Lupta de supravietuire intr-un mediu economic ostil ori ambitia de a rezolva sicanele recesiunii fara a pierde pozitia de lider in “plutonul� premium – iata doar doua dintre motivele pe care BMW le poate invoca pentru a justifica transformarea intr-unul dintre cei mai buni “poligloti� ai industriei auto.
O simpla trecere-n revista a modelelor din nomenclatorul grupului este suficienta pentru a conchide: bavarezii au invatat sa converseze in aproape orice “limba� a societatii moderne. Daca vor sa dialogheze cu plutocratii, scot la rampa somptuozitatea produselor Rolls Royce, iar daca se intretin cu o gasca din generatia Y, etaleaza jovialitatea masinilor MINI. Concomitent, protestele traditionalistilor vor fi stinse cu o prezentare a recentelor masuri luate impotriva designului Bangle, in timp ce teama de obiecte vetuste, specifica snobilor, va fi tratata cu designul modern, aburind a abstract, al lui X6.
La o prima vedere, BMW pare ca-i intelege/multumeste pe toti, insa nu e mai putin adevarat ca, uneori, utilizeaza termenii mai multor “graiuri� de asa natura incat cu greu iti dai seama ce a dorit sa comunice. Un asemenea caz este si X1.
Argumentele vor fi expuse ceva mai tarziu; acum, trebuie lamurit rapid un lucru esential: X1 este, din toate punctele de vedere care conteaza, un BMW adevarat. Iar cand spun asta, ma refer la “suspectii obisnuiti�: pozitie la volan (ideala), scaune (excelente, cu o mentiune speciala pentru “aripioarele� ce invelesc spinarea ca un corset), volan (mic si, prin urmare, delicios cand trebuie sa-l “dai� din stanga in dreapta), timoneria transmisiei (ca de obicei, precisa), directie (aproape perfecta) si tinuta de drum (fara repros, de indata ce realizezi ca acel ideal utopic, in care confortul si dinamica trenului de rulare sunt deopotriva sublime, a fost ratat, dar de putin).
Nu, n-am uitat de motor. Doar ca este atat de bun, incat am preferat sa-l tratez separat.
Puristii vor amenda “injectareaâ€? motorinei in cocktail-ul traditional logo BMW/tractiune spate, insa o vor face mai mult dintr-un instinct perimat: mica uzina de forta, cu o capacitate de doi litri, dezvolta 177 CP, 350 Nm intre 1.750 si 3.000 rpm si… un talent aparte de a urca catre zona rosie (care, apropo, incepe la 4.500 de ture). Cutia cu rapoarte “scurteâ€? si masa relativ redusa a masinii (de vreo 1.580 kg cu subsemnatul la bord) pun cireasa pe talentul de sprinter al crossover-ului bavarez, depasirea unui autotren din scurt ori punerea la punct a unui duminicar prea ambitios devenind simple formalitati.
Evident, daca esti precum Csabi, “baronul� lui treidem.ro, ii vei gasi motorului si alte calitati in situatii mai putin conventionale (indiciu: majoritatea au legatura cu decuplarea DTC-ului); daca nu, vei trece peste functionarea usor zgomotoasa a pistoanelor pentru a aprecia cum se cuvine apetitul de ascet.
E greu de spus daca, fara sistemul start/stop, situatia ar fi fost alta, insa un lucru e cert: jumatate de rezervor (aproximativ 30 de litri) in schimbul parcurgerii a 500 km este, tinand cont de nenumaratele ocazii in care au fost probate virtutiile dinamice ale lui X1, o “afacereâ€? al naibii de buna. Si totusi, X1 are, aparent, o mare problema. Iar numele ei este Serie 3 Touring…
Foarte pe scurt, treaba sta cam asa: nimic din ceea ce poate face X1 nu ii este peste puteri lui 320d Touring. Cele doua sunt foarte asemanatoare din punct de vedere tehnic – arhitectura este, practic, aceeasi – si chiar identice in privinta ampatamentului (2.760 mm); asadar, se conduc cam la fel si sunt virtual egale la capitolul spatiu si confort. Ba mai mult: situatia lui X1 se complica serios atunci cand fisele tehnice dezvaluie faptul ca in portbagajul lui 320d Touring poti inghesui ceva mai multe bagaje, iar break-ul de clasa medie, in ciuda unor performante ceva mai bune (viteza maxima cu 28 km/h mai mare, acceleratie 0-100 km/h cu 0,4 secunde mai buna), consuma, teoretic, mai putin (4,8 litri/100 km vs 5,3 litri/100 km).
In mod normal, acesta este momentul in care cel mai mic SUV BMW ar fi trebuit sa echilibreze balanta cu ceva aptitudini in teren accidentat, dar vai – garda la sol meschina si lipsa tractiunii integrale il fac la fel de ineficient pe sleauri precum un, ai ghicit, 320d Touring. Noroc ca foarte putini mai tin cont de atari lipsuri, astfel incat BMW il poate scoate pe X1 din corzi invocand faptul ca este la moda.
Ei bine, adevarul e ca nu toti clientii companiei din Munchen se inscriu in campionate de drifting sau merg oriunde exista drumuri virajate cu asfalt bun, doar pentru a simti placerea de a conduce. Dimpotriva – ponderea celor care-si doresc filozofia BMW “explicata� cat mai inteligibil cu putinta este din ce in ce mai mare, astfel incat diluarea vechilor valori nu numai ca nu este amendata, ci sustinuta impetuos.
Drept dovada, bavarezii au azi in nomenclatorul de produse mai multe modele Sport Utility decat limuzine, la care putem adauga automobilele de nisa gen Serie 5 GT si viitorul Gran Coupe (adversar al lui Mercedes CLS). X1 este un exemplu de BMW din noul val, iar asta inseamna ca este imun la invinuirile de mai sus atata timp cat poate dovedi ca este un produs user-friendly; din pacate, nici asta nu-i iese.
Si e normal sa se intample asa, deoarece tocmai acele lucruri care-l transforma intr-un BMW adevarat ajung sa fie percepute drept “defecteâ€?. Spre exemplu, pedala de ambreiaj solicita atat de serios piciorul neantrenat, incat persoanele de sex feminin ori masculii cu glezna fina nu vor accepta in veci o asemenea “torturaâ€?. Nici despre selectarea treptelor de viteza nu se poate spune ca e o indeletnicire ce pretinde finete, astfel incat respectivele “problemeâ€? vor trebui rezolvate platind in plus pentru transmisia automata. Ce ne facem insa cu incisivitatea directiei si configuratia motor fata/tractiune spate? Care, nu-i asa, n-au nici un sens atata vreme cat noii clienti BMW nu se inscriu la campionate de driting si… ai prins ideea. Acum, intercepteaza si concluzia: in contextul existentei lui Serie 3 Touring, X1 are tot atata noima pe cat deschiderea unei umbrele la doi pasi de o eruptie vulcanica.
Sau cel putin asta am crezut, pana i-am vazut pretul…
Tocmai cand ma pregateam sa conchid ca BMW a reusit performanta de a inventa o noua limba moarta, o voce de departe m-a sfatuit sa mai arunc un ochi la cifra trecuta in dreptul pretului de baza. 26.000 de euro fara TVA. Adica vreo 31.000 cu totul. Adica cu aproape 5.500 de euro mai ieftin decat un 320d Touring “entry-level�. O diferenta uriasa, chiar si pentru un fan BMW care castiga bine.
Dintr-o data, X1 avea tot sensul din lume. Pierduse batalie dupa batalie impotriva fratelui de platforma, dar nu si razboiul. Mai ironic este faptul ca nu enoriasii noilor trend-uri i-au rezolvat problemele existentiale, ci adevaratii admiratori ai siglei alb-albastre.
Cine nu ar neglija micile neajunsuri legate de portbagaj, consum ori viteza maxima, cand, pe langa o economie de 5.500 de euro, beneficiaza de toate acele chestii care definesc un BMW adevarat? Prea putini. Intre timp, gratie celor multi, X1 ar putea evolua in ceea ce nu a fost niciodata limba esperanto…
Fisa tehnica
Motor
Configuratie: 4 cilindri in linie
Amplasare: longitudinal-fata
Cilindree: 1.995 cmc
Putere maxima: 177 CP/4.000 rpm
Cuplu maxim: 350 Nm/1.750-3.000 rpm
Emisii de CO2: 139 g/km
Transmisie
Manuala cu sase trepte
Tren de rulare
Suspensii fata: independente, tip MacPherson
Suspensii spate: independente, paralelogram deformabil
Frane fata: discuri ventilate
Frane spate: discuri ventilate
Roti: jante de 18 inch, anvelope de 225/45 R18 (fata) si 225/40 R18 (spate)
Caroserie
Format: crossover/SUV
Numar de usi: 5
Numar de locuri: 5
L/l/h: 4.454 x 1.798 x 1.545 mm
Ampatament: 2.760 mm
Capacitate portbagaj: 420 de litri
Capacitate rezervor de combustibil: 61 de litri
Performante
Acceleratie 0-100 km/h: 8,1 secunde
Viteza maxima : 205 km/h
Consum: urban – 6,4 litri/100 km
extraurban – 4,7 litri/100 km
mixt – 5,3 litri/ 100 km
Dotari
Tapiterie din piele
Volan sport imbracat in piele, multifunctional
Computer de bord
Inchidere centralizata cu telecomanda
Oglinzi retrovizoare cu functie automata anti-orbire
Scaune fata sport, incalzite
Senzor de ploaie si control automat al farurilor
Climatizare automata
Radio BMW Professional
Jante din aliaj cu diametrul de 18 inch
Preturi
Pret de baza, fara TVA: 26.000 de euro
Pret cu dotari suplimentare, fara TVA: 34.722,67 de euro
Pret cu dotari suplimentare, cu TVA: 41.319,98 de euro