Acasa » Features » Esste-esste!

Esste-esste!

Postat in 16 iunie 2010
/
Comments are off for this post

Text/Foto: Daradics Csaba

FIAT 500, mai ales daca este by Diesel, e jucaria perfecta pentru indulcit zile negre. Dar separarea dintre baieti si barbati se face cand o dai pe Abarth.

Si cum mai binele e peste un simplu bine, mi s-a oferit ocazia sa vad ce poate un esseesse, sarind peste modelul “de bază�. Nu multa lume o să pună mana pe masina asta în Romania, asa ca ascultati la mine.

esseesse, fata de Abarth-ul “normal�, are, in primul rand, un motor mai puternic. Agregatul turbo de 1,4 litri livreaza 160 CP. Apoi, are suspensii total schimbate, frane mai mari, ventilate, si patru evacuari care bolborosesc atat de grav, incat ti se zburleste parul de pe ceafa. Se diferentiaza de fratele mai mic si prin jantele albe, de 17 inci, pe care troneaza mandru scorpionul tunerului de casa.

Logo-ul Abarth e peste tot, asa ca n-ai cum sa confunzi acest model cu un 500 normal. Iar dacă te uiti si mai atent, vei descoperi si esseesse scris pe hayon, intr-o caligrafie tipic latina.

Ma asteptam ca in interior sa ma astepte scaune acoperite cu piele, asa, ca un semn pentru samsari si cocalari, vizavi ca exista si masini full options, cu piele.

Nu se intamplă (cel putin nu in dotarea de serie), dar “scoicile� din fata sunt perfect conturate, ca sa nu cazi peste maimuta in prima curba luata mai violent; pe de alta parte, nu obositoare la drum lung.

Pozitia usor inalta la volan e de criticat, dar cand te uiti cat de mica e masina asta (3,6 m), e evident ca nu poti sta la fel de jos ca intr-un BMW. Sau, ma rog, poti, dar italienii au preferat, probabil, sa ofere doua locuri cat de cat locuibile pe bancheta, pentru urgente (sau bagaje, ca nu intra prea multe in portbagajul de 185 litri).

500 Abarth SS n-are masa si lungime, n-are brat de 60, dar e ardeiul ala, mic si alb, care-i ingenuncheaza pe Samsoni fara un efort prea mare. Atrage atentia ca un magnet si nimeni nu pare sa zica “uite mizeria aia mica, cum incearca ea sa se rupa-n figuri�. Majoritatea isi dau seama ca aici lucrurile nu-s facute doar pentru show si tind sa fie usor rezervati.

Altii, se simt de-a dreptul amenintati. E comic sa vezi proprietar de Leon Cupra cu o privire atat de lunga, incat pare sa regrete din tot sufletul ca a pus botu’ la vrajeala “auto emocion�, sau posesor de Focus ST cum se agita ca un apucat in spatele tau, brusc foarte nesigur de cati centimetri are.

Imi place sa cred ca, daca esseesse ar scoate ce are dupa slit, ar deveni brusc un trepied de 160 cai-putere. Atat de bine arata.

Interiorul nu face decat sa accentueze erotismul vizual promovat de caroserie, prin scaunele amintite, prin volanul gros si tesit (excelent ca feeling), prin culorile perfect asortate, prin indicatorul presiunii din turbina – care iti semnalizeaza si cand ai atins turatia maxima – sau omniprezentele logo-uri Abarth.

Spatiul pare mic la prima vedere, dar italienii au reusit sa aeriseasca destul de mult “pupitrul de comanda�, astfel ca nimic nu-ti sta in cale ca sa te desfasori; volanul, schimbatorul si pedalierul sunt excelent dispuse in spatiu. După cateva zile de convietuire vei uita si de pozitia usor inalta, actul pilotajului nemaifiind deranjat de nimic.

Oh, da, esseesse se piloteaza. Sasiul e excelent calibrat, ajutat fiind si de ampatementul mic. Micul FIAT pare ca n-are limite sau, mai bine zis, nu prea tine cont de cele ale bunului simt.

Atinge “suta� in 7,4 secunde, asa ca nu vei fi regele liniutelor, dar, oricum, nu mesajul asta vrea sa-l transmita. Habitatul sau sunt virajele, unde se simte ca pestele-n apa. Greutatea mica (comparativ cu hatch-urile compacte pe care le intalnesti cel mai des la noi) lucreaza in favoarea sa si nu-i problema nici daca ai ratat un punct de franare, pentru ca discurile ventilate (284 mm) te readuc in carti repede. Franele se dozeaza usor si cu stangul, in prima parte a cursei pedalei efectul de decelerare nefiind foarte violent, corectiile de acest fel (dacă se impun) fiind floare la ureche. Cel putin pentru cei cu niscaiva experienta.

Suspensiile si franele te ajuta la intrarea in viraje, motorul te scoate din ele. 240 Nm iti stau la dispoziție, de la o turatie rezonabil de joasa – 3.000 rpm –, SS fiind mult mai usor de condus pe drumuri de munte decat un hot hatch aspirat.

Doar cutia pare calcaiul lui Ahile, pentru cel putin doua motive. Primul e vesnica timonerie ratata. Zici ca o fac voit, pentru ca sa nu se piarda “caracterulâ€? pe care fiecare masina italiana trebuie sa-l aiba…

Al doilea e ca are doar 5 trepte, cam lungi. Si uite-asa la trecerea dintr-a doua in a treia, de exemplu, scade turatia cam mult si ramai fara suflu exact la iesirea din viraj. Asa ca, desi e supraalimentat, cateodată esseesse trebuie gonit in treptele inferioare ca o aspirata sadea.

Fireste, daca vrem sa despicam firul in patru, putem sa banuim ca exista si un gol turbo, dar sansele sunt cam mici, zic eu. Turbina e mica, deci inertia e mica si, colac peste pupaza, e cu geometrie variabila – alt garant ca presiunea adecvata e furnizata prompt.

DirecÈ›ia e exactă, cu un feedback bunicel – simti daca rotile au inceput sa piarda aderenta – si neafectata de torque steer in mod deosebit. Doar “blanileâ€? date de melteni se vor simti in volan. Insa, nu bruscand masina se scoate untul din ea. Cei cu talent vor fi intotdeauna progresivi si atunci fenomenul e redus, calificand buburuza drept un driver’s car matur.

Exista un diferential electronic, dar el mai mult taie din elan, decat ajuta. Trebuie decuplat urgent, pentru ca Abarth SS nu mi-a lasat impresia ca se chinuie sa-si puna puterea pe asfalt (uscat).

FIAT 500 Abarth SS e tot ceea ce pare. O versiune sport a lui 500, care se poate masura fara probleme cu multe hatch-uri cu mai mult staif. Cu toate acestea, nu-ti rupi rinichii pe drumurile proaste, pentru ca suspensiile sunt un compromis care chiar functioneaza.

Cutia lunga e cateodată enervanta, e adevarat, dar se vede-n consum: daca mergi civilizat nu e greu sa consumi sub 7 litri (extraurban, evident).
Noi am alergat-o fara mila putin peste 100 de kilometri si consumul mediu afisat a fost de 8,8 litri. Ce poti cere mai mult?

Sa fie mai ieftina, poate. Ca la 19.000 de euro sunt hatch-uri mai hot, dar putine au atata sex appeal. Si, sa fim seriosi, conteaza si asta. Ca nu-i de ajuns ca femeia ta sa fie nimfomana, daca e urata, nu?

Mai multe fotografii, pe www.treidem.ro

Articole similare