Nu pot descrie altfel momentul cand am plecat pentru prima
data la volanul lui Peugeot RCZ.
Am fost atras din prima clipa de curbele coupe-ului
compact, construit pe platforma lui 308, si am ramas
intotdeauna cu dorinta de a-l conduce si de a vedea cum
sta treaba cu noua inventie frantuzeasca.
Trec peste formalitatile de preluare a masinii de test
drive, schimb cateva vorbe cu Mihaela si ma grabesc sa
trec la volan.
De fapt sa cad la volan, pentru ca mai degraba te
asezi/cazi intr-un Pejo
RCZ decat te urci…
Scaunele sport sunt foarte bine profilate si, tinand cont
de faptul ca sunt cu niste zeci de kg mai usor
de
cand am inceput regimul de sala/slabit, ma simt foarte
comod in postura de cvasipilot de teste.
Plafonul dublu arcuit este de efect, privit din exterior,
si foarte bine dimensionat, in ceea ce priveste postul de
conducere.
Spatiul pentru cap este la limita pentru oamenii inalti,
mai ales in cazul meu, deoarece conduc cu spatarul
scaunului intr-o pozitie aproape verticala.
Din nefericire pentru multi oameni, pot fi extrem de
sarcastic, uneori arogant si, deseori, critic.
Ma enervez des cand vad plastic ieftin in masini, fie ele
ieftine, dar la RCZ am simtit ceva ce nu am mai simtit de
mult timp.
Mai exact de prin 2004, cand am testat Mazda RX-8, fiind
invatacel
la Autoexpert.
Acolo am avut noroc cu dl. Florin Micu, de la care am
furat cata meserie si talent am putut, si cu Victor
Coltanel, care m-a luat asa ca un Big Bro sa-mi explice
cum sta treaba cu covrigul.
Mai vreau sa il mentionez domnul Nicolitov de la care am
invatat si furat multe detalii tehnice.
Lasand amintirile de-o parte, revin la RX-8.
A fost prima masina la care nu m-a interesat plasticul din
care e facut bordul, consumul de combustibil si alte
detalii foarte importante de altfel. M-a interesat doar ca
stau foarte bine la volan, se conduce excelent si imi
ofera senzatiile pe care mi le doream la varsta aceea
||||
Asa sta cazul cu RCZ.
NU CONTEAZA!
Conteaza doar sa prinzi un drum, sau o scuza pentru a
merge undeva in afara orasului, sau, de fapt, oriunde prin
oras.
Capetele se vor intoarce spre masina precum floarea
soarelui spre soare, iar femeile… Da, it\’s the car,
the chicks like the car .
N-am zis-o eu. Batman a spus-o primul si avea
dreptate.
La fel si Verlaat, in alte vremuri mult mai frumoase decat
cele de acum.
Revenind la RCZ, mai precis la interior, am inceput
scanarea.
Ceasurile sunt incadrate de alveole metalice pentru
delimitarea informatiilor oferite soferului.
un detaliu foarte frumos il reprezinta folosirea fibrei de
carbon pentru interiorul acestora. Sau poate doar imita
fibra de carbon? Nu stiu, dar arata foarte bine si
subliniaza caracterul sportiv al masinii.
Era sa uit. Daca se doreste, plafonul poate fi construit
din fibra de carbon, asa ca nu mai incape dubiu in ceea ce
priveste incadrarea lui RCZ.
In mijloc se afla displayul LCD al computerului de bord ce
provine din banca de organe a grupului PSA-Citroen, fiind
identic cu cel de pe 508, Citroen C5,e tc.
Blocul de comenzi de pe consola centrala provine de la
Peugeot 308, ca de altfel, toate sistemele din interior si
panouri de bord.
Pe langa reducerea costurilor, aceasta practica contribuie
si la incadrarea si pozitionarea usoara a modelului in
panoplia constructorului francez.
Vezi cazul Scirocco/Golf de la Volkswagen.
Sau Audi A3/Audi TT.
Iar aici trebuie facuta o mentiune.
Desi Audi TT este un etalon in coupe-urile compacte, si un
model premium, RCZ este mult mai frumos, pentru cei care
vor sa gandeasca outside of the box
, iar
comportamentul dinamic nu este deloc inferior, cand
vorbim de motorizarea de 200 CP.
In plus, este de efect, atat estetic cat si tehnic,
folosirea unui eleron escamotabil care se ridica automat
in mers, sau, care poate fi ridicat folosind un buton
plasat langa maneta schimbatorului de viteze.
Care provin din motorul 1,6 THP. 4 cilindri, 1600 cmc,
supraalimentare turbo, 200 CP, 7,5 secunde pentru sprintul
pana la 100 km/h cu plecare de pe loc.
