Acasa » Editoriale » Nou sau second-hand?

Nou sau second-hand?

Postat in 17 aprilie 2018
/
Comments are off for this post

de Dragos Grigore

Ca intr-o piesa de Shakespeare, aceasta-i intrebarea.

Prietenii si apropiatii mei stiu foarte bine ca sunt adeptul achizitiei unui autovehicul rulat, in detrimentul unuia nou. Din mai multe motive.

Trebuie sa o spun din capul locului ca nu voi cumpara, cel putin in viata asta, niciun autoturism din targ sau dintr-o tara straina.

Am vazut prea multe povesti cu masina aia tinuta in garaj, de un batranel sau femeie, care, in realitate a fost data jos de pe un stalp sau pescuita dintr-o apa.

In ultimii 6 ani am cumparat, sau am influentat decizia de cumparare, in cadrul firmei, pentru achizitia de autoturisme rulate. Intotdeauna s-a pus problema achizitiei de la o companie autorizata sa faca comert cu autoturisme.

Prima achizitie a fost un Ford Transit Custom. In 2013.

Este vorba despre modelul de test al Ford Romania, despre care am scris aici .

Dupa ce am mers cu el din Bucuresti pana in Italia, undeva langa Florenta, si retur, fara pauza de somn, mi-am dat seama ca merita toti banii.

Apoi s-a pus problema unui SUV, pentru CEO-ul companiei.

Am reusit sa-l conving, in 2015, sa cumpere noul X5 din parcul celor de la BMW Romania. Un autoturism cu 30.000 km la bord, mai ieftin cu 30% decat un model nou, cu dotari identice. Dupa doua zile de discutii, a fost de acord si nu a regretat alegerea facuta.

Apoi a venit vorba de un  autoturism pentru mine. Aceeasi poveste. Doar ca aici nu am avut prea mult de cautat. De cand a aparut noul Kia Sorento, mi-am dorit unul.

Asa ca, dupa 3 zile de telefoane si schimburi de e-mail-uri, in timp ce eram intr-un poligon militar din Polonia, am ajuns de Craciun acasa si ma astepta cuminte. 26000 Km la bord, luata de la Kia Romania. Reducere 30% fata de un model cu 0 km. Dupa 14 luni, in care i-am bagat vreo 40.000 km la bord ne-am luat ramas bun. Un automobil care nu mi-a facut absolut nicio problema. A cerut doar motorina, lichid de parbriz si un spalat. Din cand in cand.

Ultima achizitie? Autoturismul sotiei mele, care uraste autoturismele mari. Cand vedea Sorento-ul imi spunea ca mergem cu tancul prin oras…

Cerintele ei? Sa aiba oglinzi electrice, scaune incalzite, sistem de navigatie, cutie de viteze manuala si sa NU aiba tapiterie din piele.

Dupa o alta saptamana de cautari am gasit autoturismul perfect, la un importator din Chitila: Honda Civic, din 2016. Am profitat de aparitia noului model si am cumparat un autoturism aproape nou, cu o uzura minima, avand doar 24.150 km la bord. Cu toate optiunile dorite. Si cateva extra, care si-au dovedit utilitatea: sistem de monitorizare a unghiului mort, oglinzi exterioare incalzite, sistem de monitorizare a traficului frontal cu functie de franare, sistem de navigatie Android cu Waze.

Tinand cont de cruciada inceputa impotriva motoarelor diesel, am ales sa cumpar un autoturism cu motor pe benzina, non-turbo. Faimosul si aproape-nemuritorul 1.8 V-TEC. Se intampla acum un an. Parerea mea? A meritat fiecare leu platit. De un an de zile nu fac decat sa alimentez cu benzina, sa pun lichid pentru spalat parbrizul, sa il duc la spalat si, de doua ori pe an, sa ii schimb anvelopele in functie de sezon.

Din ce se vede, se contureaza un model comportamental care tine de modul meu de gandire.

Din pacate pentru mine, nu sunt copil de bancher sau de politican, asa ca am fost nevoit sa muncesc pentru fiecare leu pe care il am sau l-am avut vreodata. Acest mod de viata mi-a modificat modul de gandire, iar pregatirea de inginer mi-a format un pattern mental rational. Am nevoie de un argument pentru a intelege o decizie.

La fel si cand vine vorba despre masini.

Nu vad sensul achizitionarii unui autoturism nou, indiferent daca persoana care cumpara este entitate fizica sau juridica. Si voi argumenta:

  1. Un autoturism cumparat de la o reprezentanta/dealer a fost verificat de o echipa de tehnicieni si nu poate avea vicii ascunse fara a atrage penalizari vanzatorului;
  2. Un dealer auto va putea oferi servicii post-garantie la nivel european, iar asta conteaza, mai ales daca vrei sa “cumperi” si linistea care vine de la folosirea unui autoturism fara probleme;
  3. Nu plecati urechea la toate informatiile de pe net si de pe forumuri. Chiar daca incidenta intrarii in service a unui model este mai mare decat a altui model, asta nu inseamna ca primul model este mai prost. Experienta de “Customer Care”, atat de ignorata de multi, este mai importanta decat vanzarea insasi. Multe companii pun pret pe “gadilarea” excesiva a potentialului client, care, odata facuta vanzarea, este aruncat intr-o masa amorfa de anonimi, cu banii luati. Aici recomand documentarea minutioasa si verificarea unor informatii venite direct de la utilizatori, nu din internet. Doua zile de cautat informatii va pot scuti de multe probleme si frustrari.
  4. Deductibilitatea – pentru firme. O reprezentanta auto poate oferi toate documentele fiscalizarii achizitiei, spre deosebire de samsari sau de “importatorii” de masini uzate. De la care nu as pleca nici macar cu poza unui autoturism din oferta lor…

In prezent studiez problema unei noi achizitii, de data asta pentru mine. Viitorul meu autoturism trebuie sa satisfaca, cumulativ, urmatoarele cerinte:

  • Sa faca parte din oferta de vehicule rulate ale unei companii mari;
  • Spatiu interior mare – aici am doua dileme: ori aleg o limuzina de clasa mare/lux ori un SUV mediu/mare;
  • Tractiune: 4×4;
  • Transmisie – automata. De preferat una “hidramata”. Da, sunt de moda veche. Si urasc DSG-urile si cutiile robotizate.
  • Portbagaj – cat mai mare;
  • Locuri – minim 5.
  • Motor – maxim 3000 cmc, de preferat sub 2500 cmc. Este vorba de impozit. Nu vad scopul incarcarii cu un impozit de 2200 lei. Kia Sorento avea motor de 2200 cmc si dezvolta 197 CP. Pot trai fara cei 240 CP ale unui SUV teuton sau britanic. Daca nu gasesc nimic, nu voi avea de ales.
  • Dotari: sistem de navigatie, conexiune bluetooth, minim 2 porturi USB pentru locurile din fata, scaune incalzite, tapiterie din piele (da, mie imi place). Restul dotarilor sunt extra.

Pentru a nu prelungi povestea, am “sapat” putin si am zis sa fac un studiu de caz. Cu putin noroc si ajutor, primit de la un bun amic, am gasit un candidat perfect: Proleasing  Grup.

Proleasing Grup si-a inceput activitatea ca IFN, cu 17 ani in urma, timp in care a avut o cifra de afaceri consolidata de 150 milioane de euro, devenind dealer Ford, la care s-au adaugat BMW și Hyundai.

Ce vedem aici? O firma matura, departe de amatorii care aduc camioane incarcate cu autoturisme rulate din Germania, cu origini dubioase.

In cei 17 ani de existenta a castigat de 4 ori “Chairman’s Award”, cea mai mare distinctie oferita de Ford Motor Company distribuitorilor sai de pe intreaga planeta.

Doi ani la rand, in 2016 și 2017, grupul Proleasing a fost desemnat “dealerul anului” in categoria “Customer Care”, in intreaga retea nationala BMW.

Asta inseamna ca au standarde ridicate, iar asta ma ajuta sa bifez o casuta in tabelul meu imaginar.

Vanzari? Anul trecut au vandut 1140 autovehicule, din care 137 au fost rulate. Asta inseamna ca 12% din cifra de vanzari o reprezinta vehiculele rulate. Deci se pricep la treaba asta cu vanzarea de automobile…

Acum sa vorbim despre ofertele lor.

Pentru cine vrea linkul, acesta e: http://rulate-proleasing.ro/.

Au masini cu rulaje de la 0 km la +200.000 km. Stiu ca o sa sune dubios, dar prefer sa cumpar un autoturism cu 200.000 km la bord, pentru un pret bun, de la un dealer autorizat, decat una cu 100.000 din targ sau de la un importator de masini rulate. Motivul e simplu: un autoturism cu 2000.000 km, vandut de un dealer, are 200.000 km. Unul cu 100.000 km la bord, vandut de un importator de autoturisme rulate, sau de un samsar, are minim 250.000 km. Iar asta o zic din experienta. Am vazut autoturisme oferite la vanzare cu 150.000 km, care, in realitate, aveau peste 350.000 km, verificati in sistemul digital de monitorizare a seriilor VIN.

Cand cititi “schimb consumabile efectuat”, inseamna ca a schimbat uleiul pentru ca oricine o cumpara sa nu-si dea seama ca motorul e praf. Asta o spun dupa experienta cu un Mini One, adus din Germania de un om apropiat mie. 80.000 km la bord. Pret excelent. Cand a ajuns cu el la Arad, uleiul din motor a disparut. Fusese ars…

3500 de euro si schimbarea a 50% din piesele motorului au rezolvat problema.

Sa revenim la studiul de caz. Ce as alege?

Ei bine, din lista celor de la Proleasing am gasit 3 candidati:

  1. Opel Insignia 

Stiu ca sunt multi melteni cu astfel de Opel-uri, dar asta e un autoturism misto. Bord cu ecran LCD, automat, sistem multimedia de mari dimensiuni. Puctul forte: motorul de 1.6 litri si 170 CP. Punct slab: nu e 4×4 si este uzat moral, noua generatie fiind comercializata de mai bine de un an;

  1. BMW X5

Desi este generatia veche, este vorba despre modelul face-lift si are aproape toate dotarile modelului actual. Nu are sistemul cu touchpad de pe butonul i-Drive, care permite recunoasterea scrisului de mana, dar puteti trai fara el, credeti-ma.

Puncte forte: kilometri putini, dotarile bune, pret foarte bun. Punct slab: este un model uzat moral si poate afecta doar pe cei care “sufera” pentru ca nu au cel mai nou model;

 

  1. Ford Edge 

Cel mai nou SUV mediu al producatorului american, vine cu o tona de tehnologie la un pret competitiv. Motorul de 2 litri produce 210 CP, care sunt arhisuficienti pentru un om normal. Dotarile interioare satisfac nevoile oricarui tehnofil. Puncte forte: nivel tehnologic similar cu orice model premium actual, motor mic (impozit mic), dar foarte puternic. Punct slab: pretul – desi este un pret redus, depaseste 30.000 euro si intra in domeniul premium. Multi potentiali cumparatori vor prefera un autoturism german, chiar daca are 150.000+ km la bord.

Am si o mentiune speciala. Ce as cumpara acum, daca as avea bugetul pentru asa ceva:

  1. BMW X5

In prezent, consider ca BMW X5 este cel mai bun SUV de clasa mare din lume, acesta fiind si rationamentul pentru care s-a cumparat cel din firma. Stiu ca a aparut noul Porsche Cayenne, dar nu cred ca se adreseaza aceluiasi segment de clienti. Cine considera Cayenne sau  Range Rover, se poate uita oricand la un X5 M si se termina discutia rapid. Cam in 5,3 secunde, adica timpul necesar celor 381 CP sa accelereze besita bavareza de la 0 la 100 km/h.

Revenind la mentiunea speciala, va spun de ce l-as cumpara: motorul de 2 litri este excelent, fiind fiabil si puternic. Cu 218 CP si 450 Nm, ofera performante suficiente oriacarui om normal, care vrea sa plece cu familia in excursie.

Puncte forte: model actual, dotari foarte bune, motor excelent. Punct slab: pretul ridicat, conforme statutului de autoturism premium.

De ce nu il cumpar? E simplu: este mult prea scump pentru bugetul meu.

 

Vreau sa inchei editorialul cu o scurta concluzie sau recomandare, daca vreti: cand vine vorba de achizitia unui autoturism, iti recomand sa il cumperi de la un dealer si sa platesti un pret mai mare decat media modelelor similare disponibile pe piata, decat sa te bucuri pentru un pret de achizitie mai mic, urmat de costuri de intretinere ridicate.

 

Pentru ca, in realitate, asa-numitul “Total cost of ownership” este mai mic pentru un autoturism cumparat de la un dealer, decat de la un samsar sau importator de autoturisme rulate.

Iar linistea sufleteasca ce urmeaza achizitia este de nepretuit. Pentru restul exista cardurile.

 

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed