Acasa » Stiri » Duster in the wind

Duster in the wind

Postat in 7 septembrie 2010
/
Comments are off for this post

Dacia nu a produs niciodata masina de 5.000 de euro – prietenii francezi stiu de ce –, insa, azi, asta conteaza mai putin: chiar si fara ea, gama Logan s-a vandut ca painea calda pe mai toate pietele europene, fie ele de est sau de vest. Si asta in ciuda faptului ca unii au incercat, ehem, “sa-i faca felul�.

O mai tii minte pe aia cu ADAC? Lucram la Top Gear cand ACR-ul german a dat alarma cu un Logan rasturnat la testul elanului. O atare stire poate distruge “cariera� oricarei masini, daramite a unei nou-sosite din fostul bloc comunist; noroc ca atat fostii mei colegi, cat si baietii de la Promotor au flituit imediat gogorita nascuta, probabil, din disperarea de a respinge iminentul succes estic.

Mai mult – “oftica� se tot arata de doi ani incoace, de cand recesiunea face ca Dacia sa castige si ceilalti sa piarda; unii insa, chiar nu stiu cand sa o lase balta.

Intra in scena jurnalistul britanic Andrew English, angajat al ziarului Daily Telegraph (cel mai bine vandut cotidian din Insula), care, dupa un test cu SUV-ul Duster, formuleaza o serie de concluzii din care nu lipsesc adjective precum “vechiâ€?, “costelivâ€?, “ciudatâ€? sau “banalâ€?. In plus, cel mai recent produs al pitestenilor ii aminteste de un Renault cumparat de socrul sau prin anii ’70, oferind o pozitie de condus inconfortabila, un interior plin de plastice slabe calitativ si o senzatie generala de marfa ieftina, care nu trezeste nici o emotie. Stop. Emotie? Clar, prea mult gin strica…

Sa o luam cu binisorul. Nu cred ca vorbeste despre un sentiment asociat cu placerea de a sofa, pentru ca, sa fim seriosi, nu exista SUV care sa poata furniza asa ceva. N-ai decat sa halesti gogosile alea cu X5 M si Cayenne Turbo: cand ai masa Everestului si inertia lui Marte, caii din motor, treptele din cutia de viteze si granitul turnat in suspensii ajung sa valoreze cam zero unitati de dinamica pura. Presupunand ca si Andy stie asta, trec la design.

Si termin imediat cu el, fiindca poliloghia seamana, intrucatva, cu cea despre sportivitate: din cele mai vechi timpuri si pana azi, tot-teren-urile (fie ele off-road-ere veritabile sau SUV-uri) n-au fost niciodata exemple de frumusete. Chit ca unii constructori, precum BMW (prin X6) sau Infiniti (prin FX), au incercat sa demonstreze ca si tunica militara poate avea tente haute-couture. Asadar, de ce ar reusi Duster unde alte masini, de 3-4 mai scumpe decat el, au dat gres? Inevitabil, ajung sa-mi pun problema daca Mr. English nu se referea la faptul ca Duster este searbad deoarece arata ca un produs ieftin.

Pamantul catre pamant: Duster este un produs ieftin, iar asta, intamplator, este cea mai importanta calitate a sa.

Arata ca o masina de acum 20 de ani, e plina-ochi de plastice dure si nu are cea mai grozava paleta de culori exterioare pentru ca, altfel, nu ar mai fi costat 13.000 de lire, ci 23.000 sau chiar 33.000 de lire. Si atunci toate familiile acelea cu veniturile drastic reduse de esecurile scrobitilor din City of London si Canary Wharf nu si-ar permite prea curand un 4×4 robust si incapator. S-ar fatai cu totii de colo-colo in mini-uri urate si prost fabricate, visand la crossovere insipide care abia se descurca cu bordurile. Asa, vor cumpara branza la pret de paine uscata, fara sa-si puna problema ca, printre imbucaturi, vor ingurgita si doi-trei purici.

Sau, cel putin, asta ar trebui sa faca. Chit ca sunt cititori de Daily Telegraph si tocmai au primit un pumn de praf in ochi de la Andrew English…

Articole similare