Acasa » Stiri » Important la Paris: E-urile lui Lotus

Important la Paris: E-urile lui Lotus

Postat in 2 octombrie 2010
/
Comments are off for this post

Am putea juca pana maine “Ghiceste personajul� cu noile masini ale lui Lotus si, cu exceptia lui Eterne – pe care-l prezentam special din profil, pentru a vedea ca are patru usi –, nu-ti vei da seama care e Elise, Elan, Esprit sau Elite.

Si totusi, dintre constructorii prezenti la ultimul mare salon auto al anului, micul producator britanic a fost singurul care a inteles importanta unui asemenea eveniment.

Practic, cu cinci premiere absolute – dintre care doar una, Elite, cunoscuta inainte de salon –, Lotus a devenit nu numai vedeta incontestabila a expozitiei franceze, ci si singurul fabricant care nu a folosit recesiunea economica drept scuza pentru lipsa de inspiratie. Lasand insa acest subiect pentru un viitor editorial, intram in “painea� primului reprezentant al noului val, respectiv Elise.

Mezinul noii game Lotus – ce va inlocui actuala paleta de produse incepand cu 2013 – va ajunge in showroom-uri in primavara lui 2015, iar atunci cand se va intampla asta intreaga suflare a coupe-rilor sport entry-level va trebui sa se teama. Cu un design extraterstru si proportii indesate, micul pachet de nervi are sub capota un motor supraalimentat de doi litri cilindree, ce produce minimum 320 CP (se vorbeste si despre o varianta de 350 CP).

Ca si restul masinilor prezentate la Paris, Elise este, deocamdata doar un prototip, insa sistemele Star&Stop si tehnologia mild-hybrid cu care a fost dotat vor fi implementate si pe vehiculul de serie. Ce importanta are asta? In mare, aceeasi ca si in cazul Hondei CR-Z: desi va fi capabil sa “faca suta� in 4,3 secunde si sa ajunga la o viteza maxima de 270 km/h (nu te mira – masina nu are decat 1095 de kg), Elise va imbacsi atmosfera cu doar 150 g de CO2 la fiecare kilometru. Suna bine, iar pretul se anunta de pe-acum un hit: in versiunea de baza, Elise va costa numai 27.450 de lire sterline, urmand ca top-modelul sa nu pretinda mai mult de 40.000 de lire sterline.

Si pentru ca tot am amintit de CR-Z, sa trecem la Elan, pe care multi l-au asemanat cu o versiune “tunata� a coupe-ului japonez. Din punct de vedere al designului, bineinteles, pentru ca, tehnic vorbind, Elan are tot atatea puncte in comun cu CR-Z-ul pe cate are Banel Nicolita cu politica. Sau fotbalul.

Ca sa intelegi mai bine despre ce vorbim, imagineaza-ti ca insularii au luat tot ce avea mai bun vechiul purtator al acestui nume – gen agilitatea in viraje si rigiditatea sasiului –, le-au regandit pentru a fi de vreo o mie de ori mai bune si-apoi, dupa ce “fundatia� a fost turnata, au “trantit� sub capota un V6 de patru litri si 450 CP.

Pe scurt, noul Elan – in vanzare din toamna lui 2013 – va da joaca de copii cu Mazda MX-5 in schimbul unui razboi aprig cu Porsche 911, coupe-ul din Zuffenhausen urmand a fi presat de cel putin inca doua specificatii trecute-n fisa tehnica a britanicului: masa proprie de 1.295 de kg si transmisia robotizata cu dublu-ambreiaj si sapte trepte.

De doar 3,5 secunde va avea nevoie Elan pentru a ajunge la 100 km/h, bolidul cu tehnologie KERS (oferita optional) urmand a avea un pret de start de 75.000 de lire sterline.

Toate bune si frumoase, dar, daca Elan este noul inamic al lui 911, ce rol mai are viitorul Esprit? Ei bine, supercar-ul de 110.000 de lire sterline va primi o misiune inca si mai grea: tatonarea unor masini de calibrul lui Lamborghini Gallardo, McLaren MP4-12C si Ferrari 458 Italia. Cu ultima nu va avea mari probleme, avand in vedere ca ia tot timpul foc; cat le priveste pe celelalte doua, lor le va opune un look plin de vino-ncoa, o caroserie cu multe elemente din fibra de carbon (Esprit cantareste numai 1.495 kg) si un motor V8 de cinci litri cilindree, ce va dezvolta intre 550 si 620 CP.

Transmisia cu sapte trepte si dublu ambreiaj face si ea parte din meniu, urmand a asigura cadrul necesar atingerii sutei in 3,4 secunde si a unei viteze maxime de 330 km/h. Totodata, Esprit se va recomada drept un supercar cu responsabilitate fata de mediu, versiunea hibrid – ce va ingloba sistemul KERS – urmand a emite in atmosfera numai 250 de grame de CO2 la fiecare kilometru.

Daca deja numeri clipele pana la debutul celui mai rapid Lotus, atunci trebuie sa stii ca va trebui sa stai cu ochii pe ceas pana in primavara lui 2013.

De departe insa, cel mai mare soc pentru oamenii care au vizitat standul marcii din Hethel a fost produs de marele coupe cu patru usi botezat Eterne. Acest concurent de cinci stele pentru Aston Martin Rapide, Porsche Panamera si Mercedes CLS AMG are absolut tot ceea ce-i trebuie pentru a convinge chiar si cea mai pretentioasa clientela: un design de vis, un motor V8 de cinci litri, 620 CP si 720 Nm, tractiune integrala (oferita optional, in locul celei spate), patru locuri relativ confortabile, performante de supercar (0-100 km/h in patru secunde, viteza maxima 315 km/h), tehnologie verde (atotprezentul sistem KERS si cutia de viteze cu motoare electrice integrate) si un pret mai mult decat decent (120.000 de lire sterline). Il vrei? Strange bani pana in primvara lui 2015.

L-am lasat special la urma pe Elite pentru ca, despre acest superb coupe 2+2, am mai avut o data onoarea sa comentam. Ca atare, iti vom reaminti doar ca viitorul adversar al lui Aston Martin DBS, Bentley Continental GT si cel ce-l va inlocui pe Ferrari 612 Scaglietti are sub capota acelasi V8 de cinci litri si 620 CP de pe Esprit si Eterne, ce-i va permite sa ajunga la 100 km/h in vreo 3,5-3,7 secunde si, mai departe, la o viteza maxima de 315 km/h. Restul e tacere. Doar e criza…