De fapt, punem pariu ca, daca va arata asa de bine si atunci cand il vom vedea pe viu – asta se va intampla in toamna, la Frankfurt –, atunci “felia� de 15-20 de procente din totalul vanzarilor gamei ar putea deveni, in viitor, sensibil mai consistenta.
Carcasa oglinzilor retrovizoare exterioare si antena radio – atat imparte noul Astra GTC cu restul familiei compacte Opel, iar daca privesti incantatoarea sculptura de otel si sticla intelegi si de ce: cu exceptia unor mici modificari la partea frontala si a jantelor de dimensiuni mai reduse, coupe-ul de serie este identic cu prototipul GTC Paris. Adica are o mina foarte, foarte dramatica. Si asta doar cu ajutorul a trei linii de design: celebra “crosa de hochei� de la baza portierei (un trademark Opel, regasit si pe Insignia), pliul “umerilor� posteriori, incolacit la un moment dat pe manerul usii si bagheta cromata care urmareste profilul tensionat al plafonului.
Evident, daca stai fata in fata cu “bestia�, va trebui sa o privesti in farurile inspirate dupa ochii uliilor si sa te intrebi daca e bine sa o mangai intre nervurile capotei; apoi privesti zambetul calandrului si te linistesti, incercand sa ajungi in pozitia care va permite admirarea eleronului integrat si a minunatelor stopuri cu tehnologie LED.
In cele patru colturi ale caroseriei lui Astra GTC se poate monta unul din cele sapte seturi de jante dedicate acestui model (dimensiunile variaza de la 17 la 20 de inch diametru), insa decizia nemtilor nu este doar un “photoshop� de marketing: coupe-ul din Ruesselsheim chiar promite sa, ehem, “livreze�. La o prima vedere, pare identic cu hatch-ul in cinci usi, dar fisa tehnica te va trezi repede la realitate: garda la sol este cu 15 mm mai mica, ecartamentele sunt mai mari atat in fata, cat si in spate (cu 40, respectiv 30 mm), iar configuratia puntii anterioare, in afara faptului ca este similara cu cea de la Insignia OPC, include si tehnologia High Performance Strut (aceasta reduce efectul de “torquesteer� si coordoneaza rotile pe traiectoria corecta, ameliorand tinuta de drum in viraje).
Mai pune la socoteala sistemul de control al activitatii sasiului FlexRide si un motor “vanos� si atat Volkswagen Scirocco, cat si viitorul coupe dezvoltat pe baza lui Ford Focus vor avea o mare problema. Apropo de motoare…
La lansare, noul Opel Astra GTC va propune patru motorizari: un agregat diesel si trei unitati consumatoare de benzina. Cel pe motorina are doi litri, tehnologie common-rail si filtru de particule, insa, la 165 CP si 380 Nm, nu pare nici pe departe “Cenusareasa� grupului. In schimb, gratie cutiei manuale cu sase trepte si a unui sistem Start&Stop, va livra exact lucrurile de care are nevoie “sportivul� urban modern: performante dinamice decente (0-100 km/h in 8,9 secunde, viteza maxima 210 km/h) si consum foarte mic (4,9 litri/100 km in medie, autonomie 1.100 km cu plinul facut).
Il punem deoparte si ne indreptam catre mezinul paletei pe benzina, ce produce doar 120 CP si 200 Nm din 1,4 litri supraalimentati. Nu e foarte mult si, tocmai de aceea, recomandam setarea mai puternica, ce livreaza 140 CP si acelasi numar de newton-metri. Motivul este simplu: amandoua consuma la fel (5,9 litri/100 km) si, probabil, diferenta de pret nu va fi uriasa. Cat priveste agregatul care a primit rolul de top-model, acesta promite sa ne incalzeasca bine pana la sosirea OPC-ului (programata in 2012): 1,6 litri turbo de 180 CP, cutie manuala cu sase trepte si viteza maxima de 220 km/h. Aici vei avea nevoie de jantele cele mari…
Al doilea Astra GTC va fi nu doar o masina rapida, ci si una foarte sigura. In afara obisnuitei basculante de sisteme de siguranta activa si pasiva, masina va oferi “jucarele� high-tech inedite, precum TSR (Traffic Sign Recognition – camera de recunoastere a semnelor de circulatie), FDI (Following Distance Indication – indica distanta pana la vehiculul din fata) si ILR (Intelligent Light Ranging – ajusteaza lumina farurilor in functie de distanta pana la vehiculul din fata). A, si sa nu uitam de habitaclul cu iz sportiv, ce poate fi burdusit cu dotari precum tapiterie din piele Nappa si scaune ajustabile pe opt cai, recomandate de organizatia independenta Aktion Gesunder Rücken – un grup de experti ce sustin intretinerea unui spate sanatos.
Bineinteles, nici una din astea nu intra in echiparea standard, asa ca pretul de start de 21.750 de euro (aferent lui Astra GTC Enjoy 1.4 Turbo 120 hp) nu are foarte mare relevanta; pe de alta parte, aceasta va fi o ocazie ideala sa-ti pui in valoare talentul de negociator…