Acasa » Eco » Iadul verde

Iadul verde

Postat in 6 august 2017
/

de DG

 

Am decis sa scriu editorialul asta cu ceva vreme in urma, cand “ stergeam de praf” i-Car-ul.

Vad in jur un amestec de pareri pro si contra vizavi de electrificarea vehiculelor de pe planeta, fie ele cu 2, 3 sau mai multe roti, plutitoare sau zburatoare.

Sa incepem cu inceputul.

In momentul de fata, vehiculele electrice NU SUNT NEPOLUANTE, ci doar muta poluarea. Procentul de energie produsa din combustibili fosili sau fisionabili inca detine o majoritate covarsitoare, deci un vehicul electric tot polueaza, doar ca o face in alta parte.

Asta face ca orasele sa aiba o atmosfera respirabila si cetateni mai sanatosi, cel putin in teorie.

Sunt absolut convins ca in anii ce vor sa vina vom asista la o revolutie energiei produsa din surse regenerabile, dar mai avem de asteptat pana atunci. Estimez ca ne trebuie minim 10 ani pentru a produce 51% din energie folosind metode regenerabile.

Care, oricat de regenerabile ar fi, tot au o amprenta uriasa de carbon, dar asta este cu totul si cu totul alta poveste.

Aici aveti un articol foarte bine documentat: https://www.saskwind.ca/blogbackend/2016/1/14/carbon-and-energy-payback-of-a-wind-turbine

Ajungem la ipoteza ca se produce suficienta energie electrica “verde” incat poluarea sa fie redusa dramatic. Aici vor incepe problemele viitorului, daca nu sunt adresate azi.

Pentru ca Romania este in Evul Mediu din punctul de vedere al transparentei institutiilor, in special in domeniul energiei, am ales drept exemplu tara mea de suflet: Marea Britanie. Imperiul care, inca, da ora exacta, la propriu si la figurat pe planeta Pamant.

Britanici au anuntat ca vor interzice vanzarea de automobile dotate cu motoare cu aprindere interna incepand cu 2040. Si aici incep problemele.

Studille recente arata ca accizele si taxele aplicate carburantilor fosili aduc cea mai mare contributie la bugetul britanic, fiind mai mari decat cele pentru alcool, tutun, taxe auto si jocuri de noroc. Toate adunate.

Asta inseamna ca vor fi nevoiti, ca si romanii, sa gaseasca o alternativa. Si singura alternativa viabila va fi taxarea energiei electrice la  cota similara. Iar asta inseama ca orice calcul facut acum, vizavi de economicitatea unui vehicul electric, se va duce in balarii.

Dupa ce se rezolva problemele bugetare, deloc de neglijat, urmeaza industriile orizontale.

In momentul de fata, un vehicul electric este un carucior cu patru roti, patru sau mai multe scaune, unul sau mai multe motoare electrice si un calculator. Adio jdemii de mecanisme si mecanismute si componente care au nevoie de service. Adio schimburi de ulei si fluide. Adio industrie petroliera si chimica. Adio sute de mii, poate chiar milioane de locuri de munca, daca gandim la scara globala.

Sau poate ca se vor recalifica si se va compensa acest deficit. Sau poate nu.

Ajungem la partea cea mai frumoasa. Sa spunem ca avem 90% automobile electrice pe drumuri. Care 90% automobile electrice au nevoie sa fie incarcate. Si sa presupunem ca se vor inventa niste mini-baterii care sunt megapotente si care se incarca in 30 de minute. Doar de dragul ipotezei.

Indiferent de avansul tehnologic, fizica nu poate fi invinsa, la fel cu nici aerodinamica nu poate fi negata, ori fortele de frecare si inertie pe care trebuie sa le invinga un vehicul pentru a se pune in miscare.

Si sa presupunem ca avem un vehicul-tip mediu, care consuma 20 KWh pentru a parcurge 100  km. Conform cifrelor publicate in Marea Britanie, in 2016 s-au parcurs peste 500 miliarde de kilometri pe sosele.

Acum sa luam o priza dintr-o casa normala. Incarcarea unei baterii ar dura intre 8 si 12 ore, cu tehnologia actuala. Sau sa instalam un supercharger si marim amperajul instalatiei. Asta ar reduce timpul de incarcare la vreo 5 ore.

 

Pentru a asigura parcurgerea aceluiasi numar de kilometri, Marea Britanie va avea nevoie de vreo 100 miliarde de MWh in ca sa fie treaba treaba.

Update 09 August 2017: Cifrele de mai sus sunt preluate, iar i-Car nu-si asuma responsabilitatea pentru valori. Ce-i drept, are sens ce au spus unii cititori, dar, lasam articolul intact. Mai multe informatii sunt jos.

