Acasa » Features » Aston Martin Valkyrie

Aston Martin Valkyrie

Postat in 12 iulie 2017
/

de Dragos Grigore

 grigore

2 ani. Atat a durat asteptarea tuturor pasionatilor din lumea auto.

Totul a inceput in Iulie 2016 cand Aston Martin, producatorul britanic de GT-uri cazute in umbra nemtilor si italienilor, a decis sa socheze si sa zguduie putin masa jucatorilor grei.

Intai s-au asociat cu Red Bull, care au doua lucruri: tone de bani si doze incomensurabile de curaj si tupeu.

Apoi au batut palma cu AF Racing pentru agasi cea mai aerodinamica forma posibila pentru un vehicul cu patru roti.

Rezultatul a fost botezat Valkyrie, stiti voi tipele alea rele din mitologia nordica, care alegeau cine moare si cine traieste pe campul de lupta. Adica, vor ei sa ne zica, Aston Martin 001 aka Valkyrie va fi un „game changer” pe piata hypercarurilor.

Aston_Martin-Valkyrie_01

Sculptata parca de suflarea lui Eol insusi, caroseria este in forma de picatura de apa, cunoscuta drept cea mai aerodinamica forma de pe planeta pamant, iar pe toata lungimea ei sunt proiectate tunele Venturi, care ghideaza aerul spre difzoarele posterioare, generand astfel o forta de apasare excelenta.

Aston_Martin-Valkyrie_08

Pentru cine nu stie ce face un tub Venturi, recomand 5 ani de Autovehicule Rutiere in Politehnica. Sau Wikipedia, pentru spcialistii din presa auto de care nu ai loc sa-ti iei o palma…

Aston_Martin-Valkyrie_03

Soferul, de fapt pilotul, si pasagerul au scaunele pozitionate similar celor din Formula 1 si prototipurile care alearga in cursele de anduranta, precum 24h de la Le Mans.

Centurile de siguranta standard au prindere in 4 puncte, dar se pot livra si versiuni cu prinderi in 6 puncte pentru cei cu vise de preamarire si glorie pe circuit.

Aston_Martin-Valkyrie_04

La interior se regaseste plansa de bord, daca o mai putem numi asa, care contine doar o singura tableta/display central, in timp ce toate butoanele si comutatoarele sunt montate pe volan, exact ca la o masina de curse. Proiectantii au spus ca asta este solutia cea mai eficienta pentru a evita distragerea inutila a soferului. Este evident ca volanul este detasabil, asta insemnand ca masina nu poate porni fara sa fie montat volanul.

Aston_Martin-Valkyrie_10

 

Asta ar duce figurile si rasinile la un nou nivel, printre nouveau riches sau oligarhi. Inchipuiti-va ca au apus vremurile cand puneau cheia de Ferrari pe masa, ca toti saracii… Acum pot sa puna un volan intreg!

Lasand elucubratiile de-o parte, trebuie mentionat faptul ca Aston Martin Valkyrie nu mai are oglinzi. Nu pentru ca i le-ar fi furat cineva, iar in Romania sunt sanse prea mari pentru asta, ci pentru ca au fost inlocuite cu camere de luat vederi cu procesoare de mare vteza, care prezinta imaginile pe doua monitoare instalate in punctul mort unde se intalneste Stalpul A cu plansa de bord.

Aston_Martin-Valkyrie_05

Nici oglinda interioara nu a avut o soarta mai buna, aceasta fiind eliminata cu totul, deoarece admisia de aer pentru motor este montata pe plafon, iar aerul este ghidat spre motorul central prin conducte care au anulat posibilitatea montarii unei lunete. Nu ca ar conta, s fim seriosi…

Principalul „vinovat” pentru bijuteria despre care facem vorbire este nimeni altul decat Adrian Newey, actual inginer-sef la Red Bull Racing. Din CV-u sau nu amintim decat ca a proiectat masinile care au castigat Campionatul de Formula 1 in 1992, 1993, 1994, 1996, 1998, 2010, 2011, 2012, 2013. Eu cred ca stie ceva despre masini de curse, aerodinamica si alte treburi.

Aston_Martin-Valkyrie_09

Una dintre cele mai importante lupte s-a dus pentru usurarea la maxim a lui Valkyrie, fara a afecta in niciun fel functionalitatea sau rigiditatea.

Un exemplu il constituie farurile: inginerii au renuntat la tot ce nu trebuie si au pastrat doar lampile LED montate pe suporturile de aluminiu. Astfel s-a reusit obtinerea unei mase mai mici cu 30-40% decat a celui mai usor far disponibil pentru Aston Martin.

Accentul pus pe reducerea masei elementelor folosite in constructia lui Valkyrie a atins noi culmi ale paroxismului si obsesiei. Credeati ca cei de la Porsche sunt psihopati pentru ca au montat un maner din lemn de balsa pentru a reduce masa proprie a modelului 917? Ei bine, britanicii au avut un moment de genul „hold my beer” si au zis ca emblema uzuala folosita de Aston Martin este prea grea… da, ati citit bine. Emblema! Iar de autocolant nu putea fi vorba…

Aston_Martin-Valkyrie_07

Dupa scarpinari in cap si beri si cafele si alte plante neproductive, britanicii au decis ca pot face o emblema din aluminiu cu grosimea de 70 microni. Rezultatul este o emblema reala, subtire cat o foita de ambalat sendvisurile, care, spre mandria lor, este cu 99,4% mai usoara decat emblema uzuala de la care s-a plecat… Nu stim exact cum este montata/lipita, dar stim ca in procesul de productie emblema este vopsita cu lac transparent, odata cu toata caroseria.

Ca sa impinga lucrurile si mai departe, pana la, sau dincolo de, limita ridicolului, stopul central (centre high mount stop lamp (CHMSL)) are 5,5 mm latime cu 9,5 mm inaltime si contine… o singura dioda LED, fiind, ati ghicit, cel mai mic stop central de pe o masina de serie.

Despre ultra-mega-hyper-car-ul britanicilor ar fi de scris pana dezvolt sindromul de tunel carpian, dar am decis sa ma opresc, pentru moment, dar nu inainte de aspune ca vom reveni cu detalii despre motorizare, performante si preturi. Nu ca ar conta preturile, dar da bine sa stim cate sute de ani trebuie sa munceasca un om de rand pentru a conduce o Valkyrie…

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *