Acasa » Features » A new hope

A new hope

Postat in 12 iunie 2013
/
Comments are off for this post

 

Peugeot 301 aduce o speranta noua. Si va aduce si multi bani :)

Peugeot 301 aduce o speranta noua. Si va aduce si multi bani 🙂

 

Va mai amintiti seria Star Wars? Daca nu v-o amintiti si traiti cu Game of Thrones si Saga Amurg, va puteti intoarce sa cititi tabloidele uzuale si ziarele de impachetat slanina, pentru ca nu veti intelege nimic.

Cine a vazut seria, intelege despre ce este vorba aici. Despre speranta si efort. Despre hotarare si curaj.

Peugeot este echivalentul aliantei rebelilor, in timp ce criza globala este fix armata lui Darth Vader.

 

Identitatea de marca este evidenta

Identitatea de marca este evidenta

Si totusi, exista o speranta. Adaptarea la nevoile actuale ale pietei, care este reprezentata, in prezent, de oameni care au nevoie de un automobil sigur, economic, confortabil, care sa ii duca din punctul A pana in punctul B.

Revolutia a inceput cu Dacia Logan. PSA Peugeot Citroen a incercat cu C1 si 106, dar si-au dat seama ca solutia economica ideala nu este un automobil de oras, ci un sedan cu un motor economic, habitaclu spatios si un portbagaj de peste 500 de litri.

Iar acum, eu cred ca le-a reusit.

Peugeot 301 foloseste platforma tehnica a lui 208, care este cel mai bun automobil de oras de la ora actuala, din punctul meu de vedere.

Proportiile noului 301 nu tradeaza platforma comuna cu 208

Proportiile noului 301 nu tradeaza platforma comuna cu 208

Dimensiunile exterioare il apropie de un sedan de clasa compacta, lungimea de 4442 mm fiind cu 41 mm mai mica decat Skoda Rapid, principalul sau rival, respectiv 96 mm mai mare decat cea a unui Logan nou, care este etalonul clasei sedanurilor ieftine.

Ampatamentul lui 301 este cel mai mare din clasa, fiind cu 20 mm mai mare decat al Loganului, respectiv 50 mm mai mare decat cel al lui Rapid.

 

Din profil se vede ca habitaclul a fost principala perocupare a designerilor casei franceze

Din profil se vede ca habitaclul a fost principala perocupare a designerilor casei franceze

Rutina a fost cea uzuala. Mers la Peugeot, semnat hartii, verificat masina si facut plan de bataie.

Originea sa este tradata de forma alungita, datorita portbagajului enorm, care, spre deosebire de concurentii din clasa, a fost integrat armonios in designul general. Adio portbagaj “lipit” de un habitaclu fragil.

Linia laterala accentueaza lungimea masinii si se continua armonios cu designul lampilor posterioare

Linia laterala accentueaza lungimea masinii si se continua armonios cu designul lampilor posterioare

Dupa ce am dat o tura in jurul masinii, m-am asezat la volan.

Scaunul este comod, dar este diferit de cel al lui 208, deoarece sezutul este pare mai scurt, iar suportul lateral se face mai putin simtit.

Mi-as fi dori sa am parte de bordul lui 208, dar imi dau seama ce costuri ar fi implicat si cred ca si francezii au stiut asta.

 

Ceasurile sunt lizibile, iar display-ul central ofera toate informatiile necesare

Ceasurile sunt lizibile, iar display-ul central ofera toate informatiile necesare

Ceasurile de bord sunt simple si eficiente, dar nu pot sa scap de aspectul de “reducere a costurilor”. Dar, isi fac treaba si asta este tot ce conteaza.

Pe consola centrala se regaseste sistemul multimedia, cu un design masiv si blocul de comanda al instalatiei de climatizare, pe care il intalnim si in interiorul lui Citroen C4 ori DS3. Aspectul glossy al consolei centrale este placut la privire, dar se poate dovedi neinspirat, deoarece praful omniprezent in Romania poate zgaria suprafata sa lucioasa daca este sters cu o carpa uscata.

Consola centrala masiva are un aspect placut si lasa impresia de calitate si soliditate

Consola centrala masiva are un aspect placut si lasa impresia de calitate si soliditate

Am gasit neinspirata pozitionarea butoanelor ce comanda geamurile electrice, acestea fiind montate in fata schimbatorului de viteze. In plus, iar asta chiar m-a deranjat, intre butoane se afla spatiul de depozitare pentru bauturi.

Daca se pune un pahar cu cafea, totul e ok. Dar, daca se pune acolo o doza de suc, sau ceva mai mare, nu numai ca e aiurea, dar chiar incomodeaza la condus, deoarece mana soferului se va lovi de ea cand schimba treptele 1, 3 sau 5.

Aspectul general este de masina solida, cu influente germane.

Aspectul general este de masina solida, cu influente germane.

Ca tot am vorbit de trepte, trebuie sa dau o nota foarte buna cutiei de viteze.

Ma asteptam sa agate, sa fie “ieftina”.

Au contraire”, pare sa spuna Peugeot 301, aproape pleznindu-ma cu o manusa fina de catifea. Cutia de viteze schimba foarte usor si lin, iar etajarea este perfect sincronizata cu destinatia masinii.

Trebuie sa intelegem ca Peugeot 301 este un automobil familial, destinat oamenilor care sunt atenti cu bugetul si nu vor sa faca liniute intre semafoare.

Motorul 1.6 HDi produce 92 CP, iar acesti cai putere sunt toti prezenti la cea mai fina apasare a pedalei de acceleratie.

Am avut o problema pe Bulevardul Timisoara, cand am incercat sa urc o bordura inalta. FOARTE INALTA. ESP-ul detecta patinarea si-mi taia gazul. A fost penibil sa nu pot urca o bordura cu spatele… Dar am reusit, cand mi-am dat seama de ce este “taiat gazu’”.

Cutia de viteze cu 5 trepte este foarte bine etajata si se comanda usor

Cutia de viteze cu 5 trepte este foarte bine etajata si se comanda usor

Piesa de rezistenta a lui 301 este consumul de combustibil.

In oras am ramas masca dupa primii 100 km, cand am realizat ca am consumat undeva sub 5 l/100 km.

5 litri de motorina pentru parcurgerea a 100 km in trafic urban! Si sa nu credeti ca am stat sa dau ture la 2 noaptea. Am mers in tot orasul, incepand cu ora 11:00, pana seara la ora 20:00. Am luat toate buelvardele mari si aglomerate, dar si strazile laturalnice.

Am profitat de ocazie si am facut niste cumparaturi, avand astfel posibilitatea sa apreciez obiectiv aspectul practic al unui portbagaj mare. Si am avut parte de o surpriza, iar asta se intampla destul de rar.Spun asta pentru ca ma asteptam sa fie mare. Dar nu atat de mare!

640 l in versiunea cu bancheta nerabatata! Touareg-ul meu are un portbagaj cu o capacitate de 550 litri si mi se pare enorm, astfel incat se poate explica fenomenul…

Cand am deschis portbagajul si am inceput sa pun cumparaturile in el, mi-am dat seama ca este mai mare decat o pestera! Sunt sigur ca daca nu ar avea mocheta, s-ar auzi ecoul!

Portbagajul se poate deschide fie de la butonul montat pe cheia masinii, fie de la butonul instalat in stanga coloanei de directie.

Portbagajul se poate deschide si din habitaclu

Portbagajul se poate deschide si din habitaclu

 

M-am decis sa fac un drum spre munte si am anuntat pe Facebook acest lucru. In 5 minute aveam deja echipa gata si am inceput sa ii adun de prin oras, dupa ce am dus cumparaturile acasa.

Cand am plecat la drum, am conectat , ca de obicei, stick-ul USB cu muzica si am ramas usor descumpanit. Instalatia audio arata foarte bine si sunt sigur ca poate mai mult. Mult mai mult. Sunetul este ok, functionarea este ireprosabila, dar se putea mai mult. Mai multa putere. Mai mult bas. Mai multe boxe.

Am decis sa fiu atent la zgomote si am remarcat setarea suspensiei pentru drumuri… bune. De ce spun asta? Pentru ca sta foarte bine pe drumurile acoperite cu asfalt bun, excursia pana la Cota 1400 fiind un prilej bun pentru a face aceste observatii, dar am simtit goluri in stomac cand am intrat in gropi, ori la trecerea peste sine de tramvai.

