Acasa » Features » eMotia lui Infiniti, versiunea 30d

eMotia lui Infiniti, versiunea 30d

Postat in 4 aprilie 2011
/

Undeva pe la inceputul lunii August a anului 2009, a aparut un teaser in media online, care prefigura noul model de clasa mare al lui Infiniti, cel mai tanar brand de lux din tara Soarelui Rasare.
Acest teaser prezenta doar o silueta pictata cu alb pe fond negru care pastra cateva detalii de la conceptul Essence prezentat in acelasi an.
In timp ce priveam imagina pe ecranul calculatorului si citeam comunicatul de presa, am avut imaginea unui maestru caligraf japonez concentrat pe ceea ce face.
Fundalul negru era diferit de hartia de orez uzuala (Hanshi), care simbolizeaza puritatea Zen, iar in loc de ideogramele Kanji, introduse in Japonia, se pare, candva in timpul dinastiei Han, am avut parte de silueta unei caroserii fluide pictata, pare-se cu ajutorul unei Fude (pensula speciala pentru caligrafie).

In momentul acela mi-am dat seama ca, in sfarsit, Infiniti si-a gasit drumul si identitatea vizuala, la fix 20 de ani de ani de la nasterea sa, iar asta nu cred ca este o coincidenta.

Flash forward. 2011.
Incep, ca de obicei, prin a da o tura in jurul masinii. Indiferent de unghiul din care o privesc ori din care cade lumina, caroseria pare,mai degraba, pictata decat desenata/proiectata.
Cu o atentie si rabdare de care doar japonezii pot da dovada cand grebleaza grijulii gradinile lor cu nisip, pietris si bolovani. Ori cand tund cu atentie micii bonsai, care au nevoie de ani de zile de ingirijre continua. Sau atunci cand petrec ore in sir in fata unei coli din hartie de orez doar pentru a avea starea de spirit necesara sa o mangaie cu pensula imbibata in cerneala speciala. Iar exemplele pot continua…
Forma exterioara inspira eleganta si putere in timp ce jantele din aliaj usor subliniaza caracterul sportiv al marcii, supranumita BMW-ul japonez.

Pe langa sportivitate, forma exterioara a lui Infiniti M inspira relaxare. Un lucru rar intalnit in ziua de azi, mai ales in segmentul de lux al sedanurilor de clasa mare.
Infiniti M se aseaza, teoretic, la masa unde stau de ceva vreme jucatorii de categorie grea, respectiv Audi A6, BMW Serie 5, Jaguar XF, Lexus GS si Mercedes-Benz Clasa E. Iarasi, ordinea este alfabetica.
In realitate, noul Infiniti M tinteste spre clientii care vor o masina ce se conduce ca un BMW Seria 5, au nonconformismul si modernismul lui Audi A6, prestanta unui Mercedes- Benz Clasa E si eleganta atletica a unui Jaguar XF.

