Acasa » Features » Return of the… HY4

Return of the… HY4

Postat in 29 iulie 2013
/
Peugeot 3008 hybrid4 2

Primul hibrid al casei franceze a impus noi standarde in materie de eficienta dinamica si energetica

Daca tot am intrat pe calea „Galcevei din Cer”(Star Wars), am zis sa putem continua in acelasi spirit, de data aceasta la volanul lui 3008 Hybrid4.

Trebuie sa spun inca din capul locului, nu al pestelui, ca mi-a placut intotdeauna designul interior al lui 3008, in special spatiul destinat soferului, restul fiind, din punctul meu de vedere, mai putin importante.

Postul de conducere seamana cu cockpitul unui avion de vanatoare

Postul de conducere seamana cu cockpitul unui avion de vanatoare

Este stiut faptul ca monovolumele sunt “the new black” cand vine vorba despre automobilele familiale, deoarece folosesc mai eficient decat orice break spatiul disponibil dintr-un volum dat.

Dar, sa trecem la fapte.

Ritualul obisnuit este parcus oarecum grabit, semnez hartiile, dau tura in jurul masinii si ma pregatesc de plecare. Ziua este frumoasa, iar weekendul se anunta placut, fara conditii meteo iesite din comun. Doar mici ploi si usoare innorari, numai bune pentru a face fotografii.

Aceasta este imaginea pe care o va vedea oricine la plecarea de pe loc

Aceasta este imaginea pe care o va vedea oricine la plecarea de pe loc

Iau cheia masinii, o pun in contact, rasucesc si… nimic. Niciun zgomot. Doar un balet sincron al display-ului sistemului de navigatie si al celui montat deasupra volanului. Si niciun zgomot al motorului termic. Ma uit mirat si injur, full hybrid evident, adica in liniste.

@#$%!%!

Cutia de viteze are o comanda atipica. Lipseste pozitia de parcare (P). Cand se opreste masina, maneta se pozitioneaza in "N"

Cutia de viteze are o comanda atipica. Lipseste pozitia de parcare (P). Cand se opreste masina, maneta se pozitioneaza in „N”

Rasucesc cheia inapoi. Ma uit la pozitia schimbatorului de viteze. Este atipic si asta. Ce s-a intamplat cu “PRND”-ul? Park, Reverse, Neutral si Drive?

Am in fata ochilor un nou mod de comutare a treptelor de viteza. Este vorba de “RNAM”-ul francez. “Reverse, Neutral, Automatic, Manual”.

Si, DA. Are un suport de cafea!!! 😀

 

Am gasit un suport pentru cafea!!!!!!

Am gasit un suport pentru cafea!!!!!!

Habitaclul este foarte bine organizat, iar postul de conducere este orientat, ad literam catre sofer. Care, daca ne gandim la masinile de acum 20 de ani, pare mai mult a fi un cockpit de avion.

Finisajele sunt peste medie, iar plasticul lucios se curata usor, dar va fi cu siguranta zgariat din cauza prafului omniprezent in Romania.

Am apreciat consola centrala cu sistemul de comanda 2DIN, intalnit nu demult pe Citroen C5, ale carui butoane sunt acoperite cu o membrana impermeabila din cauciuc, ideala pentru familiile cu copii ale caror sucuri si lichite potabile vor zbura, cu siguranta, prin interior.

Dar tot nu am rezolvat plecarea de pe loc…

 

Centrala mediana cu dimenasiuena 2DIN are tastele numerice acoperite cu o membrana impermeabila din cauciuc

Centrala mediana cu dimenasiuena 2DIN are tastele numerice acoperite cu o membrana impermeabila din cauciuc

“Francezii astia”, ma gandesc, “se incapataneaza sa reinventeze ei apa calda”… Apoi am o strafulgerare care-mi face stomacul ghem si-mi ridica pulsul la frecvente inalte. Cat de prost pot sa fiu?

Intr-o clipa mi-am amintit de episodul penibil trait cu Infiniti M Hybrid. “Cum dracu sa porneasca motorul termic daca este full-hibrid, dobitocule”?

Cam asta aveam eu in cap in clipa in care am pus contactul din nou si am rasucit cheia. Acele ceasurilor indicatoare au facut un dans sincron pana la capatul scalei si au cazut pe pozitia initiala, singurul martor ca pot pleca fiind un indicator de bord care spune “READY”.

READY. SET. GO!

READY. SET. GO!

