Foto: Daradics Csaba
– Care-i treaba cu hibridul asta, merge si full-electric?
– Nu, dar motorul electric il ajuta pe cel pe benzina sa consume mai putin.
– Pai si merita sa-ti iei una din asta? Cat costa?
– Vreo 21.000 de euro fara TVA.
– Ha!
Semaforul clipi verde, iar omul cu Tiguan doi-zero TDI se facu nevazut in traficul de pe Magheru, lasand in urma maraitul tipic al bautorului de motorina si dara unui zambet satisfacut. Oricum, ceva imi spune ca n-ar fi avut rost. N-ar fi avut rost sa-i explic ca exista si alte moduri in care o masina te poate face fericit, chiar daca pe ea scrie, cu litere de-o schioapa, “Hybrid�. Dar sa nu fiu carcotas – in definitiv, nici eu nu am remarcat la inceputul testului particula “Sport�, cea care trada aparitia unui altfel de erou.
Vezi tu, in general eroii, fie ei de filme ori benzi desenate, obisnuiesc sa anihileze baietii rai numai dupa ce au facut praf jumatate din metropola. Ceea ce e cam nasol, daca privim lucrurile din punct de vedere al eficientei operatiunii. Cam asa sta treaba si cu masinile sport: indiferent ca vorbim despre un hot-hatch modern sau un bolid italian ridicol de rapid, el iti vindeca sufletul de boala apatiei cu pretul unui sut in dosul Mamei Natura. Iar asta nu e tocmai “politically correct�.
Nu o spunem noi, ci indivizii care stabilesc regulile jocului numit “norme de poluare�. Acelasi joc care tocmai a terminat cariera “Power Ranger�-ului Civic Type-R.
Daca esti fan Honda, sigur ai auzit de asta: din cauza faptului ca are motor Euro 4, cea mai naravasa compacta japoneza va fi scoasa din productie la finalul acestui an. Si-atunci, vorba amicului Csaba, cu ce naiba mai ramanem? Cu un imens gol in stomac, asta e sigur, caci foamea de senzatii tari nu va disparea oricat de mult ar dori unii sa devenim fanii fotosintezei. Privind spre viitor, cu ce poti inlocui un pachet de nervi care arata asa de bine, face suta in sase secunde si un pic si are tot ce-i trebuie pentru a-ti introduce o stare de extaz vecina cu orgasmul (recte, un motor turbat, un diferential cu alunecare limitata, o cutie pe care o manevrezi din poignet si un tren de rulare cu o aderenta demna de reclamele cu Super Glue)? Cu CR-Z, acest alter-ego inteligent, prezentabil si… “muschiâ€? firavi al lui Mr. Hyde? Vorba tipului din Tiguan: “Ha!â€?.
OK, inainte de a fi injurat, tin sa precizez ca sunt convins de un lucru: CR-Z nu este si, cel putin pentru o vreme, nu poate fi un substituent al lui Civic Type-R. Circula un zvon potrivit caruia niponii vor elibera in 2011 o versiune Mugen dar, pana cand el nu va deveni o stire confirmata, intre cele doua nu poate fi pus semnul de egalitate. Nici nu are cum sa fie CR-Z o masina pe masura “Marelui Alb� din imagini, data fiind mica prapastie care le desparte in materie de performante. Cifrele vorbesc de la sine: 124 CP si 174 Nm versus 201 CP si 193 Nm, 0-100 km/h in 10 secunde contra 0-100 km/h in 6,6 secunde si viteza maxima 200 km/h versus viteza maxima 235 km/h.
Problema e ca toata acea gargara cu economia “excelenta de combustibil si emisia redusa de noxeâ€? a coupe-ului Honda functioneaza atata vreme cat vehiculul se afla in modul “Normalâ€? sau “Econâ€? – doua setari atat de enervante, incat te determina sa-l opresti in prima parcare si sa-ti continui calatoria “perpedesâ€?. Pe bune: nu ma intreba despre sistemul Eco Assist si cum te invata el sa sofezi ca Gerhard Plattner, fiindca la cursul asta am ramas corigent. Stiu doar ca singurul buton de pe acel PSP supradimensionat – am numit aici bordul – care merita apasat este cel inscriptionat “Sportâ€?, caz in care… nu vei cobori sub un consum mediu de 7,5 litri/100 km (estimarea computerului de bord). Si, pentru ca tacamul sa fie complet, CR-Z este la fel de scump ca un Type-R, avand un pret de baza de 20.980 de euro fara TVA!
Asadar, daca-l pui la treaba, eroul nostru nu este cu mult mai economic decat un Type-R, este la fel de scump si, sa nu uitam, mai lent pe orice fel de sosea, fie ea dreapta ca rigla sau rasucita ca funia-n sac. Pe scurt, n-ai avea prea multe motive pentru care sa visezi la urmasul lui CR-X, nu? Ei bine, n-ai idee cate sunt…
Nu sunt genul de om caruia sa-i fie teama de cuvinte, asa ca am sa o spun direct: aceasta este una dintre cele mai bune masini pe care le-am condus in 2010. Din momentul in care uiti de micile neajunsuri, tipice coupe-urilor (portbagajul meschin, locurile din spate virtual inexistente, garda la sol prea mica pentru unele sosele din Romania etc.), si intelegi rolul si rostul “celeilalte masini�, Honda CR-Z devine genul acela de masina pentru care inventezi motive sa ajungi intr-un anume loc, doar ca sa ai de unde sa te intorci. Si totul incepe de la felul in care arata.
E momentul in care ar trebui sa abordez clasica descriere a designului exterior, punctand profilul de pana, botul de rechin-doica sau posteriorul finalizat brusc, remember al vechiului CR-X; nu am sa fac totusi asta, pentru simplul motiv ca… ai si tu ochi sa vezi. In schimb, am sa-ti spun ce vei deveni la volanul acestui derivat tehnic al lui Insight: o mica vedeta. De la ocheade aruncate pe furis la mini-interviuri acordate curiosilor, am experimentat de toate pe parcursul celor trei zile de testare. Si nu pot omite tocmai apogeul procesului de atragere in masa, consumat atunci cand CR-Z a fost la un pas de a disloca vertebrele unei superbe blonde. Fiinta era sa-si franga gatul intr-o miscare brusca si usor disperata de a surprinde formele masinii, desi era pasagera unui minunat 911 Carrera S care ma depasise fara cel mai mic efort. Nimic altceva de demonstrat. Aici.
La urma-urmei, degeaba arati bine, daca nu poti crea miracolele pentru care lumea sa te considere un erou. Si sincer, din momentul in care te pravalesti – ad literam – pe locul soferului si bordul se ilumineaza ca un pom de Craciun, te astepti ca scaunul sport, volanul gros si frantura de viitor indepartat itita dinaintea ochilor sa anunte o calatorie la Warp 2.
Initial, vei fi dezamagit: desi este cu 200 cmc mai mare decat motorul lui Insight, i-VTEC-ul lui CR-Z – frate geaman cu cel de pe Jazz – nu este chiar atat de rapid; de fapt, daca nu ar fi existat “mariajul� cu propulsorul electric (acesta are doar 14 CP, dar, la 78 Nm, se lauda cu peste jumatate din cuplul celui pe benzina), depasirile “din scurt� ar fi ramas un vis frumos. N-am sa te mint: indiferent cati kilometri vei merge cu CR-Z, sentimentul ca vrei mai mult de la mica uzina din spatele farurilor va reveni iar si iar, motiv pentru care sper din toata inima ca zvonul cu versiunea Mugen (ma rog, Type-R pentru noi) sa fie adevarat. Si totusi – lasa-ti acasa sotia si copii, umple pana la refuz rezervorul cu aur negru si ia calea Brasovului, via DN1. Cand ajungi in Predeal, nu intra in oras, ci fa stanga catre Rasnov, pentru a apuca drumul spre “Poiana�.
Ai incredere in mine: va fi cea mai buna decizie pe care ai luat-o in ultima vreme.
Ce conteaza ca sub capota nu sunt decat 124 CP, iar pe portiere scrie “Hybrid�, atata vreme cat combo-ul de sub capota este suplinit de o cutie manuala cu sase trepte – premiera absoluta in breasla modelelor hibride –, a carei timonerie are precizia unei operatii cu laser (ober-ul lui www.treidem.ro o considera chiar mai buna decat cea de pe Type R!)? Te va mai interesa oare ca masina nu sare din viraj in viraj cu aplombul hot-hatch-ului Honda, atata timp cat directia iti transmite exact si in timp util ceea ce se intampla cu rotile din fata, iar suspensiile, desi suficient de moi pentru a netezi mai toate tipurile de denivelari, sugruma ruliul si pastreaza coupe-ul pe traiectorie in ciuda protestului anvelopelor? Foarte probabil, nu. Nu, pentru ca vei fi vrajit de entuziasmul cu care CR-Z te implica in actul condusului si de faptul ca, dupa numai cateva viraje, veti comunica in aceeasi limba. Categoric, o inzestrare tot mai rar intalnita in era majordomilor electronici, ce ajunge, daca ma intrebi pe mine, sa valoreze toti banii. Toti cei 21.000 de euro.
Il accepti sau nu, adevarul este ca un prezent atipic solicita eroi atipici. Iar CR-Z, desi nu are inca forta necesara impunerii intr-un atare rol, cu siguranta are talentul util si tot timpul din lume. Gandeste-te, daca vrei, la Bruce Wayne inainte de a deveni Batman.
Aici si acum, viitorul sportiv al lui Honda incepe.
Fisa tehnica
Motor:
Configuratie: 4 cilindri in linie;
Amplasare: transversal-fata;
Cilindree: 1.497 cmc;
Putere maxima: 114 CP/6.100 rpm (motor termic); 10 kW (motor electric);
Cuplu maxim: 145 Nm/4.800 rpm (motor termic); 78 Nm (motor electric);
Emisii de CO2: 117 g/km
Transmisie
Manuala cu sase trepte
Tren de rulare
Suspensii fata: independente, tip MacPherson;
Suspensii spate: punte semirigida, arcuri elicoidale;
Frane fata: discuri ventilate;
Frane spate: discuri;
Roti: jante de 16 inch, anvelope de 195/55 R16 V (fata/spate)
Caroserie
Format: coupe;
Numar de usi: 2;
Numar de locuri: 2+2;
L/l/h: 4.080 x 1.740 x 1.395 mm;
Ampatament: 2.425 mm;
Capacitate portbagaj: 225 de litri;
Capacitate rezervor de combustibil: 40 de litri
Performante
Acceleratie 0-100 km/h: 10 secunde;
Viteza maxima : 200 km/h;
Consum (declarat): urban – 6,1 litri/100 km;
extraurban – 4,4 litri/100 km;
mixt – 5 litri/ 100 km
Dotari de baza
Airbag-uri frontale, laterale si de tip cortina;
Volan imbracat in piele, multifunctional;
Cruise control;
Computer de bord;
Inchidere centralizata cu telecomanda;
Port USB;
Faruri cu xenon;
Climatronic;
Functie Start&Stop;
Jante din aliaj
Preturi
Pret de baza, fara TVA: 20.980 de euro