Acasa » Stiri » Tot ce vrei sa stii despre: Volkswagen XL1

Tot ce vrei sa stii despre: Volkswagen XL1

Postat in 26 ianuarie 2011
/
Comments are off for this post

Iti mai aduci aminte de L1 Concept, al doilea stagiu evolutiv al “Masinii de un litru� (la 100 km, recte)? Ei bine, poti sa uiti de el, pentru ca Volkswagen a prezentat la Salonul Auto de Doha conceptul XL1 – al treilea din respectiva linie si, totodata, cel mai apropiat de viitorul produs de serie.

Echipat cu un motor diesel de doar 800 cmc si un motor electric alimentat de o baterie litiu-ion, XL1 reuseste un consum mediu de numai 0,9 litri/100 km (emisii de CO2: 24 g/km), in conditiile in care seamana cat de cat cu o masina normala.

Inutil de mentionat ca, pentru a-i face pe cei de la Greenpeace sa planga de fericire, Volkswagen a trebuit sa proiecteze o masina foarte, foarte eficienta. Si, totodata, NU foarte scumpa. Iar XL1 este exact asta: un “submarin� pe roti cu doua locuri si aerodinamica de sageata (Cx: 0,186), realizat din materiale compozite fabricate en masse (adica sunt costisitoare, dar nu prohibitive).

Caroseria, spre exemplu, este confectionata din polimer intarit cu fibre de carbon (CFRP), melanjul oferindu-i nu doar o rigiditate de maresal prusac, ci si o masa proprie de foton. Sau, ma rog, pe aproape: 230 kg. Apoi, este trenul de rulare, care, din cele 795 kg ale masinii, revendica doar 153 kg (grupul motopropulsor are 223 kg, interiorul – inclusiv cele doua scaune – cantareste 80 kg, iar sistemul electric – 105 kg). Cum este posibil? Daca-i intrebi pe nemti, e simplu: in loc sa foloseasca otel, fier si alte elemente conventionale, ei au apelat la materiale mai mult sau mai putin exotice. Adica aluminiu (din care s-au fabricat bratele suspensiilor, etrierii franelor, amortizoarele si caseta de directie), ceramica (discurile de frana), magneziu (jantele), plastic (volanul) si, bineinteles, CFRP (barele anti-ruliu).

In total, masina de 3.89 m lungime, 1,67 m latime si 1,16 m inaltime include in constructia sa doar 184 kg de fier si otel, adica mai putin de un sfert din masa totala. Si totusi, nu a fost suficient…

Vezi tu, pentru ca XL1 sa inconjoare Terra cu motorina pe care tu a-i folosi-o pana in Germania si-napoi, era nevoie de un motor nu mai gurmand decat cel al unei masini de tuns iarba; ei bine, micul concept din imagine foloseste doua agregate: unul pe motorina si unul electric (pozitionat intre cel conventional si transmisia DSG cu sapte trepte). Primul are doar doi cilindri si 800 cmc, fiind practic jumatatea unui 1.6 TDI; totusi, el dezvolta, gratie supraalimentarii cu turbocompresor, 48 CP si 120 Nm. La nevoie, este ajutat de cel electric (27 CP, 100 Nm) sa furnizeze masinii performante decente (0-100 km/h in 11,9 secunde, viteza maxima 160 km/h); tot la nevoie insa – si in cazul in care bateria litiu-ion este incarcata –, el poate lasa intreaga misiune a propulsiei pe umerii propulsorului ecologic.

Functionarea exclusiv in modul electric poate fi selectata de catre sofer printr-o simpla apasare de buton, insa nu poate avea o durata mai mare de 35 km. Dupa consumarea acestei distante, turbodieselul revine la viata aproape pe nesimtite, gratie cuplarii foarte rapide a rotorului motorului electric cu ambreiajul celui termic. In sfarsit, cea de-a treia si ultima functie pe care o are unitatea ecologica este aceea de generator de energie, indeplinita atunci cand XL1 franeaza si energia este recuperata pentru a fi stocata in bateria litiu-ion.

Teoretic, Volkswagen XL1 este capabil sa acopere 550 km cu un singur plin (rezervorul are o capacitate de 10 litri), ceea ce inseamna ca, daca locuiesti la periferia Bucurestiului si lucrezi in centru, vei cheltui, lunar, mai putin de 40 de lei pe motorina. Si poti sa te bucuri de pe-acum gandidu-te la asta, pentru ca XL1 va fi un autoturism ieftin. Cel putin teoretic…