Incadrare: mini retro, cu aspiratii de superstar in urbea de domiciliu
Adversari directi: orice accesoriu mic si scump, care-ti sporeste popularitatea
Foto: Daradics Csaba
Ziua 1
Ora 16.00
B-dul Timisoara
Patru niveluri de echipare, 12 culori exterioare, noua modele de jante, 15 linii pentru interior si vreo 19 versiuni de abtibilduri. Una peste alta, un FIAT 500 poate arata in vreo, ehem, 500.000 de feluri. Iar eu tocmai urma sa joc la o combinatie de ruleta ruseasca si 6 din 49: fie luam potul cel mare – respectiv, 500-le rezervat de Iulia arata ca pregatit sa rupa lantul –, fie “pierdeamâ€? respectul de sine pentru urmatoarele doua zile – eveniment posibil in cazul in care, normal, dadeam cu ochii peste o “bombonicaâ€? chitita sa franga inimile coafezelor. Ceva mai tarziu, aveam sa aflu ca exista si o a treia cale…
Ora 16.30
Sediul AutoItalia
“Aha, deci voi conduce o fondanta uriasa�. Ma rog, aceasta ar fi fost concluzia daca FIAT si designerii lui Diesel nu i-ar fi insuflat mititelului ceva din masculinitatea unui candy-bar Snickers. In rol principal – logo-ul capului de punker, imprimat oriunde s-a gasit un loc liber (pe centrul jantelor sport de 16 inch, pe ornamentul cu look metalic de pe hayon sau pe suprafata cromata a “nucii� schimbatorului de viteze). Dragut, dar, chiar si fara acest truc de intensificare a concentratiei de testosteron, reteta “500 by Diesel� tot s-ar fi concretizat intr-un mix reusit de atitudine “badass�, sensibilitate si arome haute-couture. Ceea ce, in clasa mini, nu gasesti oriunde.
Ora 16.35
Vizavi de Plaza Romania
OK – imi place ideea ca tapiteria si mansonul schimbatorului de viteze sa prezinte motive ce imita cusaturile unei perechi de jeans-i; in plus, buzunarasul aplicat pe scaunul din dreapta soferului are toate sansele sa devina preferatul fetelor. Pe de alta parte, de calitatea ovalului din plastic argintiu, ce ocupa mare parte din suprafata bordului, nu sunt foarte incantat. Cat despre designul vitezometrului, si la momentul la care scriu aceste randuri oscilez intre doua “etichete�: omagiu binevenit adus stilului retro sau tentativa bizara de a ridiculiza jucariile chinezesti. Probabil, cate ceva din amandoua.
Ora 17.30
Sala Palatului
Bara la bara, injuraturi scuipate printre dinti, claxoane din toate directiile – bun venit in centrul Bucurestiului. Ei bine, chiar si in acest iad, micul FIAT imi ofera un motiv de satisfactie: pedala de ambreiaj. Pe scurt, poti invata rapid cum trebuie apasata, astfel incat sa obtii schimbari line de treapta. Poate ca nu pare mare lucru, insa crede-ma: in ambuteiaje, e o binecuvantare pentru confortul propriu si al pasagerilor.
Ora 18.00
Soseaua Colentina
Primul contact cu lista de preturi. Si primul soc: masinuta costa fix 14.000 de euro (inclusiv TVA). 14.000 de euro! 14.000 de euro pentru aproape 8,7 metri cubi de tabla, sticla si plastic stantati cu logo-ul unei marci “proletareâ€?. Categoric, pana si cei mai receptivi membrii ai paturii sociale de mijloc ar intelege cu greu o asemenea investitie. Si totusi – ceva imi scapa…
Ziua 2
Ora 7.00
DN1
Foiala din ajun prin traficul bucurestean pare sa fi “aerisitâ€? binisor rezervorul. Stiu ca nu ar trebui sa ma incred prea mult in precizia computerelor de bord, insa “legendaâ€? tiparita pe cilindrul din centrul instrumentarului trebuie sa aiba un sambure de adevar. Iar daca e ceva real intr-un consum mediu de 10,2 litri, atunci ma vad nevoit sa acord o bila neagra. Mai ales ca agregatul de 1,4 litri si 100 CP nu ma da pe spate cu performantele. Dimpotriva – ai impresia ca se lupta cu o masa considerabil mai mare decat cea reala. Iar un 500 by Diesel cantareste doar un “stropâ€? peste o tona. OK – cativa stropi, cu mine inauntru…
Ora 7.30
DN1
Da, chiar si cu butonul “Sportâ€? apasat, rezultatul este acelasi: mult zgomot pentru nimic. Rectific: prea mult zgomot pentru nimic. Pacat de timoneria cutiei de viteze, care este chiar mai buna decat cea a Alfei MiTo testata acum doua saptamani… Eh – bine totusi ca 500 by Diesel poate fi dotat si cu excelentul Multijet de 1,3 litri si 75 CP, care, pentru 385 de euro in plus, propune ceva mai mult “zvacâ€? si un consum de combustibil sensibil mai mic. Inclusiv la service ofera un avantaj important: gratie transmisiei prin lant, te va scuti de efectele aspiratorului de bani numit “distributieâ€?. Vorba lui Csabi, amicul de la treidem.ro: “Sa fie Diesel, dar cu… dieselâ€?.
