Si asta nu doar pentru ca noul Audi A6 Avant arata ilegal de bine, ci si pentru ca vine cu toate acele lucruri care ne-au placut la versiunea sedan. Plus inca ceva pe deasupra.
Acel ceva, bineinteles, este portbagajul de 565 de litri (chiar 1.680 de litri cu bancheta pliata), delimitat in plan vertical de plafonul incordat si in plan orizontal de hayonul usor bombastic. El va fi principalul motiv pentru care europenii cu dare de mana – A6 Avant porneste de la aproape 41.000 de euro – se vor inghesui sa depuna avansul pentru marele combi din Ingolstadt, restul motivatiei fiind asigurat de look-ul elegant, cu fine arome de sportivitate, paleta de motorizari cu unitati pentru toate gusturile si, nu in ultimul rand, blocul de tehnologii trezit la viata cu fiecare introducerii a cheii in contact. Sa le luam pe rand.
Familistul gamei A6 este o masina mare (are 4,93 m lungime, cu 1,5 cm mai mult decat sedanul), asa ca designerii sai au avut ceva de furca in stabilirea dozei potrivite de dinamism; nu de alta, dar prea putin l-ar fi retrogradat pe A6 Avant in divizia “dricurilor�, iar prea mult l-ar fi transformat in ceea ce nu e. Respectiv, un show-car pentru tatii cu apucaturi de, ahem, “jucatori�. Din fericire, au nimerit-o, iar A6 Avant este, inca o data, un “estate� atat de bine echilibrat si atat de putin criticabil, incat nu ai cum sa-l pui la zid. Un soi de Andi Moisescu al lumii break-urilor, daca vrei…
Mare la Audi nu inseamna insa si greu, aspect clar lamurit de caroseria fabricata, in proportie de 20%, din aluminiu. Versiunea de la care se asteapta grosul vanzarilor, cea echipata cu motorul turbodiesel de doi litri si 177 CP, cantareste cu 20 kg mai putin decat modelul predecesor (1.640 kg, mai exact), iar, in unele cazuri, germanii au reusit sa execute o reducere a masei chiar si cu 70 kg. In consecinta, motoarele disponibile nu fac mare efort in a urni mastodontul din loc. Oricum, putere e berechet…
In afara propulsorului mai sus amintit, noul A6 Avant ofera inca cinci modalitati de “decorare� a compartimentului motor: trei fac parte din tagma agregatelor cu aprindere prin compresie, iar doua din tabara celor cu aprindere prin scanteie. In mod curios, Audi nu ofera si pe break-ul de clasa mare unitatea V8 de 4,2 litri si 350 CP, preferand in schimb introducerea unui diesel biturbo de trei litri, capabil de 313 CP. Nici o problema: “suta� este rezolvata in 5,4 secunde, in timp ce viteza maxima atinge 250 km/h. Ah, iar daca valoarea ti se pare cunoscuta si nu stii de unde sa o iei, te ajutam noi: exact atatia cai dezvolta si uriasul V10 TDI de sub capota lui Phaeton si Touareg. Oh da…
Celelalte motoare, in ordinea crescatoare a hergheliilor, sunt: 2.8 FSI (benzina, 204 CP), 3.0 TDI “varianta Aâ€? (motorina, 204 CP), 3.0 TDI “varianta Bâ€? (motorina, 245 CP) si 3.0 TFSI (benzina, 300 CP). Toate burdusite cu cele mai noi tehnici de reducere a consumului si emisiilor poluante, gen sistem start-stop, sistem de recuperare a energiei pierdute la franare sau sistem de management al starii termale (acesta are grija ca temperatura lichidului de racire si cea a uleiului de motor sa revina la valorile optime). Nu da din maini a lehamite: calculele hartiei arata o reducere a apetitului cu circa 18%…
In afara modelului de baza, disponibil exclusiv cu tractiune fata, restul versiunilor A6 Avant se pot dota cu un sistem quattro imbunatatit. Unde vedeta este diferentialul central autoblocant cu pinioane cilindrice (crown-gear). Capabil sa raspunda mult mai rapid la eventualele schimbari de aderenta, mica bijuterie tehnica este… si mai folositoare daca ajunge sa faca echipa cu diferentialul posterior cu functie de vectorizare a cuplului (disponibil optional). In ce sens? Lasa copii acasa, umple rezervorul si da o tura prin Poiana. Dupa 3-4 km, vei intelege…