Mufa pentru USB se afla intre scaune, langa maneta franei de parcare

Mufa pentru USB se afla intre scaune, langa maneta franei de parcare

Nu stiu cum sunt proiectate sau calculate articulatiile, dar pot spune ca m-a durut pe mine fiecare linie de tramvai traversata.

Am ajuns in Sinaia mai repede decat ne-am asteptat, deoarece drumul a fost aproape pustiu, singurul inconvenient fiind ploaia marunta ce a inceput undeva pe la Ploiesti. Am vrut sa fac sedinta foto la munte, pentru ca masina de test este alba ca un frigider, iar mie mi s-a parut o idee buna sa o pun intr-un peisaj plin de culori puternice. Si am fost inspirat. Cu pozele. Si foarte neinspirat pentru ca nu am luat nici macar o umbrela cu mine si a trebuit sa facem fotografii in ploaie.

La 10 minute dupa ce am facut pozele s-a oprit ploaia si m-am simtit ca in filmele cu prosti… daca mai asteptam puteam sa fac mai multe poze, fara sa fiu udat din cap pana in picioare…

La Cota 1400 ploaia ne-a macinat incet nervii

La Cota 1400 ploaia ne-a macinat incet nervii

 

Dupa un pranz luat in liniste la Predeal, unde am facut planuri sa cucerim lumea, am ales sa plecam spre casa.

Ziua era pe terminate, fotografiile au fost facute, drumul de intoarcere fiind ultima parte dintr-o excursie facuta ad-hoc, asa ca am ales sa plecam spre casa comentand aprins orice misca cu patru roti.

Pe autostrada A3 am avut parte de ultima surpriza, cand am inceput sa rad cu Genica si Virgil, uitandu-ne la autonomia indicata de computerul de bord. In loc sa scada, aceasta crestea!!

Dupa un calcul aproximativ, am ramas masca toti. Cu patru pasageri, Peugeot 301 consuma, in medie, 3,5 l/100 km, la viteza constanta de 110 km/h!!!!!!!

O doza de suc poate incomoda la schimbarea treptelor de viteza

O doza de suc poate incomoda la schimbarea treptelor de viteza

3,5 litri pentru 100 km! Practic, cu un plin de combustibil si un temperament calm, Peugeot 301 poate face turul Romaniei!

Un tur confortabil. Genica are 1,84 m si a stat in spatele meu, iar eu am aceeasi inaltime, iar scaunul meu a fost impins in pozitia maxima spre bancheta. Ei bine, spatiul pentru genunchi i-a fost suficient lui Genica, precum si cel pentru cap.

La intoarcere, am stat eu pe bancheta si Genica in locul soferului, pentru a evalua personal spatiul. Este cel mai spatios sedan de clasa mica. Absolut!

 

Si vine si momentul concluziei testului. Parerea mea.

Ei bine, si ma asteptam la asta, Peugeot 301 imi place. Are un design perfectibil, dar perfect ancorat in imaginea marcii franceze si trebuie sa fim seriosi aici, pentru ca nimeni nu s-a gandit sa-l expuna la Pebble Beach.

Habitaclul este foarte spatios pentru gabaritul sau, iar portbagajul este un mai mare decat o prapastie.

Instalatia de climatizare automata aduce un plus de confort in utilizare

Instalatia de climatizare automata aduce un plus de confort in utilizare

Motorul este cel mai economic intalnit de mine pana acum, fiind ajutat si de un stil decent de condus si de masa la gol de numai 1090 kg a lui 301, consumul mediu inregistrat fiind de aproximativ 3,8-3,9 l/100 km pentru un traseu ce a insumat aproximativ 300 km parcursi in mediu extraurban si 130 km in mediu urban.

Instalatia audio nu este grozava, dar face orice drum sa fie mai placut, chiar daca ploua si iubita este departe.

Pretul… La ora publicarii acestui test, pretul de vanzare pentru versiunea testata, Peugeot 301 1.6 HDi 92CP Allure, era 13.708 euro cu TVA inclusa.

 

 

Adica putin mai scump decat Logan si mult mai ieftin decat Rapid. Asa ca nu ma hazardez deloc daca spun ca merita.

Uneori curcubeul este acolo. Trebuie doar sa-l vezi :)

Uneori curcubeul este acolo. Trebuie doar sa-l vezi 🙂

 

Iar curcubeul care a aparut cand faceam fotografiile mi-a confirmat.

Exista o speranta! 🙂