||||
Dupa ce am ramas cvasi-hipnotizat e formele voluptoase ale caroseriei noului M, care arata in realitate mult mai bine decat inregistrasem eu din mapele de presa, a venit momentul sa ma asez la volan. Deschid portiera, privesc pret de cateva secunde interiorul si ma asez pe scaunul soferului.
Mai bine zis, fotoliul soferului, tapitat cu piele fina si dotat cu sistemul audio BOSE, care incorporeaza doua mici difuzoare in partea sa superioara.
Am stat cateva minute bune si am atins plansa de bord ornamentata cu lemn adevarat prelucrat manual, si am apasat toate, dar absolut toate, butoanele.
Am remarcat gruparea comenzilor pentru sistemele de asistare a conducerii in partea stanga a volanului.
Acolo am gasit butonul care comanda sistemul botezat de japonezi Safety Shield,care gestioneaza tot ce se intampla in imediata apropiere a automobilului. Aici mi s-a parut geniala ideea de a comanda toate sistemele de asistare a soferului cu un singur buton.
O noutate o reprezinta BSI (Blind Spot Intervention) care nu numai ca avertizeaza soferul cu privire la prezenta unui obstacol in partea laterala a masinii, ci si intervine activ pentru prevenirea coliziunii laterale prin activarea selectiva a franelor care are ca rezultat indepartarea de respectivul obstacol.
Lista elementelor care fac parte din sistemul Safety Shield, continua cu pilotul automat adaptiv (ICC – Intelligent Cruise Control), LDP (Lane Departure Prevention), DCR (Dynamic Cornering Enhancement), FCW (Forward Collision Warning), DCA (Distance Control Assist) si IBA (Intelligent Brake Assist).
Un alt buton comanda incalzirea volanului, o dotare foarte apreciata in timpul iernilor geroase din Romania, de care m-am bucurat enorm in noptile geroase cand a trebuit sa plec cu masina la drum, iar volanul era atat de rece incat imi amorteau degetele pe el. Pana sa descopar ca are volanul incalzit, am crezut ca imi voi lasa piele lipita pe volan din cauza frigului.
Norocul meu a fost ca tineam minte ceva ce citisem inainte de test si m-am uitat mai atent la butoanele sus-mentionate. Tot acolo se afla butonul care comanda deschiderea portbagajului si cel care ridica sau coboara jaluzeaua electrica ce acopera luneta.
Cred ca am stat, cel putin, doua minute intregi doar ca sa ma uit la forma superba a ornamentelor de pe usi care par pictate cu pensula de caligrafie, ca si cum un maestru caligraf japonez a apasat cu pensula mai tare in portiunea care inglobeaza manerul ce deschide portiera si a ridicat-o de pe coala de hartie pe masura ce se indeparta de acesta.
Butoanele de comanda a geamurilor actionate electric au o margine metalica delicata cu scop estetic cat si practic. Estetic pentru ca arata bine si practic pentru ca previne deteriorarea in timp a marginii butonului.
||||
Piesa de rezistenta a habitaclului este consola centrala, care mi-a adus aminte de cea din interiorul modelelor Bentley Arnage, atat prin masivitate cat si prin designul butoanelor.
Practic, toate butoanele care se comanda prin rotire, au un mic intel metalic foarte placut la atingere si, totodata, foarte elegant.
Mi s-a parut interesant cum au reusit japonezii sa creeze portiunea orizontala a acesteia dintr-o singura bucata, iar fibrele din lemnul de frasin japonez tradeaza acest lucru, chiar daca acea portiune contine scrumiera, locasul pentru schimbatorul de viteze si butoanele ce comanda sistemul electric de incalzire a scaunelor si controller-ul sistemului Infiniti Drive Mode.
Ca tot am adus vorba de lemn, iar eu sunt un mare amator de astfel de detalii in interiorul masinii, trebuie amintit faptul ca toate ornamentele din lemn sunt prelucrate manual si sunt acoperite cu o pelicula din argint pentru stralucire. Asta da pasiune pentru detalii!

