Trebuie sa marturisesc ca am fost surprins de invitatia primita din partea BMW Romania de a participa la prezentarea BMW M Driving Tour 2013, pe un traseu special amenajat pe pista aeroportului Baneasa.
Nu am stat prea mult pe ganduri sa confirm prezenta, astfel ca, la ora 08:00, eram cu Laurentiu Mandu in lobby-ul Aeroportului Baneasa, recent transformat pentru primirea oaspetilor care apeleaza la zboruri private.
Am ramas placut surprins de schimbarile ce au avut loc in interiorul cladirii.
Adio holuri ponosite pline de papornite din plastic si dubiosi, neplatitori de taxe incapabili sa numere pana la zece fara sa se incurce de doua ori, imbracati in haine de firma.
Am gasit un lounge de primire modern, cald si bine pus la punct, care mi-a dat de inteles ca unele lucruri se misca in directia buna.
Procedura de inceput a fost simpla: prezentat act de identitate, semnat formular, introdus codul QR de pe legitimatie intr-o tableta Samsung pentru introducerea datelor personale si apoi a feed-back-ului post-event, baut doua cafele si intrat in sala principala.
Acolo am fost intampinati de Alex care ne-a spus lucruri stiute despre BMW M GmbH, dar si multe lucruri absolut noi, chiar si pentru cei mai vechi din breasla.
Apoi a venit randul lui Claudiu David, efervescent ca de obicei, care ne-a spus cateva cuvinte despre ce urmeaza sa se intample.
Am plecat cu un microbuz al aeroportului catre locul de desfasurare al evenimentului ajungand dupa ce am asteptat minute bune eliberarea pistei de un avion privat. Nu am avut de ales, deoarece acesta este unul din preturile pe care trebuiei sa le platim, in lipsa unui circuit adevarat.
Vantul bate puternic si matura pista cu brutalitate, cateva picaturi de ploaie cad speriate pe ici-colo, iar plafonul de nori foarte jos ne arata ca urmeaza furtuna.
Si nu orice fel de furtuna, ci o furtuna de cai putere, pentru ca avem pe pista 8 rachete cu roti, exponente ale celei mai puternice litere din lume: “M”!
Intreaga gama BMW M Motorsport sta aliniata pe pista si asteapta sa fie imblanzita, ca intr-un soi de confruntare intre om si masini.
Prezentarea cursului a inceput cu explicarea pozitiei corecte la volan, unde Claudiu David s-a asezat intr-un M si a inceput sa ne explice cu calm si rabdare toate diferentele dintre un sofer de automobil normal si un sofer experimentat, argumentand fiecare informatie in parte cu rabdarea unui profesor adevarat.
Claudiu David este Driving Instructor BMW si promotorul ideei, el insusi marturisind ca si-a dorit foarte mult sa aduca acest curs si in Romania, dupa ce l-a predat in numeroase tari.
El se ocupa personal de fiecare cursant si supravegheaza atent toate detaliile, de la pozitia corecta la volan, cu argumente si explicatii exhaustive, ajungand pana la dinamica automobilului in mers.
Iar rezultatele au fost vizibile dupa numai un tur! Pentru ca stie absolut tot ce este de stiut despre masinile folosite si traseu, care a fost gandit chiar de el :).
Pentru cei care nu stiu, desi ma indoiesc ca exista oameni care nu au auzit de Claudiu David, trebuie sa spun ca este unul dintre cei mai completi piloti romani. A fost campion de raliu in Romania, apoi a pilotat in toata lumea pe aproape toate tipurile de circuit posibile.
Vorbim de experienta unui pilot ce a castigat un titlu national la raliuri, locul 1 in Cupa Dodge Viper, a participat la cursa FIA GT3 desfasurata la Bucuresti F, precum si in celebrul NASCAR. Practic stie cu ce se mananca automobilismul indiferent ca vorbim de circuit stradal, pista FIA sau macadam. Asa ca daca el vorbeste, noi stam si ascultam.
Apoi a urmat momentul adevarului.
Fiind cei mai mari, la propriu, din toata grupa de jurnalisti prezenti, subsemnatul si Mandu am ales un BMW X6 M de un alb impecabil, botezat “Alpinweiß “, pe care l-am poreclit cu tandrete…”vaca”.
Initial am crezut ca vom merge cu toate modelele asa ca nu ne-am stresat, dar intr-un final nu am apucat sa schimbam masina, desi mi-am dorit din tot sufletul meu de copil sa merg cu sublimul M6 Grand Coupé imbracat cu o culoare desprinsa parca din Transformers, botezata Frozen Silver.
Ma asez la volan, reglez sezutul scaunului sa-mi sustina picioarele cum trebuie, ridic spatarul la 90 de grade si ma leg bine cu centura in scaun pentru ca nu vroiam sa fiu tras de urechi de instructor.
Claudiu verifica statiile de emisie-receptie, asezate in portiera soferului din fiecare model, si da startul unui tur de recunoastere in coloana, unde paream un soi de ratuste care-si urmeaza mama. Niste rastuste mutante care mananca asfalt si cauciuc la micul dejun…
Desi am fost in ultima masina din pluton, deoarece am ales ultima masina parcata pe pista, m-am trezit ca voi fi primul care incepe programul BMW Drive Tour.
Am inceput cu un tur de recunoastere facut semi-ok pentru ca nu am fost atent la un con ce demarca o sicana, astfel ca… am ratat-o. 😀
Apoi au urmat doua tururi cronometrate, unde la plecare de pe loc am vazut cerul, pentru ca cei 555 CP ai bestiei albe se infig in asfalt cu furia unui taur agitat de toreador si nicidecum precum o vaca, asa cum am fost tentat sa cred initial.
Credeam ca 2380 de kg la gol, plus 200 kg de sofer/pasager vor afecta serios dinamica lui X6 M. Total gresit! 4,7 secunde pana la prima suta de km/h si o acceleratie constanta si liniara pana la atingerea altitudinii de plasare a satelitilor pe orbita… A fost pentru prima data cand am mers cu un munte de masina cu sigla M, obisnuit fiind cu sprinterii M3 si M5 din primele 3 generatii. Si mi-am dat seama ca inginerii de la M GmbH transforma in fuzee pe roti orice model pe care pun mana …
Dupa doua ture in care m-am simtit ca la 19 ani, unde singura nuanta albastra din habitaclu nu provenea de la luminile girofarurilor albastre din oglinda retrovizoare, ci de la logo-urile M, a venit si “cadoul”. Piesa de rezistenta. Si trezirea la realitate.
Taxi driving cu Claudiu pe post de sofer. Orice vis sau parere despre mine ca stiu sa merg repede au fost spulberate in 30 de secunde de stat in dreapta campionului.
Cuvintele sunt de prisos in a descrie baletul facut de BMW-ul M6 Cabrio in care am fost plimbat, al carui motor urla precum un taur furios ce se repede asupra matadorului, in timp ce anvelopele acompaniau motorul, muscand din asfaltul pistei.
Am coborat ranjind la propriu, urmand apoi o scurta sedinta de “follow-up” si cea foto pentru poza de grup.
Intorsi in lobby am completat formularul digital de observatii, pe aceleasi tablete Samsung pe care le-am folosit la inceput pentru a ne inscrie datele personale si am avut putin timp de gandire, intre doua tigari fumate de Mandu.
Ce reprezinta BMW M Drive Tour? Asta a fost intrebarea ce-si cauta raspuns de dimineata, cand am ajuns acolo.
Am aflat raspunsul in mai putin de 4 ore.
BMW M Drive Tour reprezinta cea mai noua scoala de condus destinata publicului larg, care are ca instructori fosti campioni din lumea auto.
In timpul turului, Claudiu intervine in timp real si ii comunica soferului aflat la volan tot ce are nevoie sa afle: daca a franat prea tarziu ori prea devreme, trebuie sa franeze regresiv, nu a tinut bine mainile pe volan etc.
Aceasta este marea inovatie a scolii BMW M Driving Tour pentru ca elimina stresul de a avea un instructor in dreapta, soferul fiind cel care ia deciziile.
Din propria-mi experienta va spun ca am invatat mai multe lucruri in 10 minute avandu-l pe Claudiu David drept supraveghetor, decat in ultimii 3 ani parcurgand aproape 30.000 km testand masini.
Drept urmare dorim sa multumim BMW Romania pentru invitatia facuta si ii felicitam pentru un eveniment reusit si pus la punct cu precizie tipic germana.