Care, pentru intaia oara in istoria motoarelor V12 produse la Sant’Agata, rupe orice legatura cu trecutul.
Asadar, dupa mai bine de 40 de ani de istorie, ultimul descendent al senzationalului V12 creat de Giotto Bizzarini la inceputul anilor ’60 a fost pensionat, locul sau fiind luat de un agregat nou-nout. Cunoscut in cadrul firmei sub numele de cod L539, unitatea de 6.498 cmc este superioara vechiului V12 la toate capitolele: putere, cuplu, dimensiuni, masa proprie si capacitate de a tura.
Inginerii italieni s-au concentrat mai mult ca oricand pe dezvoltarea unui motor capabil sa atinga regimuri de turatie stratosferice, configuratia “superpatrataâ€? a vechiului propulsor (alezaj x cursa: 88×89 mm) fiind inlocuita de una in care alezajul este sensibil superior cursei (95×76,4 mm). Astfel, cei maximum 700 CP pe care-i poate dezvolta L539 (cu 60 CP mai mult decat “uzinaâ€? lui Murcielago LP640) apar la 8.250 rpm, cifra superioara cu 250 rpm celei aferente fostului V12 (nume de cod L537); intre timp, cuplul maxim atinge valoarea de 690 Nm (+30 Nm) si este propus la un regim cu 500 rpm mai mic (5.500 rpm in loc de 6.000 rpm).
Aventador LP700-4 va fi un bolid mai rapid si mai agil nu doar multumita constructiei din fibra de carbon, ci si faptului ca noul V12 este mai compact si mai usor decat vechiul motor. Doar 235 kg cantareste “instalatia� de 784 mm lungime, 848 mm latime si 665 mm inaltime, mentiuni speciale meritand atat arborele cotit (acesta cantareste numai 24,6 kg greutate), cat si chiulasele din aliaj aluminiu-siliciu (fiecare cu o greutate de 21 kg).
De asemenea, ea va fi pozitionata cu 60 mm mai jos in compartimentul motor, cu beneficiile de rigoare obtinute pe seama unui centru de greutate mai coborat. Si, pentru ca nu putem abandona subiectul inainte de a palavragi nitel despre tehnologiile inglobate, vom spune ca noul V12 respecta toate “normele� secolului in care traim; cu alte cuvinte, se lauda cu o schema din care nu lipsesc clapetele de acceleratie individuale, admisia variabila, camele cu actionare hidraulica si sistemul de lubrifiere cu opt pompe colectoare. Domnilor, incalziti moto… pardon, CEC-urile.
PS: Fiecare unitate L539 va fi asamblata manual in atelierele din Sant’Agata Bolognese si va fi “legata� la o noua transmisie manual-robotizata cu sapte trepte. Botezata ISR (Independent Shifting Rod), aceasta dispune de trei programe de functionare si este capabila sa schimbe vitezele in doar 50 de milisecunde (cu 40% mai rapid decat poate celebra e-gear de pe Gallardo). In comunicatul de presa, Lamborghini se lauda ca a creat transmisia cu “cea mai emotionala schimbare a treptelor din lume�; ei bine, daca ne va emotiona mai mult decat cea manuala, promitem sa-i dam un premiu.