Ma uit, evident, sa vad daca m-am facut de ras si plec repede si tacut din parcare. Tacut pentru ca ma simteam penibil, dovedind a mia oara ca sunt cascat, dar si totalmente silentios, deoarece 3008 Hybrid4 a plecat in modul 100% electric.

Una dintre particularitatile lui 3008 Hybrid4 este ca nu are turometru. In partea stanga isi afla locul un indicator de putere, care arata cat la suta din puterea masinii este folosita pentru deplasare, precum si modul de folosire a bateriei de acumulatori: incarcare sau descarcare.

Cum m-am pus in miscare mi-am reamintit senzatia ciudata de rulare intr-o liniste perfecta, o liniste desprinsa parca din filmele cu Jedi despre care am facut vorbire si alte specii de asasini si luptatori tacuti.

Am avut la dispozitie cateva ore de bantuit prin oras la fel de tacut ca o fantoma, gratie propulsiei electrice asigurata de agregatul electric ce pune in miscare puntea spate si am analizat punctele forte cat si cele slabe ale deplasarii 100% electrice.

Ergonomia este la cote maxime. Toate informatiile si comenzile sunt in campul vizual al soferului

Ergonomia este la cote maxime. Toate informatiile si comenzile sunt in campul vizual al soferului

Cand este misto sa mergi fara zgomot?

Pai este misto sa mergi 100% electric in urmatoarele cazuri, iar lista nu este nici pe departe inchisa:

  • cand vii seara acasa si sotia a culcat singura copiii pentru ca te-ai intins prea mult la fotbal/baschet/alte sporturi ce nu implica alcool, si nu vrei sa-ti rupa capul cand intri in casa;
  • cand te apropii de casa si vezi cainele vecinului ca-ti uda gardul proaspat vopsit si te poti apropia suficient de mult cat sa-l treci in nefiinta cu un claxon apasat suficient de puternic;
  • In zonele aglomerate unde te poti deplasa fara grija ca otravesti aerul, daca esti preocupat de salvarea maimutelor mov din Amazon… desi asta nu prea conteaza data fiind ponderea de 0,001% a masinilor hibride in traficul din Bucuresti; dar a meritat mentionata;
  • La plecarile rapide de pe loc, deoarece motorul electric poate pleca direct in sarcina, iar cei 37 CP dezvoltati la orice turatie fac traeba echivalenta a unui motor de minim 200 CP, daca tinem cont de curba de putere a oricarui motor modern;
  • Alte cazuri cand deplasarea silentioasa este imperios necesara si ne este lene sa mergem pe jos sau cu bicicleta.

 

Cand nu este misto sa mergi 100% electric?

Pai, sa le luam pe rand, in ordinea observarii acestor situatii:

  • In zonele populate, unde pensionarii sunt cascati si nu prea le pasa de viata lor, asa ca ies pe strada printre masinile parcate, fara sa se asigure, pe principiul ‘las’ ca aud io masina cand vine”; Ei bine mamaie nu ai auzit-o si ai avut mare noroc ca am mers cu 20 km/h, cum o fac de obicei cand merg printre blocuri;
  • La drum intins cand 37 de CP sunt insuficienti, asa ca e nevoie de cei 163 de caluti dezvoltati de motorul diesel.
  • Pe suprafete de rulare dubioase, acoperite cu noroi sau alte povesti nefolositoare, deoarece motorul electric pune in miscare doar puntea spate.
  • Altele 😀

 

Sistemul Head Up Display ofera doar informatii de baza. ASteptam versiunea de pe 508 care ofera si sistemul de navigatie

Sistemul Head Up Display ofera doar informatii de baza. ASteptam versiunea de pe 508 care ofera si sistemul de navigatie

Cum sta pe drum?

Surprinzator de bine pentru un cross-over.

Este binestiut faptul ca 3008 este un hibrid din mai multe puncte de vedere. In primul rand are o motorizare hibrida. Apoi este un hibrid rezultat din incrucisarea unui monovolum si a unui SUV. Si, in ultimul rand, este rezultatul incrucisarii unui Rafale cu un Peugeot.

Iar aici seamana al naibii de mult cu faimosul Millenium Falcon din Star Wars, al carui design a fost inventat cand George Lucas a observat o forma interesantain farfurie, cand i-a cazut o maslina langa hamburger…

Deci hibrizii sunt viitorul. De fapt, nu. Nu sunt viitorul. Ci prezentul! Cel putin asa pare in clipa asta.

Revenind la tinuta de drum, Peugeot 3008 Hybrid 4 se misca mai mult decat bine. Consolele scurte si ecartamentul lat il tin bine pe sosea, in ciuda inclinarii laterale mai accentuate, care se datoreaza garzii la sol ridicate.

Acceleratia este liniara si continua intr-un ritm aproape constant pana la atingerea unor viteze cu mult superioare celor legale, inclinarea longitudinala fiind acceptabila.

Cutia de viteze, cu tot sistemul ei ciudat, la inceput, este sublima. Spun asta pentru ca schimba treptele de viteza mai repede decat imparte cartile un crupier din Las Vegas.

Cutia de viteze este sublima

Cutia de viteze este sublima

Piesa de rezistenta o reprezinta padelele de pe volan. Desi nu este un GTI, Peugeot 3008 Hybrid4 m-a surprins mai mult decat placut, pe serpentinele de pe DN1, din zona Comarnic-Sinaia. Cu acceleratia la podea si, slava Cerului, suficienta indemanare am reusit sa fac unul dintre cele mai placute trasee montane din ultimii doi ani. Retrogradarile se fac instntaneu, iar depasirile sunt… pistoale. Cu apa!

Stiu ca nu e masina de curse, dar sa fim seriosi… M-am nascut in 1980, cand un Rolls avea 150 de cai putere, deci 3008 Hybrid4 ar fi fost un Crucisator Imperial, nu doar un amarat de Millenium Falcon!

Dupa ce mi-am satisfacut curiozitatea de adolescent intarziat, am stat sa savurez o cafea, tolanit pe scaun, privind picaturile de ploaie ce parca vroiau sa-mi cucereasca habitaclul, dar se opreau invinse de acoperisul panoramic. Acesta se actioneaza de la un buton situat intre controlerr-ul sistemului de tractiune, care a stat 99% din timp in modul “Auto”. Doar de dragul gazetariei si informarii corecte am umblat la modurile de functionare.

Controller-ul din stanga poate fi folosit pentru alegerea modului de rulare

Controller-ul din stanga poate fi folosit pentru alegerea modului de rulare

In modul “ZEV” – “Zero Emission Vehicle”, 3008 Hybrid4 pluteste ca un spectru maro metalizat, relativ sinistru.

In modul “Sport” sta turat ca un cal turbat si alearga de parca ar fi urmarit de toti demonii Infernului scapati in urma sa.

Iar in modul “4WD” functioneaza vesnic, :D, 4×4.

A urmat intoarcerea in Bucuresti cu un zambet in coltul gurii. Un zambet de placere, pentru ca merg cu o masina ideala pentru familie, dar si de tristete pentru ca am mers singur cuc la munte, in timp ce iubita mea era intr-un colt de tara.

Umezeala a fost o problema pentru aproximativ 12 secunde...

Umezeala a fost o problema pentru aproximativ 12 secunde…

Singura problema, la intoarcere, a fost umezeala din atmosfera submontana, care aburit geamurile mai repede decat ar fi facuto un cazan cu abur aruncat in interior… Am comutat instalatia dublu-climatronic pe cea mai mica temperatura, am redirectionat aerul spre parbriz si VOILA! Adieu Monsieur vapeur!

Pe drumul de intoarcere, noapte fiind, mi-am dat seama ca Head Up Display-ul nu este aranjat bine in campul meu vizual. Am tras pe dreapta, am apasat pe butoanele din stanga volanului si… nimic.

De aici putem selecta informatiile afisate pe HUD, precum si rabatarea acestuia

De aici putem selecta informatiile afisate pe HUD, precum si rabatarea acestuia

Apoi am vazut comutatoarele de pe consola centrala, care au sarcina sa pozitioneze afisajul de pe HUD, si am inceput sa ma simt mai bine cu mine.

Tot atunci am avut ocazia sa ma joc cu monitorul central si sa observ informatiile afisate, observand ca harta e ok, bine proportionata, iar detaliile sunt suficient de fine.

Peugeot 3008 hybrid4 22

Animatia cu modul de operare a sistemului hibrid este la moda, dar mi se pare o tampenie, pentru ca, sa fim seriosi, pe cine intereseaza asa ceva cand are de condus???

In modul "Auto" se alege cea mai buna varianta pentru propulsarea automobilului

In modul „Auto” se alege cea mai buna varianta pentru propulsarea automobilului

Am apreciat, insa, sistemul de grafice care indica consumul de combustibil, si am incercat sa fac niste poze in mers, dar nu mi-au iesit. Pot sa zic atat: Peugeot 3008 Hybrid4 este cel mai eficient automobil 4x4condus de mine. Si are 200 CP!

