Acasa » Features » Intuitia lui Honda, cu H, de la Hybrid

Intuitia lui Honda, cu H, de la Hybrid

Postat in 26 decembrie 2010
/
Comments are off for this post

Se facea prin 1899. Nimeni dintre cei ce umbla pe Terra azi, cu vreo 5 exceptii, nu era nascut.
In anul acela, un baiat prea destept pentru lumea din jurul sau, pe numele lui Ferdinand Porsche, angajat intr-o companie condusa de un anume Jacob Lohner, construia primul automobil hibrid din lume, care era dotat cu motoare montate direct in interiorul rotilor, eliminand astfel frecarea. Suna cunoscut?

Un secol mai tarziu, japonezii de la Toyota s-au gandit sa inventeze apa calda si gaura la covrig.
Apa calda inventata de ei se numeste Toyota Prius si a devenit rapid cel mai vandut automobil hibrid din lume. In parte, pentru ca era primul automobil hibrid de serie mare si pe de alta parte era singurul disponibil pe piata!

Cum dracu\’ era sa iasa pe locul 2 ??!!
Prin acelasi secol 20, un alt nene, care se numea Soichiro Honda si era originar din tara sake-ului si a samurailor, s-a hotarat sa devina un fel de Henry Ford al Asiei si a creat brandul Honda, pornind de la motoare, motociclete si alte chestii umblatoare cu mai putin de patru roti.

Ideea lui era sa produca tot ceea ce produc constructorii mari, cu standarde de calitate cel putin egale, dar la preturi mai mici.
Si astfel intra in scena, cincizeci de ani mai tarziu, Honda Insight, modelul 2010.
Cand te uiti la micul hibrid, iti dai seama ca l-ai mai vazut dar avea alte nume: GM EV1, EV2, Toyota Prius etc. Motivul este foarte simplu: eficienta aerodinamica.
Forma urmeaza functiei in natura, iar in industria auto, aceasta teorie este mai mult decat evidenta.
Din acest motiv, Honda Insight este un monovolum, iar acest lucru devine evident cand este privit din profil.
Pentru cine nu stie, monovolumul nu este neaparat un Renault Espace sau un Scenic. Este orice automobil care nu are schimbari bruste de profil.
Vezi Honda Insight. Sau Honda Jazz. Sau Civic cu 5 usi. OK, cred ca baietii astia de la Honda stiu ceva…
Este evident ca monovolumul este cel mai eficient automobil, din punctul de vedere al optimizarii spatiului util si al aerodinamicii. Dar, iarasi, nu este un lucru nou.

Renault zice asta de prin anii \’70, dar inainte de francezi a fost un roman, Aurel Persu, care este tatal aerodinamicii moderne si care a creat primul automobil eficient aerodinamic din istorie, cu o forma de picatura de apa ce se prelinge pe perete.

In ziua de azi tot mai multi constructori, fie ei generalisti (Seat-Leon, Lancia Delta, Fiat Punto, Bravo etc) sau exotici (Lamborghini – Gallardo, Murcielago, Lotus, SSC etc) si-au dat seama de eficienta monovolumului si au implementat aceasta solutie in productia de masa. Cred ca este suficient pentru un crash course de caroserii.

Cine vrea sa afle mai multe, sa se duca la scoala si sa caute cursurile domnului profesor Iosza din Facultatea de Transporturi. Sau sa dea un search pe Google sau Wikipedia.

||||
Honda Insight este un automobil nici mare, dar nici mic. Cand intri in habitaclu simti eficienta, sa nu zic zgarcenia.
Plastic mult si ieftin ca la Logan. Si totusi este altfel. In primul rand datorita cutiei de viteze automate cu variatie continua. Si apoi pentru ca este Honda.

Scaunele din fata ofera un suport lateral neasteptat de bun, iar bancheta din spate este mult mai bine profilata decat la multe alte modele cu pretentii sportive.
Am remarcat ca spatiul pentru genunchi e destul de restrans in spate datorita ampatamentului care masora 2550 mm, adica cu vreo 39 de mm mai putin decat Dacia Sandero.
Persoanele mai inalte (peste 180 cm) cum a fost si cazul meu si al lui Jean, nu prea au loc pentru cap in locurile din spate datorita formei plafonului care plonjeaza sensibil pentru a permite optimizarea scurgerii curentilor de aer de pe plafon.
Pentru astfel de oameni, ca noi, locurile din spate sunt acceptabile doar situatia cand trebuie sa mearga pret de maxim 20 de minute prin oras, altfel iesi precum Quasimodo de acolo si nu e misto deloc treaba asta.

Mai este o explicatie pe care putini o vor da. Aceea ca ansamblul ce contine bateriile de acumulatori NiMh este montat fix sub bancheta din spate, pentru a fi protejat in cazul unui impact. Din acest motiv, bancheta respectiva este ceva mai inalta decat ar fi fost in mod normal.
Instrumentele de bord sunt perfect asezate iar ideea cu vitezometrul montat central a fost GENIALA!
Adio condusul cu o singura mana! Vrei sa tii doar o mana pe volan, in partea de mijloc superioara?! O poti face, dar nu mai vezi nimic din ce indica ceasurile de bord.
Asa ca pune frumos mainile la orele 14-22, sau 15-21, depinde cum te mintea instructorul cand faceai scoala de soferi, si fii cuminte.

Insight mai are un alt atu. Este familiara. Dupa 5 minute ma simteam de parca ar fi fost a mia oara cand ma urc la volan. Totul este unde ar trebui sa fie. Instalatia audio este pozitionata cum trebuie, avand comenzile in campul vizual al soferului.
Displayurile ce populeaza plansa de bord au caractere albe pe fond albastru si sunt extrem de usor de citit, iar navigarea prin meniul audio este intuitiva.
In rest, Insight are tot ce ai nevoie de la o masina din secolul 21: geamuri electrice, oglinzi reglabile si rabatabile electric, ABS, ESP, airbag-uri frontale si laterale. Si cam atat.

||||
Urmeaza plecarea la drum. Trebuie doar sa calci pedala de frana si sa pornesi motorul. Apoi muta levierul cutiei de viteze cu variatie continua in pozitia D(rive) si da-i bice.
Ma rog, cate bice poti sa ii dai unui motor de 1,3 litri care scoate, destul de greu, vreo 88 de cai putere si un moment maxim de 121 Nm, la care se adauga 14 cai speriati ai motorului electric si inca 78 Nm.
Dar in matematica celor de la Honda, puterea totala este de 98 de CP, iar momentul maxim disponibil poate fi de vreo 167 Nm.

Aici explicatia este simpla, dar nu am citit-o nicaieri la niciun test cu vreun automobil hibrid facut in Romania. Cele doua motoare nu ating puterea maxima in acelasi moment, astfel ca nu putem face o adunare matematica a puterilor dezvoltate, ci putem doar sa aproximam o putere maxima totala in functie de regimul fiecaruia dintre cele doua motoare.

Desi nu cantareste decat vreo 1270 de kilograme, iar cei aproape 100 de cai putere par suficienti pe hartie, la drum lung, adica Bucuresti-Brasov, cu un pasager (Jean)in masina, ma rugam sa ajung acasa. Pur si simplu nu poate!

Pe serpentinele de pe Valea Prahovei m-am descurcat mai bine cu un VW Polo Happy cu motor cu 3 cilindri de 1,2 litri!
Iar sistemul Start/Stop, util in oras pentru opririle la semafor, are talentul rar de a-ti opri motorul chiar cand ti-e lumea mai draga. Imi venea sa ma dau jos si sa iau trenul!!!
Noroc cu instalatia audio, care desi nu e vreun high-end, face fata unei calatorii, fie si ea lunga de 7 ore, si mai ales cand omul din masina este cel putin la fel de idiot ca tine si te contrazici cu el 90% din timp.
Trebuie sa recunosc ca trenul de rulare are o setare optima atat pentru mersul cu viteza cat si pentru rularea prin oras, unde rareori mergi cu viteze mai mari de 50 km/h. Orice comanda ii dai, micul Insight se conformeaza si tine trasa indicata, fie ca vorbim de un viraj luat cu 50 km/h prin oras, sau de o mini cursa pe serpetinele de pe Valea Prahovei.

Honda Insight mai are un avantaj in fata altor modele hibrid. Se conduce ca o masina normala.
Nu ai sentimentul ala artificial de CD-player cu roti care scoate doar un bazait electric. No way! Insight toarce ca o masina normala pe care am invatat toti sa conducem, si ne ajuta sa facem tranzitia mai usoara spre hibrizi, fie ei partiali sau totali.

||||

Am o critica de facut. Ceva in stilul Criticii ratiunii pure, desi nici prin cap nu-mi trece sa ma compar cu Imanuel Kant. O spun pentru ca avem de-a face cu un paradox despre care nu am citit nicaieri si mi se pare demn de mentionat.

Desi e un hibrid care se lauda cu economicitatea grupului motopropulsor si cu o forma aerodinamica, ergo eficienta, a consumat foarte mult, pentru un hibrid, repet. In draci. Atat de multi draci ca a trebuit sa mai pun benzina cand am ajuns in Bucuresti de teama sa nu fac pana prostului.

Practic, desi am condus cu 4 frunze jumate pe bord (indicatorul de economicitate), si am selectat si modul ECON, care modifica modul de functionre al instalatiei de aer conditionat si modul cum se livreaza benzina spre motor in timpul acceleratiilor, Intuitia japoneza a consumat vreo 7 litri pentru fiecare suta de kilometri parcursa.

Adica aproape dublu fata de cei 4,2 litri anuntati de producator in toate fisele tehnice. Si cu 0,7 litri mai mult pentru fiecare suta de kilometri parcursa, in comparatie cu BMW 530 D, cu care am mers pe fix acelasi traseu!!!!!!

Cred ca daca mergeam la vale cu motorul oprit ma descurcam… E clar ca este ceva putred in Danemarca. Sau in Japonia…
Nu vreau sa fiu rau, mai ales pentru ca sunt mega fan Honda. Atat de mega fan incat mi-am convins cel mai bun prieten sa dea 35000 de euro pe un Accord 2.2 D Executive, cand la banii astia ma pot duce in secunda asta sa imi iau un GL450 full options, second hand evident.

Dar nu imi place sa fiu pacalit. Ori aici asta e sentimentul pe care il am, mai ales dupa drumul Bucurest-Brasov si retur.
Imi place masina. Se conduce extrem de usor si este economi.DAR, DOAR IN ORAS. Acolo, unde trebuie sa mergi 20 de minute pana la mall sau pana prin centru, unde dimensiunile exterioare ale caroseriei iti permit sa te strecori prin trafic.
In rest un prea merita decat daca ai nevoie de o a doua masina in garaj sau in parcarea din fata blocului. Este departe de CR-Z, care este o mini bomba de jucarie cu patru roti. Si sa nu mai zic cat de departe este de Civic Hybrid.

||||
La noi nu tine povestea cu ecologia, care vinde bine in tarile vestice cu mult mai mult simt civic.
Aici, cine isi cumpara Insight vrea o masina economica si buna la cat mai multe lucruri. De obicei este masina luata de parinti sensibili la noile polititci de mediu si vor ceva pentru odrasla proaspat intrata la facultate. Si au 20000 de euro de dat pe ea.
In plus, cand te gandesti la asigurare si impozite, renteaza investitia, care probabil ca se amortizeaza in vreo 2-3 ani. Prin investitie ma refer la diferenta dintre pretul unui model dotat doar cu un simplu motor cu ardere interna si care, pentru clasa mica ar trebui sa coste vreo 12-15.000 de euro, dar care se devalorizeaza mai repede decat un hibrid.

Concluzia mea? Honda a reusit sa faca cel mai ieftin hibrid de pe piata, dar exista nuante.
Daca vrei neaparat un hibrid, cauta pe Internet cel mai apropiat dealer Honda si ia-ti unul, pentru ca livreaza ce promite, daca stii sa citesti the fineprint.

Daca vrei o masina si te intereseaza doar ce gasesti prin curtea lui Honda, mai cauta. Sigur vei gasi un Civic!

Articole similare