Sistemul multimedia Conectiviti+, care inglobeaza sistemul de navigatie, telefonul si sistemul audio-video, dotat cu hard-disk de 30 Gb si 10 Gb pentru muzica exclusiv ( Music Box), dispune de un ecran LCD cu diagonala de 8 inci si ofera cele mai multe modalitati de control de la ora actuala.
Practic, functiile acestui sistem se pot comanda fie prin intermediul blocului de comenzi instalat in partea superioara a consolei centrale, fie cu ajutorul ecranului touchscreen ori cu ajutorul butoanelor de pe volanul multifunctional. Era sa uit. Are si comanda vocala. Mai trebuia doar sa spele si sa gateasca…
Dupa ce mi-am dat seama ca am stat prea mult intr-o stare de reverie, a venit momentul sa plec la drum. Deja ma gandeam ca poate las impresia celor de la reprezentanta ca nu stiu sa plec cu masina de pe loc si ma fac de ras!
M-am asezat confortabil la volan, am reglat pozitia oglinzilor, apoi am incalzit scaunul si volanul si am pornit motorul.
Prima surpriza a venit de la zgomotul acestuia. Nu suna ca un diesel! Nici macar cu geamul deschis.
Sunetul produs de esapament seamana foarte mult cu cel produs de motorul V6 de 3,7 litri, iar insonorizarea compartimentului motor este atat de buna incat nu am reusit sa aud detonatiile motorului, acel tacanit metalic care tradeaza functionarea cu motorina.
Este un rezultat foarte bun, mai ales ca acest motor, nume de cod V9X a fost proiectat special pentru Europa. Am ambalat putin motorul pe loc iar esapamentul a inceput sa arunce nervos afara ramasitele motrinei arse in cilindri dupa ce a fost eliberata de injectoarele piezoelectrice din rampa comuna unde a fost tinuta captiva la o presiune de 1800 de bari!
Am intrat pe traseul urban pe care mi l-am propus si am inceput sa fiu atent la detalii. Suspensia este ferma, dar confortabila in acelasi timp.
Setarea ei este un mix intre doua lumi, cea a sportivitatii si cea a confortului. Mi s-a parut o idee mai putin sportiva decat cea a lui Serie 5. Puntea fata cu triunghiuri suprapuse si cea spate tip multi-link ajuta noul M sa tina virajele foarte bine, chiar si la viteze ridicate, dar arata ca sufera in momentul in care am luat cateva din gropile care presara Calea Buzesti.
Cei 238 de CP sunt arhisuficienti pentru a satisface pretentiile oricarui sofer, iar numarul lor maxim se obtine la 3750 rpm. Mult mai devreme, adica undeva pe la 1750 rpm se atinge momentul maxim care inregistreaza o valoare de 550 Nm. Toate aceste cifre se traspun in realitate printr-un timp de accelerare de 6,9 secunde pentru a atinge 100 km/h si o viteza maxima de 250 km/h, limitata electronic.
||||
Cutia de viteze automata cu 7 trepte este prompta in raspuns, si ofera un compromis intre performante dinamice si economicitate (consum de combustibil).
Mai ales daca tin cont de faptul ca cine cumpara un Infiniti M 30d este interesat mai mult de confort decat de performantele dinamice de top. Daca este interesat de acestea din urma, poate oricand sa comande un M56 si sa incheie orice discutie.
Am apreciat sistemul de directie, care, desi este prea asistat pentru gustul meu, ofera totusi un feedback mai bun decat cel al lui BMW serie 5, care este un sistem de directie asistat electronic. Tinuta de drum este foarte buna, iar sistemele de asistare isi fac treaba, in cazul in care sunt lasate sa faca acest lucru.
Pilotul automat este foarte usor de folosit, iar automatizarile masinii fac viata mai usoara la bord, in special cand soferul este obosit si, implicit mai putin atent la drum.
Nu stiu care va fi efectul de lunga durata al introducerii acestor sisteme, totusi. Ma gandesc la efectul ABS. Cand a fost introdus de Mercedes- Benz si BMW, constructorii se bucurau pentru ca au reusit sa reduca distanta de franare. Efectul real? Soferii s-au obisnuit cu ABS-ul si franeaza mai tarziu!
Eu cred ca toate aceste sisteme de asistare si siguranta activa vor determina soferii sa se bazeze mai mult pe sistemele masinii decat pe capacitatea lor de a conduce, iar asta nu e o veste prea buna, pe termen mediu si lung. Sper sa ma insel.

In ceea ce priveste costurile cu combustibilul, Infiniti M 30d a consumat aproximativ 11 l/100 km in traseu urban, respectiv 6,8 l/100 km in afara orasului. Asta in modul Normal.
Dupa ce am comutat controller-ul Infiniti Drive Mode pe pozitia Sport, valorile medii au crescut cu aproximativ un litru pentru fiecare suta de km parcursa.
Surpriza a venit de la modul Eco. Ruland in modul economic, pe timp de iarna tarzie, am reusit un consum urban de 10 l/100 km, iar in afara orasului valoarea inregistrata a fost de 5,6 l/100 km, conducand perfect normal si respectand limitele de viteza impuse prin lege. desi se simtea ca i se taie din elanul motorului cand apasam pedala de acceleratie mai brusc.
Oricum este de laudat faptul ca am reusit sa inregistrez un consum de combustibil mai mic decat cel pe care il inregistram in vremuri de mult apuse cand mergeam cu un Daewoo Matiz!
Iar asta am facut-o cu un sedan de lux, ce cantareste 1845 kg la gol!
Cum fac la orice test drive, am introdus CD-ul meu cu muzica si mi-am dat seama ca instalatia audio produsa de BOSE suna mai bine cu Simply Red sau Julio Iglesias decat cu 50 Cent.
Desi o face bine si cu cel din urma, am preferat sa ascult numai muzica chillout si Buddha Bar. Din cand in cand mai alegeam melodiile lui Joe Cocker, dar nu prea des pentru ca riscam sa ma relaxez prea mult si sa devin unul din soferii despre care vorbeam mai sus, care se lasa in seama masinii in loc sa fie invers.
|||
In timp ce ma intorceam in Bucuresti, noaptea, am studiat putin ceasurile de bord. Atunci am remarcat ca atentia japonezilor pentru detalii este incredibila.
Pana in momentul acela nu observasem motivele care orneaza cadranele de bord, asemanatoare unor valuri. Imi dau seama ca cineva si-a facut temele cu rigoare si a asteptat suficient de mult incat sa ofere un automobil modern si matur intr-o piata care apreciaza tocmai aceste calitati.