Pozitionarea informatiilor proiectate pe HUD se face cu ajutorul comutatoarelor instalate pe consola centrala

Pozitionarea informatiilor proiectate pe HUD se face cu ajutorul comutatoarelor instalate pe consola centrala

Consumul maxim tde combustibil, a fost de… 6,3 L/100 km, cand mergeam cu 180 km/h!

Consumul urban este de un hilar 4,4-4,8 %, in timp ce, in regim extraurban, respectand limitele de viteza, consuma in jur de 3,5-3,9 l/100 km.

Si mai am o marturisire de facut… Este vorba despre sistemul de economisire a carburantului in timpul stationarilor. Da, faimosul Start/Stop. Nu-l inghit, asa ca l-am dezactivat cum am plecat din curtea Trust Motors, pentru ca mi se parea enervant, pana cand mi-am dat seama ca 3008 Hybrid4 este altfel. Nu are nevoie sa porneasca mereu motorul, pentru ca are o baterie de acumulatori si un motor electric, care pune masina in miscare la pornirea de pe loc.

Asadar, Peugeot 3008 Hybrid4 a fost primul automobil dotat cu sistemul de microhibridizare start/stop, care nu m-a iritat…

 

In stanga volanului se afla blocul de comenzi care comanda informatiile de pe HUD, sistemul Start/Stop, ESP-ul si altele

In stanga volanului se afla blocul de comenzi care comanda informatiile de pe HUD, sistemul Start/Stop, ESP-ul si altele

Zambetul mi-a revenit a doua zi cand am avut ocazia sa fac adevaratul test. Testul Tatalui.

Da. Asa ii zic de acum inainte.

M-am dus, mi-am luat copilul si am plecat in Cismigiu. Iar, de data asta, nu am avut kartul, ci bicicleta!

Portbagajul este, pur si simplu, enorm!

Portbagajul este, pur si simplu, enorm!

Da, este baiat mare acum si merge cu bicicleta. Alt gabarit, ale dimensiuni si nicio problema pentru 3008!

Portbagajul a inghitit fara probleme cadoul fiului meu, bicicleta si niste sacose de cumparaturi. Parca si auzeam ECU-ul masinii spunand: “asta-i tot”?

Volumul interior rivalizeaza cu cel al unui SUV de clasa mare

Volumul interior rivalizeaza cu cel al unui SUV de clasa mare

Un mare avantaj al portbagajului este modul de deschidere din doua bucati, care permite incarcarea obiectelor grele prin rabatarea partii inferioare.

Partea inferioara a hayonului se transforma in rampa de incarcare, foarte utila in cazul transportarii obiectelor grele

Partea inferioara a hayonului se transforma in rampa de incarcare, foarte utila in cazul transportarii obiectelor grele

Am apreciat conexiunea cu toate sitemele posibile in clipa de fata,d e la mufa Jack, la USB si AUX.

Cotiera centrala din dreapta soferului este mai mult decat perfecta. Este superincapatoare si poate acomoda portofelul, doua telefoane, o sticla de cafea si cred ca mai era loc si pentru niste reviste!

Cotiera centrala este extrem de utila, mai ales in cazul familiilor cu copii

Cotiera centrala este extrem de utila, mai ales in cazul familiilor cu copii

Scaunele din spate sunt comode si foarte bine profilate, in timp ce spatiul pentru cap este suficient chiar si adultilor care au ocazia sa calatoreasca astfel.

 

Peugeot 3008 nu este cel mai frumos monovlum, dar este cel mai reusit

Peugeot 3008 nu este cel mai frumos monovlum, dar este cel mai reusit

Dupa 565 km condusi si cu un rezervor care-mi permitea sa mai fac cel putin inca 565 km, am stat un pic si m-am gandit.

Si am inceput sa rad cvasi-isteric… Serios? DA! Cum naiba au reusit inginerii Peugeot sa obtina performanta asta, imi scapa. Sa ai un ditamai monovolumul, cu spatiu interior cat o casa de oras, tractiune 4×4, 200 CP si sa consumi cat un 208 mi se pare SF.

Privit din spate, 3008 arata ca un pachet de muschi

Privit din spate, 3008 arata ca un pachet de muschi

 

Este un fel de “The return of the Jedi”, versiunea Peugeot. Ar iesi un “The return of the Hybrid”, pentru ca in clipa de fata, nu cred sa existe un hibrid care sa ofere performante dinamice mai bune decat Peugeot 3008 Hybrid4, cu un consum mai mic de combustibil. Este imposibil!

Caroseria compacta il face extrem deutilizat in mediu urban

Caroseria compacta il face extrem deutilizat in mediu urban

Pretul? Irelevant!

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *