Ai citit bine: indelung-trambitatul sedan de clasa medie pregatit de nemti pentru piata americana are exact acelasi nume ca si varul sau european, ceea ce ne-a facut sa credem, intr-o prima faza, ca germanii au avut o mare problema de inspiratie. Dupa ce-am studiat exteriorul, ne-am convins: nu ni s-a parut…
Uita-te la el din ce unghi doresti: de fiecare data, vei concluziona ca Passat de America arata precum un Jetta umflat cu pompa. Si nici macar asta nu e marea lui problema de design, ci faptul ca este copia la scara larga a unei masini despre care se poate spune orice, mai putin ca are personalitate. In apararea sa, Volkswagen poate invoca faptul ca nici principalul adversar al initial numitului NMS, Toyota Camry, nu este vreo frumusete rara; totusi, look-ul fara sare si piper – definit de autorii sai ca fiind “fara varsta� – ar putea fi taman calcaiul lui Ahile expus “sagetilor� lui Hyundai, KIA, Honda si Ford – producatorii unora dintre cele mai dinamice (vizual) familiale din SUA.
Din fericire, lista cu “defecte� – cele aparente, bineinteles – se cam incheie aici, Passat anuntandu-se drept unul dintre cele mai reusite sedan-uri de clasa medie din… toate perspectivele care conteaza: spatiu interior, calitate a fabricatiei, tehnologie inglobata si consum de combustibil. Insistam pe clasificarea de sedan mediu pentru a respecta standardele americane, insa, conform celor europene, masina se “bate� cu cele de clasa mare.
Marturie sta lungimea de 4,87 metri (similara cu cea a unui Mercedes E-Klasse), pe baza careia s-a putut obtine un ampatament generos, de 2,80 m (Volkswagen spune ca spatiul dedicat genunchilor pasagerilor din spate este cel mai mare din clasa; deocamdata, il credem pe cuvant).
In habitaclu, nemtii au inghesuit o groaza de dotari menite sa ademeneasca vanatorii de chilipiruri de peste Atlantic, pana si versiunea de baza, Passat S (cu un pret de start de aproximativ 20.000 de $) oferind standard climatizare automata, geamuri electrice fata/spate, scaun pentru sofer cu reglaj electric (pe opt directii), tempomat, termometru, Bluetooth si sistem audio cu radio-CD/MP3.
La capitolul siguranta, gigantul european pluseaza cu sistemul de monitorizare a presiunii din pneuri, combo-ul ABS/ESP, Hill Climb Assist si o baterie de sase airbaguri, insa vedeta pachetului este, fara-ndoiala, tehnologia Intelligent Crash Response Systems – un asistent electronic ce ia toate masurile de intrajutorare a pasagerilor in caz de accident (precum oprirea alimentarii cu combustibil, deschiderea usilor, incetarea functiilor electronice mari consumatoare de curent, deconectarea alternatorului si aprinderea luminilor de avarie).
Cat despre doritorii de lux, tot ce au de facut este sa-si manifeste dorinta achizitionarii unui Passat SE sau SEL; in atare caz, lista cu dotari standard poate include delicatese precum tapiterie din piele, volan multifunctional, radio digital cu functie touchscreen, sistem de navigatie, faruri adaptive, insertii din lemn natur, lumini ambientale si acces in habitaclu de tip “keyless�. Super, nu? Si inca n-am adus vorba de motoare…
Acestea sunt trei la numar si, surpriza ori ba, unul dintre ele consuma motorina. Vom incepe totusi cu benzinarele, pentru simplul fapt ca, in viziunea (majoritatii) americanilor, sunt singurele care conteaza. Asadar, rolul de entry-level va fi jucat de catre un agregat de 2,5 litri cu cinci cilindri, ce trimite spre roti – via o transmisie manuala cu cinci trepte sau, optional, una automata cu sase – 170 CP si 240 Nm. Volkswagen nu a precizat la ce performante in materie de acceleratii ori consum trebuie sa sa astepte clientii, in schimb a tinut sa furnizeze mai multe informatii despre top-modelul VR6.
Acesta are o cilindree de 3,6 litri si produce cu doar 20 de cabaline mai putin decat “verisorul� instalat odinioara pe Passat R36 (asadar, 280 CP), in timp ce cuplul maxim, preluat de o transmisie DSG cu sase rapoarte, are respectabila valoare de 350 Nm. In ciuda acestor cifre, fisa tehnica a sedanului “american� mentioneaza un consum mediu de numai 8,4 litri/100 km; totusi, cine vrea autonomie de dromader, trebuie musai sa mearga pe mana propulsorului diesel.
Pentru noi, nu e nici o surpriza: agregatul cu princina este nimeni altul decat arhicunoscutul “doi-zero� TDI de 140 CP, de la care se asteapta un consum mediu de 5,5 litri/100 km in regim de autostrada. In atari conditii, alergatorul de cursa lunga fabricat la Chattanooga poate acoperi o distanta de aproximativ 1.287 km cu un singur plin, ceea ce inseamna ca poti lua masina direct din standul de la NAIAS 2011 si merge cu ea pana la New York. Unde vei constata ca… mai poti ajunge si-n orasul lui Will Smith si Rocky Balboa, Philadelphia.
Categoric, daca poti trece cu vederea felul in care arata, atunci tocmai ai citit despre cel mai bun Passat “money can buy�…