Acasa » Features » Dream Machine

Dream Machine

Postat in 24 iulie 2011
/

La putin timp dupa lansarea oficiala din Romania, ma aflu in Metropolis Center, pe Bulevardul

Iancu de Hunedoara din Bucuresti.

Stau in receptia sediului Citroen Romania si rasfoiesc un catalog Citroen, destinat uzului intern

al companiei, pentru showroom-uri si receptiile birourilor regionale. La un moment dat vad cateva

poze cu DS, luat din fototeca Citroen.

Zambesc, ma ridic si ma uit in vitrina de vis-a-vis in care este o macheta a lui DS si imi dau

seama de ce imi place atat de mult marca frantuzeasca.

Multa lume este de parere ca francezii sunt nesuferiti. Eu cred ca sunt doar neintelesi.

In plus, imi place Franta foarte mult si este tara unde mi-ar place sa-mi petrec restul zilelor.
Clipele de visare sunt intrerupte brusc de PR-ul Citroen Romania care ma invita in biroul ei

pentru cateva clipe, de unde ia cateva hartii si ne indreptam palavragind spre parcarea subterana

a cladirii.

Acolo gasim noul C4. Intr-o fractiune de secunda l-am scanat si am ramas surprins de curajul

francezilor, care au reusit sa se reinventeze in materie de design intr-un timp record. C4 se

prezinta ca o sculptura organica, un tablou tridimensional de linii drepte si curbe, care se

intretaie si creeaza niste jocuri de lumini si umbre nemaivazute de mine de vreo 15, poate chiar

20 de ani.

Culoarea este un verde ciudat, metalizat cre lasa impresia ca masina respira, in lumina rece a

lampilor fluorescente din parcare, ca un animal adormit, cu cu un ritm calm si relaxat ce inspira

forta si eleganta in acelasi timp. Deci, implicit, respect.

Noul C4 este un salt in viitor, in comparatie cu vechiul model, care la randul sau a fost la fel

de avansat la vremea lansarii lui, in raport cu competitia. Practic, in acest mod, Citroen si-a

asigurat un loc la masa jucatorilor mari din clasa compacta.

Privit din fata, Citroen C4 inspira forta si perfromanta, dar si o nota de stil tipic

frantuzesc. Un fel de Jean Paul Belmondo, in timp ce isi punea pe maini manusile de condus, ai

carui muschi incordati erau tradati de costumul cambrat.

Elegant si sportiv deopotriva.

||||
Farurile au designul asemanator celor folosite la C3 si C5, si se incadreaza perfect in noua

tendinta de design Citroen.

Calandrul cromat aduce o nota de lux, in timp ce decupajul generos din spoilerul fata lasa de

inteles ca sub capota se afla un motor care are nevoie de mult aer…

In lateral observ evolutia formei suprafetei vitrate laterale, care este o reinterpretare a celei

de la vechea generatie, in timp ce atentia imi este atrasa de cele doua linii fine, dar puternice

in acelasi timp, de pe partea laterala, care inglobeaza si manerele portierelor.

In partea posterioara remarc lampile stop cu diode electroluminiscente, care accentueaza, la

randul lor, apartenenta la gama Citroen.

Practic, indiferent din ce unghi este privit, noul C4 este Citroen!

Mai dau o tura in jurul lui C4 pentru a ma asigura ca nu are zgarieturi sau alte probleme,

pentru ca trebuie sa semnez un proces verbal de predare-primire, ma urc la volan si scanez rapid

interiorul.

Dupa nici 10 secunde incep sa aud in cap melodia Dream Machine a lui Mark Farina, pe care am

cautat-o pret de 9 luni, dupa ce am ascultat-o anul trecut in Praga, in timp ce probam o tunica

intr-un magazin Kenzo.
Totul este un mix eclectic bine echilibrat, care amesteca modernul (actualul) cu avangardismul

ce defineste marca franceza, la care se adauga note de clasicism pe care trebuie sa le cauti in

istoria plina de evenimente a acestei marci.

Ma urc la volan, pun contactul si imi dau seama ca zambesc usor cand vad pleiada de ecrane si

indicatoare care prind viata intr-o coregrafie demna de un spectacol Jean Michel Jarre.

Instantaneu observ ca sistemul multimedia este schimbat, nemaifiind comun cu cel de la DS3 si

C5. Comenzile sunt clar delimitate, butoanele sunt mai mari si mai usor de folosit.

Volanul nu are butucul fix, iar butoanele montate pe el ma ajuta sa controlez perfect sistemele

masinii, de la telefon pana la instalatia audio si cruise control.

Instalatia de climatizare este foarte elegant desenata si usor de folosit, deoarece butoanele

folosite pentru reglarea temperaturii includ si display-urile care afiseaz valoarea acesteia

(merci Alfa Romeo!), iar butonul central poate fi folosit pentru reglarea intensitatii fluxului

de aer si pentru selectarea zonelor din habitaclu care vor fi racite/incalzite.

Piesa de rezistenta a interiorului o reprezinta ansamblul ceasurilor de bord, care sunt un

spectacol in toata puterea cuvantului,reusind sa ma faca sa ma simt iar ca la 19 ani in timp ce

conduceam.
||||
In primul rand, pentru ca m-am simtit ancorat in prezent, poate chiar transportat intr-un viitor

apropiat, in momentul cand am pus contactul. Transmite un mesaj clar: esti in 2011, intr-un

Citroen.

Apoi mai este vorba de reglajul acestor ceasuri. Mai precis este vorba despre intensitatea

luminii aestora precum si de culoarea lor!

Pot fi albe, albastre sau combinatii de alb cu

albastru.

Am apreciat modul de functionare a turometrului digital care, in momentul in care masina este

alergata mai rau decat un ogar de curse, iar motorul ajunge sa functioneze la limita superioara,

intregul turometru devine rosu si te indeamna sa schimbi treapta de viteza mai repede!

Vitezometrul montat central contine un display LCD in interior, care poate fi folosit pentru a

vedea informatiile transmise de computerul de bord, sistemul audio sau sistemul de

navigatie.

Tot ce am scris pana acum este rezultatul celor doua minute petrecute la volan in parcare,

inainte sa incep testul!
Reglez oglinzile, imi pun centura de siguranta, pun contactul si privesc luminile de Craciun din

bord. Ma misc un pic in scaunul sport imbracat cu piele fina perforata in incercarea de a-mi da

seama cat de comod va fi la drum lung. Reglajele electrice ma ajuta sa imi gasesc pozitia de

condus si ma simt tinut in brate la fel de gentil, dar ferm, cum o facea tatal meu cand ma invata

sa inot acum niste zeci de ani urma…

Pornesc motorul si ascult in liniste cum toarce, aproape felin. Este vorba despre acelasi motor

care m-a surprins foarte placut saptamana anterioara cand am mers cu C5. 2.0 HDI.

Motorul dezlantuie o herghelie de 150 CP la 3750 rpm, care sunt multi cai putere, mai ales daca

tin cont de caroseria usoara a hatch-ului francez si de momentul motor enorm (350 Nm la 2000

rpm) demn de un V8 de 3500 cmc ce functioneaza cu benzina.

Cu adevarat interesante sunt curba de moment si cea de putere. Motorul se tureaza liniar, iar

cutia de viteze manuala cu 6 trepte este etajata in asa fel incat acceleratia este continua pana

la atingerea vitezei maxime de 207 km/h. Nu am atins 207 km/h. Doar 203, si apoi nu am mai avut

posibilitatea sa accelerez in siguranta.

Primele 4 trepte favorizeaza acceleratiile, in timp ce ultimele doua sunt destinate rularii cat

mai eficiente cu un consum minim de combustibil pe autostrada.

La viteze mici si medii, insonorizarea este foarte buna, singurele zgomote si vibratii ale

caroseriei ce se transmit soferlui vin de la scurgerea aerului pe caroserie (oglinzi) si

anvelope.

Deja vad cum se contureaza in mintea mea prototipul clientului de C4.

Tanar, in pas cu moda, care tine sa fie la curent cu tot ce este nou si este puternic ancorat

in tehnologiile actuale. Are smartphone, aculta muzica tot timpul si este doritor sa iasa din

griul cotidian. Vrea sa iasa in evidenta. Este un artist, un boem, visator sau pur si simplu non

conformist.

La fel ca si Citroen C4, care are toate gadgeturile posibile la ora actuala ce pot fi

implementate in clasa compacta fara a-i duce pretul in zona limuzinelor de lux lungi de 5

metri.

Plus un subwoofer in portbagaj care completeaza fericit instalatia audio Denon. Clar. Masina de

tineri. Muzica: hip-hop, RNB, house. Orice cu basi.

||||
Asta nu inseamna ca nu merge un Buddha Bar.
Sau un CD cu Julio Iglesias.

Cel din urma se asorteaza perfect in timp ce canta „La Carretera�, cu plafonul panoramic, de

mare efect, descoperit si o femeie superba pe scaunul din dreapta, la un drum facut in miez de

noapte.

Nu recomand folosirea plafonului panoramic ziua pentru ca este deranjant sa conduci cu toata

lumina de la soare in cap, si, in plus, nu e nimic de vazut, mai ales in Bucuresti. Doar cabluri

si cabluri!
In plus, C4 ARE suport pentru pahar utilizabil!.

Adica un suport accesibil, nu ascuns in consola centrala. Acesta este alt indicator pentru

targetul de vanzari: tinerii activi care sunt intr-o permanenta miscare.
Ca tot am adus vorbad despre consola centrala, am observat ca francezii vor sa dea o lovitura

grea celor care vand incarcatoare mobile in intersectii! Cum? Simplu: au dotat C4 cu un invertor

de tensiune, iar in consola se afla o priza de 220 V. Da priza pt laptop, telefon, fierbator de

cafea etc. Ultimul nu cred ca poate fi folosit deoarece are limitare de putere pana la 120 W,

practic puterea unui incarcator de laptop mai destept sau un DVD portabil pentru copilul de pe

bancheta din spate.

Acceleratiile si reprizele sunt foarte puternice, iar in linie dreapta, C4 se infige in drum ca

un rechin spre prada.

Franele rezista cu brio si nu dau senzatia de fading, chair si dupa

franari repetate de la viteze de peste 150 km/h.

Singura problema pe care am intalnit-o, iar aici nu este in niciun fel vina lui C4, a venit de la

jantele de 18 inci, care induceau vibratii in timp ce franam de la viteza mare. Probabil ca au

avut parte de multe abuzuri in timpul testelor plus multe, prea multe drumuri proaste asezonate

din plin cu gropi si denivelari.

Dupa ce am condus niste sute bune de kilometri a venit momentul indicarii consumului de

combustibil.
Practic, Citroen C4 consuma motorina undeva lunea si joia, nu stiu exact orele, iar in restul

zilelor functionarea motorului este din partea casei.

Am inregistrat un consum de 6.3 l/100 km in oras (in medie, regim normal de condus) si 4,2 l/100

km in regim extraurban.
Suspensia nu este la fel de confortabila precum cea a lui C5, dar nici nu vrea asta.
Este suficient de moale pentru a filtra neregularitatile drumului, in special cele care solicita

o cursa scurta a amortizoarelor, dar permite, in acelasi timp abordarea unui stil sportiv,

ajutata fiind de jantele sus amintite.

Pe viraje sta foarte bine, cu o usoara inclinarelaterala, dar nu este iesit din comun acest

comportament, mai ales in clasa compacta.
||||
Trebuie sa mai spun ca am gasit motorul de 150 CP prea puternic pentru un hatch compact cu

tractiune fata. Este prea mult, pentru gustul meu cel putin.

In momentul accelerarii bruste, se simte cum puntea fata se descarca si tinde sa piarda aderenta,

chiar daca microcalculatoarele de bord lucreaza din greu sa controleze tot momentul motor

dezlantuit spre roti. Ajuta la impresie artistica, la accelerare, dar tot pare prea mult. E un

fel de exces de care nu ai nevoie.

Doar daca vrei sa fii primul care pleaca de la semafor de fiecare data.

De multe ori am apreciat sistemul de monitorizare a unghiului mort, in special in oras. Nu m-a

ajutat cu masinile, deoarece vizibilitatea laterala este foarte buna.

Este clar mai buna decat la Golf6, care are acel montant C masiv.

M-a ajutat, in special cand ma trezeam cu un motociclist aparut de nicaieri, ori curieri pe

scutere.

Locurile din spate. Sunt confortabile, si ofera un spatiu suficient pentru un drum lung. Sunt

ajutate si de curbura plafonului care ajuta la obtinerea unui spatiu suficient pentru cap.

Spatiul pentru genunchi este si el suficient, dar daca soferul are scaunul impins in spate in

pozitia maxima, atunci pasagerul din spate va avea de suferit. Daca est cel putin la fel de mare

ca soferul.

Altfel,daca este o femeie sau un copil, totul este perfect.
Portbagajul nu este mare cat o camara de cabana montana, dar ofera spatiu suficient pentru o

familie plecata in concediu sau pentru o sesiune masiva de cumparaturi la hipermarket. Cu

siguranta umple un carucior plin de provizii, iar asta cred ca spune tot.

Am remarcat lampa din portbagaj care este de fapt o lanterna detasabila.
||||
Recitesc ce am scris si rememorez sedinta foto, cand stateam Cu Jean si Cristi,ca niste copii

langa Pasajul Basarab si incercam sa facem o fotografie panoramica fara sa ne traga Politia de

urechi.

Ce reprezinta Citroen C4 pentru piata auto actuala? Eu cred ca este un automobil extravgant,

destinat celor care gandesc dincolo de cifre, si cauta un design emotional.

Vor un automobil compact, puternic, sigur si luxos, dar care sa iasa in evidenta in trafic, unde

este inconjurat de flote intregi ce Golf, Astra si A3. In plus vine si cu un discount de 2600 de

euro, TVA inclusa, in timp ce pretul de achizitie este in jur de douazeci si ceva de mii de euro,

in functie de echipamentele alese pentru versiunea Exlcusive.

Citroen C 4 , in versiunea Exclusive, este un model dezirabil pentru cei care si-l permit

deoarece are materiale de calitate, tehnologie cat Naveta Spatiala, un design care poate scoate

soferul, cum a si facut-o de altfel, in evidenta oriunde ar fi, si un tren de rulare care-l pune

pe picior de egalitate cu VW Golf si Opel Astra.

Poate chiar deasupra lor. Dar vom afla asta cand le vom pune fata in fata. In curand.

Articole similare

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *