Da, stiu, numele modelului pare desprins dintr-un catalog de autobuze chinezesti, dar nu asta e subiectul prezentei stiri.
In lumea pasionatilor de automobile sport exista o nisa, ce a puristilor. Acei oameni care repeta aceeasi mantra inceputa de Sir Colin Chapman – nu conteaza puterea cat “sa simplifici si apoi sa reduci masa proprie”.
Olandezul Joop Donkervoort a fost unul din apostolii acestei ideologii si a mentinut tanar spiritul lui Lotus 7, care a suferit modificari si imbunatatiri incepand cu 1973, anul infiintarii in Lelystad a companiei Donkervoort Automobielen B.V.
Jopp Donkervoort a decretat ca motto-ul lor va fi “No compromise”. Asta inseamna ca modelele Donkervoort raman pure si lipsite total de sisteme de asistenta, precum ABS, servodirectie sau ESP.
Revenind la 2019, marca olandeza a decis sa celebreze ce-a de-a 70-a aniversare a fondatorului cu un model special, botezat D8 GTO-JD70. Da, v-ati prins. JD70 vine de la “Joop Donkervoort” si varsta sa.
Sub capota lunga cat o zi de post, raportat la lungimea totala a masinii, se regaseste un motor de origine Audi, cu cilindreea de 2.5 litri capabil sa arunce pe asfalt o herghelie de 415 CP si un moment maxim demn de un tractor: 520 Nm. Pentru a salva planctonul si maimutele mov din Amazon, olandezii au colaborat cu BOSCH pentru acest proiect special, motorul respectand deja (!) viitoarea norma europeana Euro 6d-TEMP. Toata aceasta herghelie ajunge pe asfalt dupa ce este imblanzita de o cutie de viteze manuala cu 5 trepte, fiind transmisi catre roti printr-un diferential cu alunecare limitata.
Cei de la Donkervoort se lauda si cu altceva: acceleratia laterala. Astfel, ei pretind ca noul D8 GTO-JD70 poate atinge 2g chiar si cu anvelopele standard. Daca nu stiti cat de impresionanta este cifra asta, va puteti opri din citit acum. Pentru a intelege magnitudinea acestei valori, va pot spune atat: cea mai mare valoare a acceleratiei laterale inregistrata de un model de serie a fost la volanul unui Porsche 911 GT3 si este de…1,24 g. (https://fastestlaps.com/lists/top-grip-kings).
Mai pe romaneste spus, Doknervoort D8 GTO-JD70 are o aderenta atat de buna in viraje, incat poate sa-ti arunce dopurile de ceara din urechi daca intri intr-un ac de par cu viteza.
Spre deosebire de un D8 “standard”, GTO-JD70 beneficiaza de multiple imbunatatiri ale suspensiei si ale caroseriei, care au determinat obtinerea unor forte de apasare marite cu 50 kg la puntea fata, respectiv 80 kg la puntea spate. Daca tinem cont de faptul ca toata masina cantareste, la gol, sub 700 kg, se intelege cat de importante sunt cifrele anterioare.
Pentru reducerea masei proprii, s-a utilizat intensiv fibra de carbon, inclusiv pentru scaune, iar bateria folosita este una cu masa redusa. Cel mai probabil Litiu-Polimer sau chiar Litiu-Ion (vezi optionalele de la Porsche 911).
Olandezii spun ca noul lor model poate fi folosit atat pe sosele, cat si pe circuit, iar aici apare o prima surpriza: desi sunt considerati niste puritani, acestia au montat un sistem de control al tractiunii, cu trei nivele. Pam pam!
Un ultim detaliu: daca vreti unul, trebuie sa tineti cont de faptul ca rezervarile au inceput, deja, iar pretul este de 163.636 Euro plus taxe, iar livrarile incep in 2020.
A, era sa uit. Se fac doar 70 de bucati, asa ca ar trebui sa va grabiti.