Acasa » Stiri » De Machinae

De Machinae

Postat in 25 iulie 2011
/
Comments are off for this post

Automobilul este denumit de marea majoritate a soferilor masina. Asa ii voi spune si eu in acest editorial.
Masina este pentru foarte multi oameni indispensabila. Trebuie sa o pastreze in stare de functionare, sa aiba permanent carburant in rezervor, iar aceste cheltuieli vor avea prioritate intotdeauna in fata oricaror nevoi.

Se schimba planuri, se reprogrameaza cheltuielile, iar masina trebuie sa mearga. Petrecand atat de mult timp cu ea si defiland la volanul ei in fata atator oameni, masina a capatat un nou statut: acela de purtator de cuvant al proprietarului, care trebuie sa vorbeasca lumii intregi despre acesta, despre viata lui, activitatile lui si mai ales despre succesul sau.

Treptat, rolul de purtator de imagine s-a amplificat atat de mult incat masina a devenit o investitie extrem de serioasa. S-au creat tendinte, moda a inceput sa-si puna amprenta si in lumea auto intocmai ca si in cea vestimentara.

Va suna cunoscut cuvintele: masina mare, clima bizonica, jante, navi, piele, full option?. Erau dorintele majoritatii automobilistilor.

Producatorii au remarcat aceste dorinte si au inceput sa le satisfaca.
La scurt timp am asistat la un fenomen generalizat: tot mai multe sisteme auxiliare si gadgeturi au fost atasate automobilelor.

Unele chiar au facut mai placuta viata la bordul autovehiculului, au usurat viata soferului, au marit siguranta pasagerilor si aici as mentiona aerul conditionat, servodirectia, airbag-urile, ABS-ul, ESP-ul.
Altele s-au dovedit mofturi, precum detectorul de oboseala sau sistemul de parcare automata, dar un lucru este cert: toate contribuie la cresterea masei automobilului care a devenit tot mai greu.

Curand toti constructorii si-au dat seama ca motorul nu trebuia sa puna in miscare doar masina, ci si toate sistemele acesteia

.
Era nevoie de mai multa putere.
Acestia au inceput sa perfectioneze motoarele, cutiile de viteze, in timp ce clientii au inceput sa ceara mai mult, vazand ca se poate.

Vrem si putere, mai multa putere! Si a fost putere!

Puterea tot mai mare dezvoltata de motoare a crescut performantele dinamice, iar de aici au aparut alte probleme: trebuiau roti mai mari, sisteme de franare mai puternice si suspensii mai performante carora trebuiau sa li se faca loc.
Astfel ca au crescut si dimensiunile masinii.
Daca tot a crescut masina logic a crescut si spatiul.
Cumparati aceasta masina pentru ca va ofera spatiu suficient pentru intreaga familie si toate bagajele atunci cand plecati vara la mare!
Nu conteaza ca acolo veti sta in slipi si maieu si nu aveti decat un copil. Dar puteti lua cu dumneavoastra atatea bagaje!

Treptat producatorii automobilelor nu mai ofereau produse care sa satisfaca nevoile clientilor, ci ei insisi nascoceau nevoi. Au inventat noi clase, au aparut autovehiculele de nisa.

Va plac masinile de teren?
Oh, da!
Dar va trebuie o masina de teren?
Nu, pentru ca nu am unde sa merg cu ea!
Ce ziceti de asta? E un SUV. Arata ca o masina de teren, dar merge pe asfalt!

Cea mai tare faza mi s-a parut aceea cand toti si-au dat seama ca masinile consuma prea mult. Dar producatorii au ingineri buni si au gasit solutia: motorul Diesel.

Acel motor montat pe camioane, tractoare sau pe masinile care faceau mai multi kilmetri pe luna decat naveta spatiala care orbita Pamantul.

Motorul Diesel este zgomotos, poluant, dar merge cu carburant ieftin si este aproape indestructibil. L-au modernizat, l-au facut silentios, performant, economic, ecologic (oare?) si a devenit rapid un must have!
Dar masinile trebuie sa se vanda, sa se schimbe la intervale regulate pentru a asigura obiectul muncii lucratorilor din fabrici.
Aici imi vine in minte povestea chimistului DuPont care cand a inventat nylonul si a facut primii ciorapi de dama, prezentandu-I investitorilor le-a demonstrate ca sunt atat de rezistenti incat pot trage un camion si au o durata de viata de multi ani.

Investitorii au realizat pe loc potentialul noului material dar au cerut pe loc un nylon mai putin rezistent deoarece varianta initiala nu e profitabila.

Si produsul care a iesit obliga sotiile noastre sa-si ia la fiecare petrecere cate o pereche de schimb deoarece este aproape imposibil sa nu se duca vreun fir.

Mai mult ca sigur asa s-a intamplat si cu automobilul. Privim cu admiratie si nostalgie la stravechile masini care inca se tin bine si ne luam cu mainile de cap cand dupa ani de chin de platit rate, leasing-uri constatam ca nu mai este economic sa pastram masina deoarece reparatiile ar costa prea mult.

Astazi clientii sunt debusolati, zapaciti de-a dreptul. Masinile sunt tot mai mari, mai performante, mai confortabile, mai sigure, dar spatiul pentru ele tot mai mic.
Petrolul e pe sfarsite, iar carburantii sunt tot mai scumpi. Banii se castiga tot mai greu si pretul cerut pe masini este tot mai mare, intretinerea este costisitoare, reparatiile scumpe.

Producatorii se bat cu pumnul in piept ca pot rezolva orice problema.
Masini ecologice cu alte sisteme de scadere a consumului – turbo, dublu turbo, Start/Stop, recuperarea energiei la franare, mild hybrid, full hybrid, plug-in hybrid, electric.
Deja nu imi rasuna in cap decat cuvintele lui Murphy: tot ce se complica tinde sa se autodistruga!

Ca sa nu mai vorbim de pret! Membrii clubului Fiat Panda din Germania au trimis acum cativa ani o scrisoare prin care multumeau companiei italiene pentru ca masina lor de suflet a ajuns sa coste de la 5000 de marci in anii 80, chiar si 15000 de euro in zilele noastre.

Daca vrei sa fi ecologic e simplu. Poti cumpara o masina electrica, dar trebuie sa te gandesti serios la treaba asta: o gargarita electrica poate costa chiar si 35000 euro!
Probabil ca producatorii auto vor face, ce au facut intotdeauna- ne vor face pe noi sa credem ca acest pret nu este unul mare, tinand cont de faptul ca un asemenea automobil ne rezolva TOATE problemele.

Probleme create de predecesorii sai si de dependenta noastra de masina!

Articole similare