Acasa » Stiri » 2011, anul in care FIAT ar putea deveni “patronulâ€? lui Chrysler

2011, anul in care FIAT ar putea deveni “patronul� lui Chrysler

Postat in 6 ianuarie 2011
/
Comments are off for this post

In urma cu un deceniu-doua, asta ar fi putut fi cea mai buna gluma de pe Wall Street; acum, e doar realitatea unei firme devenite umbra unui colos ce visa, alaturi de Daimler si Mitsubishi, la titlul de cel mai mare producator auto din lume.

Tot raul spre bine insa: cu FIAT actionar principal, Chrysler are sansa sa redevina o companie profitabila, chiar daca asta inseamna parcurgerea unui inacceptabil (pentru unii) proces de “europenizare�.

OK, Sergio Marchionne nu a dat ca sigura achizitia, pana la finalul anului in curs, a unui numar de actiuni care sa duca cota de ownership la 51 %; totusi, pentru noi e de-ajuns ca boss-ul lui FIAT si Chrysler Group LLC a rostit cuvintele magice: “Este posibil sa…�. Urmate de fraza “Ar fi avantajos pentru noi daca s-ar intampla asta�. Aprope ca poti vedea poze cu aceeasi masina purtand sigle diferite, nu? Lasand caterinca deoparte, lucrurile nu sunt chiar atat de simple. Iar pentru a vedea de ce, e nevoie sa recapitulam istoria lui Chrysler de dupa faliment.

Asadar, dupa ce numarul trei american a invocat protectia Capitolului 11 din Bankruptcy Code, s-a creat o noua companie in care FIAT a investit – in schimbul a 20 % din actiuni – ceva tehnologie si mult know-how administrativ. Ulterior, italienilor li s-a oferit sansa de a detine inca 15% din Chrysler, daca indeplineau trei conditii: sa furnizeze fabricantului din Detroit un motor ultra-eficient (deja bifata; agregatul cu patru cilindri se asambleaza la uzina Dundee din Michigan si asteapta certificarea de motor cu noxe reduse de la guvernul SUA), sa asigure cadrul necesar pentru ca 1,5 miliarde din veniturile lui Chrysler sa provina de pe pietele externe (intelegerea cu distribuitorii din America de Sud, de finalizat anul curent, va avea grija de asta) si sa-i ajute pe yankei sa fabrice un vehicul capabil sa consume sub 6 litri/100 km (obiectiv rezolvabil, de asemenea, in 2011).

Pana aici, toate bune si frumoase: Chrysler primeste o gura de oxigen, iar FIAT obtine 35% din Chrysler fara a cheltui, aparent, nici un cent. Mai departe insa, lucrurile se complica din cauza imprumutului acordat de catre guvernul american si cel canadian concernului din Auburn Hills.

Pe scurt, restul de 16% din totalul de 51% ravnit de FIAT nu se poate obtine decat pe bani. Multi bani. Chrysler trebuie sa plateasca cele 7,4 miliarde de $ datorate (5,8 miliarde Trezoreriei SUA si 1,6 miliarde statului canadian si guvernului din Ontario) in rate cu o dobanda maricica (900 de milioane de $ in primele noua luni ale lui 2010), iar lui Marchionne nu-i convine.

Italianul are insa un plan care nu numai ca ar rezolva achizitia, ci i-ar permite si Pentastarului sa se intoarca pe profit: refinantarea creditului. Potrivit celor de la Detroit News, o asemenea decizie ar multumi pe toata lumea – inclusiv pe creditori, care si-ar vedea banii returnati cu dobanda inainte de termenul scadent (2014).

Oricum, important pentru FIAT e sa-si exercite dreptul la cei 51% inainte ca producatorul american sa inteprinda o oferta publica initiala, in urma careia actiunile sale ar putea creste vertiginos. Noi ne-am pus deja banii pe Marchionne…

Sursa: Detroit News