Prima sintagma se refera, in mod evident, la design; cea de-a doua vizeaza latura tehnica, in special trenul de rulare. In concluzie, japonezii vor sa atraga atentia asupra faptului ca, desi al noulea Civic seamana izbitor cu predecesorul sau (intre noi fie vorba, era cam greu sa inlocuiesti un design picat dintr-un viitor indepartat), el este mult mai reusit. In mai toate privintele.
Uite, de exemplu, caroseria: desi oarecum stricata de cele doua umflaturi de sub faruri – serios, compacta arata de parca tocmai s-a batut cu Bute –, ea are o fluiditate aparte, ce-i permite sa contribuie la diminuarea consumului de combustibil. Si, implicit, a noxelor.
Apoi este luneta din doua bucati: in trecut, am criticat cu totii influenta negativa asupra vizibilitatii spate, acum vom aprecia pozitionarea mai joasa a liniei de demarcatie.
La interior, am constatat prezenta unor materiale mai bune calitativ si a unor finisari superioare, precum si a unei redesenari (si reorganizari totale) a consolei centrale; totusi, elementele care au facut atatia oameni sa cada prada “nurilor� lui Civic au ramas: cockpit-ul futuristic, inspirat de avioanele de vanatoare, instrumentarul digital, portbagajul urias (477 de litri, mai exact) si sistemul Magic Seats (ajutor de nadejde la actiunea de depozitare a obiectelor inalte).
Despre cum merge noul Civic vom vorbi la timpul potrivit; pana atunci, retine doar urmatorul aspect: masina a efectuat peste 20.000 km de teste pe drumurile europene, astfel incat sa satisfaca pretentiile clientilor in materie de confort si tinuta de drum.
In schimb, vom dezvolta putin subiectul gamei de motorizari. Care, deocamdata, contine trei agregate (spre finalul anului, va fi disponibil noul diesel de 1,6 litri, cel mai usor motor din categoria lui de cilindree). Acestea sunt, in ordinea crescatoare, un “benzinar� i-VTEC de 1,4 litri (100 CP, 127 Nm/4.800 rpm), un “benzinar� i-VTEC de 1,8 litri (142 CP, 174 Nm/4.300 rpm) si diesel-ul de 2,2 litri i-DTEC, acum cu 150 CP si 350 Nm/2.000-2.750 rpm.
Echipat cu primul dintre ele, Civic ofera, asa cum era de asteptat, cele mai slabe performante (0-100 km/h in 13,4 secunde, viteza maxima 187 km/h), dar are doua avantaje mari si late: pretul de baza mic (14.490 de euro fara TVA, in versiunea Comfort) si consumul mediu redus (5,4 litri/100 km). Cel de 1,8 litri este ceva mai vioi, atingand 100 km/h in 9,7 secunde si o viteza maxima de 215 km/h; in plus, consumul mediu creste doar cu putin, pana la 6,1 litri/100 km.
Totusi, daca vrei cel mai bun compromis intre performante si apetit pentru hidrocarburi, atunci trebuie sa investesti – nu ne vine sa credem ca spunem asta – intr-un Civic diesel. Cu un 0-100 km/h in 8,6 secunde si un consum mediu de numai 4,4 litri/100 km, acesta va fi “sportivul� gamei pana la sosirea lui Type-R; din pacate, efortul financiar nu va fi deloc mic.
Vezi tu, Honda Civic nu este o compacta populara, ci una semi-premium. Mai exact, este plasata undeva intre VW Golf si, sa zicem, Audi A3. Adauga la asta tehnologiile de ultima ora, siguranta de top (apropo, tocmai a luat cinci stele la EuroNCAP) si nelipsitele “jucarele� electronice si vei intelege de ce versiunea 1.8 i-VTEC Executive, de pilda, sare de 25.000 de euro cu TVA. Evident, mai trebuie sa si accepti…