Acasa » Editoriale » De ce ar trebui sa te doara in cur de Dieselgate

De ce ar trebui sa te doara in cur de Dieselgate

Postat in 2 august 2017
/

de Zed

Azi am chef de scandal. Reformulez – azi am chef de scandal mai mult decat de obicei. Chiar mai mult decat anchetatorii lui peste, care la fiecare juma’ de ora adapa copitatele din mass-media cu apa trasa dupa scandalul Dieselgate. Si o sa incep cu o chestie pe care n-am mai facut de foarte multa vreme: imi voi cere scuze. Imi voi cere scuze fata de cei care nu si-au lasat creierele sa devina bureti de vase, fiindca sunt pe cale sa-i las balta. In schimb, imi voi dedica timpul absurd de liber pentru a inchina cea mai mare epopee adusa evidentului din cate s-au vazut vreodata. De ce atat efort pentru a lamuri o mana de prosti? Sa zicem ca alternativa era sa disting cate nuante de bej are desertul Peninsulei Arabe. Oricum o dai, e chiar mai plicitisitor decat sa arzi minute si spatiu virtual salvand cateva suflete.

 

Primii pasi pe care un vrednic candidat al functiei de idiotul satului trebuie sa-i faca spre a intelege ceea ce n-ar trebui demonstrat sunt fix in directia chioscului din colt. Unde nu trebuie sa piarda mai mult de cinci minute cumparand un sac de carbune pentru gratar. Nu de alta, dar e important sa-si miste curul in pas alergator spre casa, unde are de indeplinit cea mai importanta misiune de cand umbra-i inutila a intinat prima data tarana: sa deschida punga. Sa deschida punga si sa o vaduveasca de atat mangal cat ii permite pumnul sa stranga. Daca nu poseda cuve de Komatsu in loc de palme, ar trebui sa adune cam o juma’de litra din ceea ce a fost candva lemn.

Acum, vine partea supercomplicata: inmultirea unui numar cu un alt numar. Sa zicem, jumatea aia de litra cu 109.000. O sa naduseasca ca dupa o zi la sapa, o sa-si muste buzele si o sa injure macar 10 minute fara sa se repete, dar pana si el a auzit de “no pain, no gain”. Asa ca trebuie sa-i tinem pumnii in a lua singura decizie care se impune: sa caute un calculator. In speranta ca va apasa pe butoanele care trebuie, va rezulta 13.625. Hai, maestre, inca un efort: numarul ala divizat cu 1.000. Cat sa pui o virgula dupa “13” si cuvantul “tone” dupa “625”.

Tone, da. Vreo 13 tone si jumatate de mangal. Cam cat ar intra in basculanta pe care imbecilul o conduce de vreo 5 ani incoace. Si cam cata hidrocarbura mult mai murdara si mai toxica arde un agregat Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, intr-o singura ora. Acelasi ceas ispravit de un oarecare dintr-o parte in alta a Bucurestiului, daca a avut ghinionul sa-si gaseasca o slujba la mama naibii. Acelasi interval pe care-l petrece un corporatist ragaind un Carlsberg in Centrul Vechi. Aceeasi unitate de timp trimisa-n istorie de o functionara obraznica, mai preocupata sa se certe cu aia din fata ta decat sa le rezolve problemele. 13 tone si jumatate din cea mai imbacsita, densa (se spune ca e atat de consistenta, incat poti sa calci pe ea) si ecologic periculoasa motorina pe care ti-ai imaginat-o vreodata este mestecata de 14 cilindri, a 1.820 de litri capacitate fiecare, la fiecare 60 de minute.

Intr-o zi normala de functionare, colosul finlandez inghite cam 250 de tone din magiunul asta – cat sa sature, intr-o formula mult mai rafinata, vreo 25.000 de Passat-uri ca ale prostanului timp de o saptamana. Iar el pune botul la cacatul numit “Dieselgate”…

Sursa foto: Wikipedia.

Ceva mai la sud, danezii de la A.P. Moeller-Maersk Group se mandresc cu cea mai tare flota de transportoare de containere, asa-numita clasa Maersk E. Fiecare nava, avand 400 m lungime si 157.000 DWT, cara in pantece un exemplar RTA96-C, iar ele sunt opt la numar. Asta era la finele lui 2008; intre timp, au fost comandate inca 27 de exemplare dintr-o versiune si mai masiva, 22 lasandu-si deja darele pe intinderile albastre. Dar nu-i nevoie sa merg cu socoteala atat de departe: potrivit studiilor, doar 15 sunt suficiente pentru a egala cantitatea de sulf emisa de toate cele 760 de milioane de masini care circula in momentul asta pe soselele lumii. 15, coaie, doar 15. Ca idee, pe oceanele Terrei opereaza 6.000 de vapoare similar dimensionate si alte 85.000 de cargo-uri din diverse clase. Dar prostul pune botul la cacatul numit “Dieselgate”.

Chiar am gasit o poza cu un nord-coreean fumand…

Sa faci asta e ca si cum ai fi prizonier intr-un lagar nord-coreean, iar principala ta ingrijorare ar fi faptul ca fumezi prea mult. A, OK – de fapt, buba e ca VAG a trisat. Ca a indraznit sa minta vizavi de un aspect care, pana la startul taraboiului, te interesa chiar mai putin decat scorul ultimului meci de cricket. Pai, daca esti genul de nene care simte o lovitura in fudulie ca pe una in fudulii, te invit sa-ti dai foc si, bineinteles, sa ai grija la emisia de noxe. Vom aprecia onorabilul gest, pedepsind tupeul de a transforma o (presupusa) problema sociala intr-una personala. In schimb, daca ai realizat singurel ca te-ai framantat ca o basina-n izmene, felicitari – tocmai ti-ai oferit o sansa la realitate. Si vei continua sa torni motorina in VW-ul ala obosit, chiar daca fumega ca o sonda kuweitiana dupa vizita lui Saddam. N-are cum sa fie mai rau decat dezastrul produs de Emma Maersk cu fiecare voiaj spre punctul B. Iar tu nu ai cum sa fii mai prost decat unul care are nevoie de o mana mangal ca sa priceapa evidentul.

PS: Daca chiar te doare-n cur de planeta, intretine masochismul din saua unei biciclete. Vara, iarna, pe ploaie, pe ninsoare – n-are importanta. Pedaleaza pana-ti da sangele pe nas. Sau, daca nu urla ecologia-n tine chiar atat de grav, vinde-ti masina si mergi cu metroul. Si ala polueaza, ca orice alt rahat electric cu roti, dar macar imparti vina cu altii. Data viitoare, daca am timp si chef, poate o sa te lamuresc si ce alte implicatii are barfa Dieselgate. In privinta timpului, zic eu ca se rezolva…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5 Comments

  1. eugen spune:

    Nu s-a pus problema poluarii in scandalul asta… asta a fost un apendic care sa-i mai ofere putina greutate… Vorbim despre minciuna, reclama
    mincinoasa, samd… In US, VW sustinea ca vinde cele mai curate motoare, din de aici a castigat enorm… si ce sa vezi…

    • Dragos Grigore spune:

      Daca te uiti pe rapoartele EPA, un accent masiv se pune pe poluare. Ca nemtii au mintit ca ultimii ordinari, este alta problema si nu pot fi decat de acord cu tine. Eu tot raman la diesel-ul meu si voi avea diesel pana dispare motorina. Sau pana cand apare o infrastructura pentru automobile electrice si in Romania.
      Oricum, este un punct de vedere holistic, vizavi de poluarea auto. Atat. Si suntem constienti ca poluarea din orase trebuie sa dispara. Clar.

    • Zed spune:

      Deci, cum facem: incerc sa tin spectatorii la distanta cat timp torni benzina si aprinzi bricheta sau gasim un loc mai retras?

  2. Petros spune:

    Și-au creat un avantaj nemeritat…. Dacă nu puteau omologate motoarele nici mașini nu vindeau.. Nu este asa? Apoi mai taie din consumul la 12rtac-ul ala…. Lucrez de ceva timp cu ele și nu sunt asa fomiste….. Hai sa ne legam și de avioane… Și de coloșii industriali… Etc

    • Dragos Grigore spune:

      Pai, daca citesti cu atentie vei vedea ca asta e si parerea noastra. De acord cu minciuna. S-a dovedit, pentru a mia oara, ca nemtii nu sunt etaloane de onestitate. Vezi scandalul cu MAN, Mercedes-Benz &Co, unde au facut un cartel pentru monopolizarea pietei camioanelor. In ceea ce priveste avioanele, e mai dificil, dar vom scrie si despre ele. Curand. Trebuie sa adunam informatii. Daca vorbim despre colosii industriali…mai greu. Ne loveste tramvaiu’n lift pentru ca tulburam niste oameni dubiosi…if you know what I mean…

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed