In ultima vreme ma tot gandesc la “Razboiul stelelor” si imi dau seama ca se pot gasi pilde si fabule intr-un SF cult.
Ideea titlului mi-a venit cand am mers cu Citroen C-Elysee pentru a vedea cu ce se deosebeste de Peugeot 301.
Cu o emblema. Si cu…atat.
Este o copie fidela a modelului 301 destiant sa muste din piata Loganului. Piata unde a intrat si Skoda Rapid. Si unde vor mai intra cateva sedanuri compacte, in curand.
Cu exceptia catorva elemente de caroserie si a emblemelor de pe calandru, volan, si jante, respectiv pe unde or mai fi, Citroen C-Elysee este identic cu Peugeot 301, de la un capat la altul.
Este acesta un lucru rau?
Ei bine, surprinzator sau nu, acesta este un lucru bun.
Vor fi multe sprancene ridicate, dar voi explica pe scurt, pentru ca nu vreau sa fac un foileton.
Citroen si Peugeot fac parte din acelasi grup PSA Peugeot Citroen, dar au clientela diferita, in ciuda asemanarii unor produse.
Cumparatorul de Citroen este mai boem, in timp ce posesorul de Peugeot este mai pragmatic.
Citroen se adreseaza oamenilor care vor sa iasa din tipare, care vor sa fie altfel, care vor altceva de la o masina, nu doar consum, volum util si performanta. Vor imagine si, de ce nu, suflet. Poate un pic de non-conformism. Sau putin mai mult chiar.
Asadar, aceasta este nisa lui C-Elysee. Nu vrea sa-si atace fratele de grup, 301, ci sa-l ajute sa se impuna si, impreuna, sa castige o cota cat mai mare de piata.
Privit din fata, Citroen C-Elysee seamana cu Citroen C4, avand un calandru masiv care inspira o oarecare tensiune. Farurile sunt montate in prelungirea lamelelor calandrului si au o “privire” incruntata, asemanatoare cu cea a soldatilor imperiali, faimoasele clone din “Razboiul stelelor”, pana la un punct, evident.
Am apreciat culoarea albastra metalizata care pare imuna la praful omniprezent in Bucuresti, desi, din pacate, doar pare.
La o ora dupa spalare, masina arata de parca nu ar fi fost spalata niciodata.
Rotile amplasate spre colturile caroseriei ajuta la distributia optima a maselor pe punti si au permis obtinerea unui habitaclu extrem de generos. Iar aici chiar nu glumesc.
Scaunul soferului ete confortabil si ofera suficient sprijin lateral, pentru un sedan de familie, pentru ca C-Elysee nu e gandit pentru cursa de viteza in coasta. Asta nu inseamna ca nu poate face calatorii lungi.
Patru persoane inalte, in jur de 185 cm, pot calatori confortabil pe distante lungi.
De ce 4 si nu 5? Ei bine, aici este un oarecare inconvenient. Masina este lunga si ingusta. Astfel incat poate acomoda foarte bine doar 4 persoane adulte, pentru drumurile lungi.
Pentru distante scurte si medii, se poate ocupa cel de-al cincilea loc far probleme, dar sezutul este putintel cam tare, iar profilarea banchetei nu este stralucita pentru al cincilea pasager.
Daca tinem cont de faptul ca C-Elysee se adreseaza familiilor, iar acest lucru presupune doar doi adulti si unul, doi sau mai multi copii, atunci s-au eliminat toate problemele.
Motorul este vivace si nu pune probleme in exploatare, lasand impresia ca are mai multi cai putere decat cei 116 CP afisati in cartea tehnica.
Avantajul vine de la alimentarea cu benzina. Puterea creste liniar si pe o curba optimizata pentru un maxim de performanta dinamica cu un consum minim de combustibil.
Tinand cont de faptul ca este un model destinat clasei medii de cumparatori, consumul de combustibil este excelent: 6,2 l/100 km in regim urbam.
Ca dovada, am facut o poza in momentul in care a disparut ce-a de-a doua linie a indicatorului de combustibil, care marca consumul a ¼ din rezervorul de 50 litri. 202 km cu un sfert de rezervor, intr-un parcurs exclusiv urban.
Instalatia audio face suficient zgomot cat sa acopere zgomotele parazite generate de roti, oglinzi, motor si, eventual soacra sau copii, puterea si calitatea suentului incadrandu-se in media clasei.
Am apreciat cotiera centrala dimensionata la limita pentru a putea primi un telefon si niste maruntisuri, in cazul meu bateriile consumate de camera foto.
Asta nu inseaman ca nu ar fi fost dragut sa fie mai lata dar este ok.
Am avut, problema cu suportul de bauturi care este pozitionat in fata manetei schimbatorului de viteze.
Daca se pune o doza de suc sau un pet de 0,5 l de ceai, adio schimbat viteze cum trebuie.
Si nu este vina cutiei de viteze, care ajuta la shcimbarea treptelor lins si precis. Ci pentru ca in momentul in care se cupleaza una din treptele 1,3 sau 5, se va lovi respectiva doza de suc.
Portbagajul este enorm pentru o masina de clasa mica, capacitatea sa fiind de 506 litri. Adica suficient de mare pentru o familie care pleaca la munte 2 saptamani. Sau care cauta refugiu departe de locul care va fi lovit de un meteorit in cazul unei apocalipse…
Testul s-a terminat mai repede decat m-as fi asteptat si mi-am dat seama ca Citroen C-Elysee este un viitor model de succes al grupului francez pentru ca devine familiar mai rapid decat alte modele concurente.
Totul este acolo unde trebuie, nu promite multe, dar nici nu cere multe.
Ce sa doresti mai mult? Pret de achizitie mic, costuri de intretinere mici, consum de combusibil mic.
Ideal, chiar si pentru o clona, nu? 🙂