Motorul toarce ca o pisica mangaiata pe crestet si
functioneaza extrem de silentios, chiar si in sarcina
maxima. (Blana, pedala la fund, numiti-o cum vreti… :).
Cutia de viteze, desi era cu comanda manuala, a fost un
deliciu de folosit si m-a ajutat sa merg atat sportiv,
cand m-a furat peisajul prin Otopeni, pe care l-am
crosetat in vreo 25 de secunde, cat si economic, in regim
de croaziera…
Toate astea pentru un pret de aproximativ 27.000 de euro.
Sau poate chiar mai putin, daca urmariti promotiile
actuale Peugeot.
||||
Prin oras croseteaza traficul excelent si, cu riscul sa ma
repet, poate fi acuzat pentru cauzarea a numeroase crampe
musculare, in special in zona gatului multor
femei…
Da, este aspirator total!
Femei de toate varstele, orientarile politice si
culturale, intorc privirea dupa masina asta. Si cativa
barbati, intrigati de aspectul atletic al masinii, care
arata exact ca un leu gata sa se repeada pe o prada, fie
ea GTI sau altfel de animal motorizat.
Consumul de combustibil este hiperdecent, situandu-se
undeva in jurul valorii de 8,7 l/100 km, in regim urban,
respectiv un hilar 5,2 in regim extraurban
Vorbim de 200 CP aici si un corp ce ar face-o invidioasa
si pe Naomi Campbell… Masina neagra… normal ca m-am
gandit la Naomi..duuh!
Un minus, desi e total irelevant, credeti-ma, este spatiul
destinat pasagerilor care ocupa locurile din spate.
Acele doua scaune sunt, mai degraba, un fel de loc de
pedeapsa pentru oameni, sau doar spatiu de aruncat
cumparaturi si chestii.
Nici macaro femeie micuta si supla nu poate sta acolo mai
mult de 30 de minute fara sa-si doreasca sa sara pe
geam.
Poate un caine mic, din specia veveritelor de poseta la
moda acum?
Nu stiu…
Instalatia de sunet mi-a tinut companie in noptile reci
cand ma plimbam cu formularul de test dupa mine, incercand
sa sintetizez plusurile si minusurile sportivei cu leul pe
calandru.
Este un automobil superb, si o spun cu simt de
raspundere.
Este puternic, poate prea puternic pentru o masina cu
tractiune fata.
De fiecare data cand acceleram puternic simteam nevoia sa
controlez traiectoria si sa compensez dezcarcarea puntii
fata.
Nu imi place moda cu torqe steer
, pentru ca 95%
din cei care folosec termenul , o fac doar pentru ca da
bine…
||||
Consumul? Am zis deja, hilar de mic.
Am uitat de portbagaj. E enorm! Bine, nu va inchipuiti
enorm cat un VW Passat Variant…
Trebuie sa tinem cont ca vorbim de un coupe sportiv,
destinat tinerilor sau celor cu suflet tanar, capabil sa
duca un cuplu indragostit in orice escapada, pentru ca cei
321 de litri disponibili sunt arhisuficienti!
Inca un plus vine de la tapiteria din piele fina care
imbraca inclusiv bordul cu ale sale curbe
provocatoare…
Sistemul audio este mai mult decat decent, sunetul fiind
reprodus foarte bine indiferent de frecventa melodiei.
In termenii pustimii de azi? Duce bine basul, dar si
mediile si inaltele.
Cine ma cunoaste, stie ca ascult multe genuri de muzica,
iar hip-hop-ul, in special cel old-school
este
preferatul meu, astfel ca mi-a facut placere sa ascult
All eyez on me si sa simt basul puternic…
Doar este JBL, ce naiba!
Minusuri?
Locurile din spate sunt o gluma, dar e de inteles pentru
ca RCZ este 2+2…
Plasticul din interior lucios tinde sa se zgarie foarte
usor si sa se murdareasca, dar asta tine de mizeria din
Bucuresti, nu de masina.
Si, cel mai mare defect, dar sunt un om mic pentru ca spun
asta, este reprezentat de faptul ca nu am si eu un RCZ, de
care m-am indragostit la propriu.
Asta o zic prietenii mei cu care am vorbit saptamani in
sir despre masina asta.
Cum ar fi Bogdan, care nu mai vroia sa se dea jos de la
volan, desi conduce un A6 Quattro de 245 de cai
putere…
Ar mai fi multe de spus, dar nu vreau sa devin balzacian.
Spun doar atat, in loc de incheiere: daca exista Mos
Craciun, iar eu simt asta, imi va aduce si mie unul… 1.6
THP :D!