Ora 8.25
Aproape de Campina
Computerul de bord indica acum un consum mediu de vreo 6,5 litri la 100 km, insa trebuie mentionat faptul ca nu am mers tocmai economicos. Drumul spre Brasov ofera intotdeauna surprize neplacute in ceea ce priveste traficul, iar eu trebuie sa ajung in cea de-a opta urbe a tarii cu mult inainte de pranz; ca atare, sunt pus pe fuga. Dar, deocamdata, pelicula de bitum este pustie, asa ca ma pot concentra si pe alte lucruri decat prezenta radarelor. Spre exemplu, multimea de cercuri din fata ochilor. Gurile de ventilatie, comenzile “centralei� de incalzire/racire a habitaclului, grupul de taste ce controleaza activitatea sistemului audio, “butucul� instrumentarului – iata martorii unei adevarate pasiuni pentru formele rotunde. Personal o gasesc potrivita in contextul dat, mai ales ca se creeaza o legatura cu tematica designului exterior; totusi, altii i-ar putea acuza pe italieni de “feminizare� excesiva.
Apropo de slabiciune pentru sexul frumos: pozitia la volan este cam inalta, iar coloana de directie nu este tocmai colineara cu torsul soferului. Da, numai un barbat putea sa remarce chestiile astea intr-o gagalice cu iz monden.
Ora 10.30
Brasov
Pana la locul ales pentru sesiunea de fotografiere mai sunt de parcurs cateva stradute, timp suficient pentru a remarca o raza de bracaj care-ti da emotii in zonele inguste. Mai mult ca sigur, rotile supradimensionate au ceva de-a face cu asta, insa nu e mai putin adevarat ca, fara ele, mare parte din sarmul lui 500 by Diesel s-ar pierde. Iar asta ar fi de neconceput.
Ora 14.30
Sinaia
In oglinda retrovizoare se iveste un chip dubios, clefaind arogant guma de mestecat. Ar trebui sa-si scoata buletinul pentru a dovedi ca are 18 ani, dar, cu toate astea, conduce un Porsche Cayenne Turbo. De kilometrii buni incercam sa alcatuiesc portretul-robot al clientului lui 500 by Diesel (ce varsta, job si pasiuni are, ce locuri frecventeaza, cum se imbraca – obisnuitul puzzle de intrebari, nimic iesit din comun), iar junele tocmai aruncase la cos toate schitele posibile. Tot ce-ar fi trebuit sa fac de la inceput era sa privesc problema de la un etaj superior.
Fiti atenti: daca “cool�, “bengos� ori “fain� poate desemna si altceva decat un SUV de 2,5 tone si 500 CP – de exemplu, un FIAT mic, inofensiv si al naibii de sic –, nu cumva 500 by Diesel constituie inclusiv solutia unui parinte precaut, chiar responsabil? Teoretic, raspunsul poate fi un “Da� hotarat; practic, stim cu totii ca un asemenea “Da� este foarte rar. Ceea ce, scuzati-mi optimismul, inseamna ca exista. Astfel, putinele cazuri in care familia unui oarecare “Richie Rich� afla intr-un mini cochet solutia ideala de impacare a caprei (adica nevoia odrasei de a epata) si verzei (prevenirea acceselor de teribilism), noima unui FIAT 500 de 14.000 de euro este pe deplin justificata. Fie el “by Diesel� sau nu.
Verdict: 4 stele
14.000 de euro iti pot aduce in garaj un sedan de clasa compacta bine echipat, de ultima generatie. Sau, daca “etichetaâ€? o cere, o limuzina germana fabricata la Munchen ori la Stuttgart, putin “obositaâ€? (OK, putin mai mult). Ambele vor impresiona placut cu un portbagaj mare si patru locuri adevarate; pentru toate celelalte insa – agilitate, placere de a conduce si, important, originalitate – exista FIAT 500 by Diesel. Daca stai la oras si nu ai inceput viata de familie, poti strange mai multi bani decat cei pregatiti deja pentru un i10. Sau, dupa caz, roaga-l pe tati sa te “imprumuteâ€?…
Fisa tehnica
Motor
Configuratie: 4 cilindri in linie
Amplasare: transversal fata
Cilindree: 1.368 cmc
Putere maxima: 100 CP/6.000 rpm
Cuplu maxim: 131 Nm/4.250 rpm
Emisii de CO2: 140 g/km
Transmisie
Manuala cu sase trepte
Tren de rulare
Suspensii fata: independente, tip MacPherson
Suspensii spate: semi-independente
Frane fata: discuri ventilate
Frane spate: discuri
Roti: jante de 16 inch, anvelope de 195/45 R16
Caroserie
Format: hatchback
Numar de usi: 3
Numar de locuri: 4 (2+2)
L/l/h: 3.546 x 1.627 x 1.488 mm
Ampatament: 2.300 mm
Capacitate portbagaj: 185 de litri
Capacitate rezervor de combustibil: 35 de litri
Performante
Acceleratie 0-100 km/h: 10,5 secunde
Viteza maxima : 182 km/h
Consum: urban – 8,2 litri/100 km
extraurban – 5,2 litri/100 km
mixt – 6,3 litri/ 100 km
Dotari
Computer de bord
Geamuri fumurii, cu actionare electrica
Inchidere centralizata cu telecomanda
Oglinzi retrovizoare cu degivrare si senzor de temperatura
Sistem “Follow me home�
ABS+EBD
Airbag pentru sofer si pasager
Airbag-uri laterale
Windowbag
Airbag pentru genunchi (sofer)
Climatizare automata
Sistem Blue&Me
Jante din aliaj cu diametrul de 16 inch
Pret: 14.000 de euro cu TVA