Daca tot vorbesc de calitati, ar trebui sa amintesc si cateva defecte. Desi defect imi pare un cuvant prea dur pentru Infiniti M. Vreau sa reformulez. Voi spune neajunsuri. Unul este display-ul computerului de bord, montat intre vitezometru si turometru. Are o grafica veche de cel putin 6 ani, dar este un detaliu minor, compensat de faptul ca acel mic display ofera toate informatiile necesare sofatului in siguranta.
Apoi vine la rand volumul portbagajului , care masoara 450 de litri , o valoare suficienta pentru orice om normal. Evident ca vor fi carcotasi, care au dreptate de altfel, ce vor sustine ca este un portbagaj prea mic pentru o masina de aproape 5 metri lungime (4945 mm, ca sa fiu mai exact). Le dau dreptate, in schimb, cand vine vorba de accesul la spatiul portbagajului, care nu este cel mai bun, deoarece, la acest capitol, a primat forma si nu functia.
Tot la capitolul neajunsuri vreau sa punctez faptul ca nu are bancheta spate rabatabila. Acest detaliu subliniaza clar ce clientela are acest model. Oameni cu bani, care pun accentul pe tehnologie, confort si lux si mai putin pe aspectul practic.
Si pentru care, mai mult ca sigur, noul Infiniti M nu va fi singura masina din familie. Ci inca una. Din acest motiv nu exista versiuni break pentru sedanurile Infiniti. In schimb, exista crossover-ele EX si FX care fac oficiul de breakuriInfiniti. Asta am spus-o asa, for the record.
||||

Pe acelasi drum de intoarcere stateam si ma gandeam ce voi scrie despre Infiniti M30d. Am avut nevoie de 3 saptamani pentru a scrie corect ce parere am.
Este cel mai mare sedan Infiniti, care se arunca in lupta cu toate numele grele de la ora actuala si care, surprinzator, chiar are sanse sa se impuna. Mai are de invatat, dar nu mult, de la BMW Seria 5, in ceea ce priveste tinuta de drum, dar se impune in fata acestuia in ceea ce priveste feedback-ul si emotia condusului.
Si tocmai mi-am dat seama care asta e trasatura definitorie a noului Infiniti M. Emotia transmisa pe toate caile posibile.

Tactil, cand vorbim despre acceleratiile transmise soferului ori despre senzatiile produse de atingerea materialelor fine din interior.
Vizual cand privirea este incantata de formele fluide si organice din interiorul care surprinde perfect esenta culturii japoneze. Practic habitaclul lui Infiniti M este la fel de echilibrat precum o gradina japoneza, are formele si proportiile unui copac Bonsai iar designul interior pare facut de un maestru caligraf perfect echilibrat.
Auditiv prin sistemul de inalta fidelitate BOSE care genereaza anti-armonici petru a anula sunetele neplacute care ar putea perturba starea de relaxare a pasagerilor.
Olfactiv prin sistemul de climatizare cu optiunea Forest Fresh care permite ocupantilor sa se simta inconjurati de padure, chiar daca sunt in jungla de beton, asfalt, sticla si praf a oraselor din ziua de azi.

Dupa sutele de kilmoteri parcursi si cateva zile la volanul lui Infiniti M 30d am ramas cu emotia si cu senzatia acestui model.
Este puternic si relaxant cand il conduci lasandu-ti impresia ca mergi undeva cu un prieten nu doar conduci un automobil, oricat de bun ar fi acesta, iar aceasta este trasatura definitorie care il detaseaza clar de triumviratul german.
Asta este Infiniti M. Cu M de la eMotie!
O emotie care face parca sa stea timpul in loc, precum au ramas fulgii marunti de nea, care au ramas suspendati intr-un spatiu atemporal cand am facut sedinta foto pe Bulevardul Aviatiorilor.
De aceea nu mai ramane nimic de spus sau poate ca ar mai fi de scris mii de cuvinte. Dar de partea asta se vor ocupa fotografiile excelente facute de Daniel Gordon.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *