Omul tocmai instalat pe scaunul din dreapta soferului are peste 1,90 metri inaltime si, avand in vedere drumul lung care-l asteapta, si-l potriveste in “modul lejer�. Pentru o clipa, calatoria in trei nu mi s-a mai parut o idee atat de buna, caci nici subsemnatul nu este tocmai mititel; masina asta, in schimb, da – e cam mica.
Singurele lucruri pe care mi le (mai) aminteam despre Peugeot 208 inaintea startului testului erau cateva crampeie din mapa de presa, printre care si faptul ca hatch-ul este cu 7 cm mai scurt decat predecesorul sau. Si, dupa caz, cu pana la 173 kg mai usor! Dar, despre masa proprie, ceva mai tarziu; momentan, principala grija era lungimea, care nu anunta nimic bun pentru confortul personal. N-a fost totusi cazul…
Sa te lamuresc: Peugeot a fost foarte atent cand a facut masina asta. Desi, cronologic vorbind, il inlocuieste pe 207, ea a trebuit sa aiba, mai degraba, caracterul lui 205. In definitiv, misiunea era aceeasi: repetarea succesului inregistrat de ilustrul inaintas (de-a lungul celor 15 ani de cariera, 205 s-a vandut in peste 5,3 milioane de exemplare) si… scoaterea marcii franceze dintr-o situatie nu tocmai roza, in plan financiar.
Asa ca, dincolo de designul exterior, caruia ii vei rezista destul de greu in echiparea “corecta� (stii tu – versiune in trei usi, setul de jante sport, poate si un eleron sic in prelungirea plafonului etc), fabricantul din Hexagon s-a asigurat ca habitaclul va suporta cat mai putine critici. Inclusiv in ceea ce priveste spatiul pus la dispozitie. Iar, din acest punct de vedere, sunt bucuros sa raportez faptul ca… am avut loc. Nu atat la cap, usor amenintat de plafonul plonjat, cat la picioare, unde, in pozitia normala, genunchii nu au atins spatarul scaunului din fata. Categoric, atragator si spatios nu sunt doua atribute des intalnite, la pachet, in clasa asta…
Rolul de pasager iti poate induce o plictiseala teribila, dar numai daca nu stii sa-ti folosesti timpul. De exemplu, in afara palavragelii cu tovarasii de drum, ai sansa sa afli chestii interesante despre cel mai nou produs al casei din Sochaux. Aspectul ecologic este unul dintre ele, micul “leu� ingloband o multime de piese complet reciclabile si, gratie masei proprii extrem de mici (208 poate cantari, in functie de motorizare si echipare, sub 1.000 kg), dovedind o eficienta excelenta: per ansamblu, gama se lauda cu un consum mediu de 4,6 litri/100 km (emisie medie de CO2: 111 g/km).
Apoi, este pretul de baza: 10.689 de euro cu TVA (valabil pentru 208 Acces in cinci usi, cu “benzinarul� de un litru si o reducere promotionala de 496 de euro). Care devine cu atat mai interesant cu cat il analizezi prin prisma dotarilor standard: tempomat cu functie de limitare a vitezei, volan reglabil pe inaltime si adancime, faruri cu reglaj electric si, bineinteles, un pachet de securitate generos, din care nu lipsesc ABS-ul, ESP si airbag-urile fata, laterale (fata) ori de tip cortina.
Masina noastra, insa, nu era un 208 standard, ci una echipata cu unitatea pe benzina de 120 CP (apropo, VTi-ul asta de 1,6 litri este la fel de delicios ca-ntotdeauna: trage viguros, consuma decent – vreo sapte litri la “suta�, in conditii de “forja� si cu peste 300 kg de carne si oase in habitaclu – si nu face galagie). Motor asortat, ca sa vezi, cu echiparea de top Allure. Peste 15.000 de euro cu TVA cere Peugeot pe un asemenea 208, dar rasfatul este pe masura: Bluetooth, climatizare automata bi-zonala, sistem de infotainment cu touch-screen, USB si sase difuzoare, senzori de ploaie, faruri cu aprindere automata, lumini de zi cu tehnologie LED, jante de 16 sau 17 inch, torpedou refrigerat, interior iluminat cu LED-uri si volan imbracat in piele. Autoturismul de test era inca si mai scump, apropierea (periculoasa) de pragul celor 18.000 de euro fiind motivata de prezenta senzorilor de parcare, oglinzilor rabatabile electric, pachetului Hi-Fi, sistemului de navigatie, vopselei metalizate si a altor elemente trecute in catalogul “optionalelor�; totusi, nu e ca si cum adversarii europeni ar fi mai breji.
Pe masura ce casutele bifate ajung sa detina majoritatea, orice masina noua, inclusiv cele de oras, ajung sa coste o mica avere. Ca atare, m-am destins – pe bune, bancheta moale si suspensiile “atente� la imperfectiunile drumului alcatuiesc un combo neasteptat de relaxant – si mi-am asteptat randul. La volan, evident…
Evenimentul s-a petrecut in incinta Palatului Cantacuzino (daca nu l-ai vizitat inca, merita s-o faci), moment in care a avut loc si o mica schimbare de “registrii�: in locul unui 208 1.6 VTi cu cinci usi, am ales un model in trei usi, dotat cu dieselul e-HDI de 92 CP. Un propulsor OK, de altfel, care, in afara zgomotului destul de pregnant (este posibil ca si izolarea fonica sa aiba o parte din vina), poseda calitatile asteptate: cuplu generos (nu si la turatii foarte joase, acolo unde aproape orice common rail “tuseste�) si consum mic.
Clientii unei asemenea versiuni nu sunt, cu siguranta, amatori de sport extrem pe sosele virajate, dar e bine de stiut faptul ca 208, in ciuda trenului de rulare setat pe confort, are o tinuta de drum sigura si un sistem de franare performant.
De mentionat si directia precisa, chiar daca suferinda in materie feedback, ce incununeaza un tort… partial stricat de cutia manuala in cinci trepte. Nu neaparat etajarea e problema – am stabilit deja ca avem de-a face cu o familiala lejera –, ci timoneria. Care, meteahna veche la Peugeot, este imprecisa. Poate ca 208 1.6 e-HDI nu e genul de masina potrivita “crosetarii� traficului, dar asta nu e o scuza; ca atare, recomandam varianta cu transmisie robotizata. Inca nu am testat-o, dar are un raport in plus, te scapa de grijile selectarii treptelor si nu are un cost extra nu foarte ridicat (mai exact, 918 euro, adica 5% din valoarea modelului “manual�). Si totusi: ca sa ajung a spune toate astea, a trebuit, mai intai, sa “inghit� pozitia la volan…
Vezi tu, lui Peugeot i-a venit ideea de a cocota instrumentarul de bord deasupra unui volan coborat, astfel incat soferul sa aiba permanent, in raza vizuala, informatiile de care are nevoie. Problema e ca diferenta de nivel nu este suficient de mare, persoanele de 1,80 metri inaltime stand si cu “covrigul� in poale, si cu campul vizual blocat, partial, de marginea de sus a volanului. Cine este putin mai inalt si obisnuieste sa fixeze piesa circulara aproape de picioare, nu va sesiza mica eroare de proiectare; restul, vor trebui sa se acomodeze.
In mod normal, asta nu va fi o problema. In conditiile in care 208 reprezinta, din aproape orice punct de vedere, o evolutie atat de mare comparativ cu 207, atari “scapari� nu au cum afecta succesul hatch-ului. Pe care, in ciuda celor 27 de competitori pe care ii are de infruntat (fata de numai 16 in cazul lui 205), suntem capabili sa ne pariem toti banii.
Designul, spatiul interior, dotarile generoase, motorizarile economice si confortul trenului de rulare sunt principalele atuuri ale acestei frantuzoaice dezinvolte, gata sa te surprinda, totusi, si cu o serie de lucruri mai putin placute. Ca si cu un sarut frantuzesc oferit in plina strada, insa, te vei obisnui cu ele…
PS: Cei care doresc sa efectueze un test cu Peugeot 208 se pot inscrie accesand urmatorul link: http://www.peugeot.com.ro/solicita-test-drive?carid=26
Sedinta foto a avut loc la Palatul Cantacuzino, despre care puteti afla mai multe accesand adresa www.cantacuzinocastle.ro