Nu ma refer aici la regele Richard Inima de leu
,
renumit pentru bataliile purtate impotriva paganilor
musulmani , ci la motorul de 1,6 litri dezvoltat de
PSA-Citroen impreuna cu BMW. Sau invers.
Peugeot 508 THP este cel mai mare automobil pe care l-am
condus, avand sub capota acest motor cu patru cilindri
supraalimentat cu turbina.
Pentru Peugeot 508, acest motor dezvolta 156 CP si 240 Nm
liniar si, aparent, fara efort.
Pentru alte modele, poate fi optimizat pana la 200 CP (vezi Peugeot RCZ).
Singurul moment de slabiciune al motorului, in stransa
legatura cu transmisia, poate fi considerat intervalul
cuprins intre 650-1000 rpm.
In acest interval se simte cilindreea mica si momentul
motor produs fara utilizarea turbinei, dar acest lucru se intampla la plecarea de la
semafor pana la viteza de aproximativ 20 km/h.
Dupa aceea, daca soferul vrea sa puna motorul la
incercare, trebuie doar sa apese pedala de acceleratie
pana la capat, sa tina de volan bine si sa schimbe
vitezele cum trebuie.
Prima suta de km/h e rezolvata in mai putin de 9 secunde,
desi pare ca accelereaza mai repede.
Am decis sa fac, inca, un drum in miez de noapte, asa ca
am plecat, evident, spre Brasov.
Tinand cont de ora tarzie la care am plecat de acasa,
undeva in jur de 12, traficul din Bucuresti a fost
alcatuit din vreo 15 masini conduse de soferi grabiti sa
ajunga acasa la care s-au adaugat cateva autobuze de
noapte.
Aproape fara efort si timpi pierduti am ajuns la
benzinaria Agip din Otopeni unde mi-am facut plinul de
cafea si apa minerala. Devin ;).
Asta dupa ce am plecat cu o cana de cafea solubila
pregatita de acasa…
Am baut a doua cafea in parcare si mi-am luat un pahar pentru drum, plus o doza, asa, la pachet.
De ce?
Pentru ca am putut!
Peugeot 508 ARE suport pentru pahare si doze!
In timp ce terminam de baut cafeaua, fiind in parcarea benzinariei,
ma uitam la display-ul rabatabil HUD si ma gandeam ca e putin
cam ciudat sa arate doar viteza de deplasare…
Si, chiar ar fi fost ciudat sa faca doar atat in
2012!.
Am setat pe GPS locatia Centrului Comercial
Magnolia din Brasov si am ramas surprins de
polivalenta sistemului multimedia.
Practic, daca vrei, poti seta sa vezi indicatiile GPS-ului
atat pe displayul central, cat si pe cel dintre ceasurile
de bord ori pe cel rabatabil!!!
Asa ca nu mai exista nicio scuza pentru cei care se vor
rataci si vor spune ca nu au vazut cum trebuie
indicatiile!
Am plecat la drum, obosit, dar cu chef de condus gandindu-ma la cineva foarte drag mie, la care ma gandesc de fiecare data cand ma duc noaptea la Brasov.
Am pus stick-ul USB in mufa din cotiera, am coborat total geamul de la portiera soferului, am reglat volumul instalatiei audio
suficient cat sa nu aud niciun zgomot de rulare si am
plecat la drum.
Tinand cont de faptul ca visez drumul asta si-l pot
parcurge cu ochii inchisi, am realizat ca localitatile se
succed cu repeziciune: Balotesti, Saftica, Ciolpani,
Potigrafu… In doi timpi si trei miscari, conducand
perfect legal (70 km/h in localitati si 90-100 km/h in
afara lor) am ajuns la Ploiesti.
Acolo m-a iritat un pic femeia care traieste in bord si ma
tot batea la cap sa fac stanga, desi vedeam clar pe trei
ecrane ca trebuie sa fac stanga in sensul giratoriu,
nemaipunand in discutie faptul ca oricum stiu drumul!
Deh, vrei GPS si ghidare, te scarpini in cap si-i dai
bataie.
Imi pare rau pentru ca nu am avut rabdare sa dezactivez
ghidarea vocala, ci doar sa-i dau volumul la minim. Asta
presupunea ca, de fiecare data cand trebuia sa schimb
directia de mers, muzica sa fie data incet pentru a
auzi…nimic.
Trenul de rulare este setat pentru confort, relativ
sportiv. Prin sportiv inteleg ca poate ataca serpentinele
de pe DN1 cu viteze mai mari si in siguranta, spre
deosebire de alte sedan-uri medii non premium.
Consola fata prea lunga afecteaza distributia maselor pe
punti, in special in viraje, dar trebuie doar putin timp
pentru acomodare.
Cutia de viteze manuala schimba foarte bine, iar trecerea
printre treptele de viteza se poate face rapid cand stii
ce faci.
Am schimbat 1,2,5 fara sa simt cea mai mica urma de efort,
in regim de deplasare prin localitati, in timp ce, pe
serpentine, am avut cateva portiuni unde am mers cu 90-100
km/h fara probleme, unde mi-a permis traficul si era legal
sa fac acest lucru, cu usoare compensari ale
traiectoriei.
Fenomentul de subvirare, caracteristic masinilor care sunt
puse in miscare de rotile puntii fata, este sesizabil doar
in cazul vitezelor mari, prea mari chiar, pentru
serpentinele de la Posada.
Chiar si asa, cu o usoara compensare din volan si prin
franarea masinii, usor, fie prin ridicarea piciorului de
pe pedala de acceleratie, fie prin actionarea franei,
totul a fost OK.
Undeva in jur de ora 2 si 10 minute am ajuns la Brasov,
mai relaxat decat am plecat si am oprit la Magnolia, unde
am facut cateva poze pentru a imortaliza gloriosul
moment.
Era aproape 2:30 cand am decis ca e momentul sa pun cap
compas Bucuresti si sa ma duc la culcare, desi, la cat
sange mai aveam in cafea, eram mai mult ca sigur ca voi
face inca o noapte alba.
Dar, nu inainte de a fotografia spatiul de depozitare din
usa soferului, care era plin cu pahare goale de cafea
:).
M-am asezat la volan si am dat bice cailor, tuturor celor
156 care dormeau sub capota si am pornit instalatia
audio.
Baietii de la Kings of Leon cantau Sex on fire ,
eu cu ei, cat ma tinea vocea, iar motorul isi facea treaba
intr-o liniste totala, pe masura lasam in urma curbele si
serpentinele de pe portiunea montana a DN1.
Si atunci mi-a venit. Ce este asa misto la motorul asta?
Care este esenta lui?
Linistea!
Isi face treaba tacut, fara sa stii ca e acolo. Tot ce
trebuie sa stii este cum sa-l folosesti optim si sa-l lasi
sa-si faca treaba. Si te ajuta sa stai linistit la volan
si sa-ti vezi de drum, indiferent unde mergi, pentru ca
vei ajunge acolo cu un consum ridicol de mic si o viteza
de deplasare decenta.
Oricum, 508 THP nu e facut pentru cei care vor viteza.
De-asta exista 308 GTi si RCZ.
Peugeot 508 THP a fost inventat pentru cei care vor
performantele dinamice si de consum ale lui 2.0 HDi, dar
nu vor trepidatiile inerente unui Diesel
Pentru cei curiosi, recomand un test, care este, mai
degraba, o sedinta de observatie simpla: luati un pahar
din plastic plin cu cafea sau ciocolata si porniti
motorul. Apoi observati cu atentie undele are se formeaza
in pahar. Ideal ar fi sa aveti acelasi model de masina
atat cu motor diesel cat si cu motor pe benzina. Si veti
intelege la ce ma refer.
Singurul lucru pe care nu-l inteleg la 508 este pozitia de
condus.
Desi este comoda si relaxanta, chiar si dupa 400 km
condusi in miez de noapte, mi se pare ca soferul sta prea
sus.
Sau eu am stat prea sus, mai ales ca tin spatarul
scaunului in pozitie apropiata de verticala.
Oricum, as fi preferat pozitia de condus din Honda Accord,
pe care l-am condus de curand.
Sau din orice sedan mediu german.
Trecand peste asta, am inregistrat un consum de
combustibil exceptional: 2,7 l/100 km, conducand constant
cu 90 km/h, pe drumul de intoarcere!
Este incredibil sa vezi pe computerul de bord o autonomie
de 1040 km, dupa ce ai parcurs deja peste 300 km…
In oras a consumat 7,8 l/100 km, in conditii de trafic
mixt.
Nu ar mai fi multe de spus, pentru ca a fost un test facut
doar pentru motorizarea THP, dar am ramas foarte placut
impresionat de acest motor.
Si de Peugeot 508, care beneficiaza in acest moment de o
campanie masiva de reduceri de pret.
Eu spun ca merita fiecare banut platit, daca vreti o
masina frumoasa, confortabila si economica.