Acasa » Stiri » BMW Serie 1 M Coupe: imagini si informatii complete

BMW Serie 1 M Coupe: imagini si informatii complete

Postat in 13 decembrie 2010
/
Comments are off for this post

Mai intai au fost zvonurile, apoi fotografiile spion. Au urmat cateva informatii cu iz oficial, iar acum, dupa o perioada de gestatie ce parea sa nu se mai termine niciodata, avem primele imagini cu cel mai nou membru al familiei BMW M: Serie 1 Coupe.

Masina va fi prezentata “in carne si oase� la Salonul Auto de la Detroit, insa clientii vor trebui sa astepte pana in primavara lui 2011 pentru a se lauda cu noile achizitii.

Desi BMW are in “batatura� un urmas oficial al primului M3 – vorbim, in caz ca ai uitat, despre bestia cu acelasi nume, echipata cu motor V8 de 420 CP –, nu vei gresi prea tare daca-l vei considera pe Serie 1 M Coupe mai apropiat de legenda anilor ’80. In definitiv, chiar bavarezii au mentionat alegerea primului M3 drept sursa de inspiratie la dezvoltarea noii masini; in plus, daca aruncam un ochi peste fisa tehnica, constatam ca ultima creatie a departamentului Motorsport respecta cel mai fidel traditia fabricantului: o masina de curse puternica si agila, adaptata pentru traficul din viata de zi cu zi.

Motorul, de plida – o versiune modificata a binecunoscutului “sase-in-linie� twin-turbo de trei litri, capabila de 335 CP si 450 Nm (500 Nm cu functia overboost) –, trebuie sa se descurce cu o masa de numai 1.495 kg (un M3 din zilele noastre cantareste cu 185 kg mai mult); de aici, rezulta un raport putere/greutate de 224 CP/tona – foarte aproape de cei 250 CP/tona ai celui mai rapid Serie 3. Asadar, n-ar trebui sa te mire ca lui Serie 1 M Coupe ii sunt necesare doar 4,9 secunde pentru a ajunge la 100 km/h (M3: 4,7 secunde) si alte 8,5 secunde pentru a acoperi un sfert de mila (aproximativ 400 m).

Impreuna cu viteza maxima de 250 km/h (limitata electronic, desigur), cifrele din fraza anterioara definesc totalitatea calitatilor pe care mica fuzee bavareza le poate demonstra in linie dreapta. Avand in vedere, insa, ca nu vorbim despre un pony-car asamblat de membrii neamului Manivela intr-o uzina unsuroasa din Detroit, e musai sa punctam toate acele lucruri care-l recomanda pe Serie 1 M Coupe un campion al drumurilor virajate.

Si vom incepe cu exteriorul, care, pe o suprafata din plastilina, ar lasa o amprenta aproape patrata. Masina are cam aceeasi lungime cu a originalului M3 din 1988 (4.379 mm vs 4.346 mm), insa este cu peste 12 cm mai lata (1.803 mm vs 1.681 mm); totodata, impingerea rotilor catre extremitatile caroseriei musculoase au dus la cresterea ampatamentului cu 7,6 cm, astfel ca, din punct de vedere al stabilitatii native, masina pare a fi in stare sa execute un numar la barna.

Trecem la trenul de rulare, ale carui componente, cu mici exceptii, sunt similare cu cele de pe M3. Aici mentionam suspensiile din aluminiu, setul de bare stabilizatoare pentru ambele punti si sistemul de franare cu discuri de 360 mm pe fata si 350 mm pe spate, ascunse in spatele jantelor de 19 inch. De departe insa, vedeta de la “subsolul� acestui bloc tehnologic “ultimul racnet� este diferentialul blocabil M, integrat, evident, in ansamblul puntii spate.

In functie de starea carosabilului si diferentele de aderenta care apar intre roti, acesta hotaraste cu maximum de precizie si rapiditate (totul dureaza cateva fractiuni de secunda) cat din cuplul motor primeste fiecare roata, tractiunea mentinandu-se, permanent, la un nivel optim. Alaturi de “ingerul pazitor� DSC (ce integreaza ABS-ul, functia antipatinaj ASC, sistemul de asistenta la franare si cel de asistenta la franarea in viraje), diferentialul reprezinta un garant al integritatii masinii in aproape orice situatie, fapt care… ar putea sa deranjeze fanii pilotajului. Tocmai de aceea, BMW Serie 1 M Coupe are un buton “M� pe volan si un altul, botezat MDM, pe consola centrala.

Primul modifica raspunsul motorului la apasarea pedalei din dreapta, care va deveni mai prompt si mai violent; cel de-al doilea inhiba interventia sistemului DSC – la nevoie, acesta poate fi decuplat complet –, permitand existenta unui usor efect supravirator. Potrivit oficialilor BMW, testele desfasurate la Centrul de Performanta din Spartanburg au demonstrat faptul ca MDM – acronimul lui M Dynamic Mode – ajuta la obtinerea celor mai buni timpi pe un circuit dat, in conditiile in care protectia sistemului DSC ramane activa.

Cu alte cuvinte, vei avea ocazia sa vezi o multime de degete mari ridicate si nici macar nu va trebui sa transpiri pentru asta. Super…

Nu putem incheia totusi inainte de a spune doua-trei cuvinte si despre designul acestui Serie 1 indopat cu steroizi. Care, fie vorba intre noi, nu este foarte tipator: in afara bosajelor reliefate, rotilor obeze, prizelor de aer hulpave si evacuarii cvadruple, nimic nu anunta efectele uraganului de sub capota. OK, un ochi avizat ar mai putea observa discretul eleron integrat in capacul portbagajului si oglinzile retrovizoare profilate aerodinamic (un alt transplant de la M3) insa, daca proprietarul organului vizual nu va avea ocazia sa-i testeze forta, ar putea fi usor pacalit ca se afla in compania unui Serie 1 Coupe dotat cu un kit aerodinamic “smecher�.

Apropo de aerodinamica, Serie 1 M Coupe propune o premiera in gama BMW: “perdelele de aerâ€?. In esenta doua deschideri de 10×3 cm plasate pe extremitatile spoilerului frontal, ele directioneaza curentii de aer catre roti astfel incat acestia sa le “inveleascaâ€?.

Rezultatul? Turbulentele sunt mult diminuate si masina intampina o rezistenta mai mica la inaintare. Foarte util, daca te grabesti tare. Ce ce, mai mult ca sigur, vei face tot timpul…