Cel putin asa au calculat John Bryson, profesor al catedrei de Intreprinderi si Competitivitate in cadrul Universitatii din Birmingham si  Tasos Kitsos, analist pentru politici si date in proiectul City-REDI in cadrul aceleiasi universitati. (www.theconversation.com)

Un an are 8760 de ore. Asta inseamna 11.415.525 MWh produsi in fiecare ora… Incepe sa arate urat, nu-i asa?

Ca sa nu mai vorbim despre inlocuirea INTREGII infrastructuri nationale pentru acomodarea acestor nevoi.

Sa zicem ca toate casele vor fi acoperite cu celule fotovoltaice. Si sa presupunem ca vor aparea ferme eoliene la tot pasul.

Conform studiului  “ Land-Use Requirements of Modern Wind Power Plants in the United States”, publicat de  Paul Denholm, Maureen Hand, Maddalena Jackson, and Sean Ong,  NREL/TP-6A2-45834, in August 2009, turbinele eoliene au nevoie de 0,5 pana 1,5 hectare pentru fiecare MW instalat.

Mai trebuie sa tii cont de viteza minima necesara unei turbine pentru a intra in functiune, dar si de viteza maxima, care, odata atinsa, determina oprirea turbinei in cauza. Mai jos este un grafic dragut, in metri pe secunda, care explica mai bine cum sta treaba. Si care trebuie folosit cand privim imaginea cu harta Marii Britanii si valorile vantului masurate pe intregul teritoriu insular.

Daca impartim nevoia totala de mai sus (11414525 MWh) la 2 se obtine valoarea 5707762,5 MWh.

Tinand cont de raportarea la suprafata necesara, Marea Britanie ar avea nevoie sa acopere 57000 Km patrati cu eoliene. Adica aproape 20% din suprafata tarii!

Problema este  ca pamantul este scump in Marea Britanie, licentele se dau greu, iar asta inseamna ca, pur si simplu, nu stie nimeni cum se va putea realiza suficienta energie electrica pentru a pune in miscare viitoarele vehicule electrice.

Acum ma intorc pe pamant romanesc. Pentru toti hipsterii si nimicfacatorii datatori de pareri in media scrisa si online. Acei nimeni, incapabili sa schimbe macar o roata, dar care STIU. Si pentru ca ei STIU, toata lumea trebuie sa STIE ca ei detin adevarul lor absolut. Care este egal cu un 0 Kelvin jurnalistic, din punctul meu de vedere. Adica ZERO ABSOLUT.

Sursa: www.a1.ro

Conform cifrelor aflate de pe internet, in Romania sunt 7 milioane de autovehicule. 25% din acestea sunt doar in Bucuresti si localitatile limitrofe.

Sa zicem ca vom avea, in urmatorii 15 ani, o revolutie ideologica, economica si sociala, iar latrina actuala, numita Bucuresti, va redeveni orasul frumos de alta data.

Strazile vor fi bune, ca-n palma, autobuzele vor fi in numar suficient, curate si dotate cu aer conditionat, iar tramvaiele si metroul vor aduce cu cele din tarile civilizate.

Asta ar insemna o reducere a autovehiculelor cu aproximativ 30%. Asa ca voi presupune ca vor fi 1.000.000 de autovehicule care vor circula prin Bucurestiul anului 2032.

Si 90% vor fi electrice. De dragul conversatiei, repet.

Acum sa luam cifrele de sus. Vehicul electric, condus, in medie, 50 km/zi, cu un consum estimat de 10KWh pentru fiecare zi. Asta ar insemna un timp de incarcare de vreo 4 ore, la o priza normala.

900000 vehicule x 10 Kwh/zi = 9.000.000 KWh consumati ZILNIC! Adica 9.000 MWh sau 9 GWh! ZILNIC!!!!

Exista un website, http://version1.sistemulenergetic.ro/, unde se poate verifica, in timp real, consumul si productia de energie electrica din Romania.

In clipa in care scriu aceste randuri, 05 August 2017, consumul NATIONAL este de 7238 MWh. Adica 80% din consumul estimat in ipoteza de mai sus.

Pe romaneste, daca in 2032 vom avea 900000 de automobile electrice in Bucuresti, aceste automobile vor consuma intr-o singura zi din anul 2032 cu 1762 MWh decat TOATA ROMANIA in 2017.

Incepe sa se vada idiotenia? Sa continuam. Cum produci atata energie electrica?

Vom folosi imagini de la Transelectrica, disponibile publicului:

http://www.transelectrica.ro/widget/web/tel/sen-grafic/-/SENGrafic_WAR_SENGraficportlet

 

Vorbim de alimentarea a 20% din parcul auto national, iar asta este un consum suplimentar. In momentul de fata, Romania produce ceva peste 11000 MWh din TOATE sursele: carbune, pacura, eolian, solar, biomasa, hidrocentrale.

Multi vor tipa: EOLIENEE! Bun, facem eoliene. Dar alea depind de intensitatea si directia vantului si, in plus, de spatiu. Vezi ce ziceam de englezi. 1 hectar pentru fiecare Megawatt ora produs.

Cum dracu’ triplezi cantitatea actuala, ca sa faci fata contractelor de export, sa echilibrezi reteaua electrica si sa duci productia echivalenta a 8 centrale atomice de la Cernavoda actuale, in Bucuresti? Vor fi necesare paduri de stalpi de inalta tensiune!

Sau, daca intram in subteran, tuneluri de marimea celor folosite de Metrorex, care vor avea nevoie de racire activa si pasiva, pentru compensarea efectului termic produs de curentul electric…

Sa presupunem ca va exista energie electrica suficienta din toate sursele: solare, eoliene, fortele mareice.

La dracu’! Sa punem la socoteala si 1 milion de soareci care invart roti alergand dupa branza. Tot ecologica este energia produsa de ei. Doar daca nu trag basini de la efort, iar atunci vor intra la factori de poluare…

Lasand prostiile de-o parte, cum ajunge atata curent electric in casele si in masinile romanilor? Bucurestiul este o cloaca plina de blocuri cu enspe etaje, fara locuri de parcare, unde trotuarele au cedat ocupatiei cotetelor cu patru roti inmatriculate in Bulgaria, iar oamenii merg pe strada, intr-o perfecta inversare de rol. Sa nu mai zic de statii de incarcare pentru automobilele electrice.

Ce vor face posesorii de astfel de vehicule? Vor scoate toti cablurile pe geam sa le duca in masina? Probabil ca da.

Absurdul devine mai evident si mai agresiv, doar in mintea celor care vor sa gandeasca.

Concluzia mea e simpla: automobilele electrice sunt un viitor luminos si nepoluant pentru copiii nostri, doar ca in momentul de fata nu exista prea multe solutii care sa le tina becul aprins, asa ca voi ramane la combustibilii solizi ca sa-mi vad de viata.

 

10 Comments

  1. Alex spune:

    super tare articolul !
    Este profund eronat sa gandim ca putem inlocuii ICE total cu electric … o solutie f buna mi se pare introducerea grupurilor ICE in mod Atkinson folosind compresii inalte arzand CH4 in cogenerare … 🙂 care sa produca electricitate si din puterea termica dezvoltata … motorul functionand doar pt generare si nu dinamic … tip Chevy Volt … Opel Ampera … sau daca vrei Fisker Karma 😉
    Nu exista baterii care sa aiba sens dpdv economic … miscarea trebuie facuta in Condensatori unde, desi densitatea stocarii de energie e mai mica, ele sunt bune pt milioane de cicluri incarcare-descarcare si contin apa, clorura de aluminiu, carbon de trei feluri si niscai conductori metalici – adica nimic poluant si nici nu ia foc.

    • Dragos Grigore spune:

      In urmatorii 50 de ani, cel putin, arderea unui gaz sau a unui lichid va ramane cea mai eficienta, global, metoda de producere a energiei pentru vehicule.
      Parerea mea.

  2. Robert spune:

    Da-mi voie sa te contrazic. Desi nu sunt de specialitate, uite cum cred eu ca stau lucrurile. Productia de energie este de 7000mwh, adica 7000MW intr-o ora. Deci productia Romaniei pe 24 ore este de 168 000 mwh, adica 168 Gwh. Daca electricele din bucuresti ar consuma 9Gw zilnic, energie avèm berechet.

    • Dragos Grigore spune:

      Dupa cum am zis si in alte raspunsuri, este un exercitiu ipotetic. Mai mult, cu o baterie de 10 KW se pot parcurge, cu un vehicul de pasageri uzual, maxim 25 km in oras in regim real, cu aer conditionat si/sau incalzire. Deci, consumul real ar fi undeva triplu, nu doar 10 KWh.
      Chiar si asa, tot este imposibil sa trimiti 9 GWh in Bucuresti fara investitii de miliarde de euro.
      Daca vreti sa faceti un exercitiu realist, compensati pierderile din retea, faceti calculul de echilibrare in retea al surselor de energie, pentru momentele cand energia eoliana, de exemplu, este generata dar nu este folosita. Etc.
      Este doar o situatie ipotetica. SI, oricum, stau la masa cu oricine ma poate contrazice si care-mi poate demonstra ca in 15 ani viitorul este verde. Tineti cont ca energia electrica a sarit de 600 de lei MWh de curand. Si mai tineti cont ca masinile electrice sunt puternic subventionate de stat. Cand vor inceta subventiile – vezi Norvegia si Danemarca, unde Tesla a inregistrat vanzari de 10% fata de anul trecut, atunci va deveni interesant. Cand toti vor avea masini electrice si vor fi captivi surselor publice de energie.

  3. arcus spune:

    eu zic ca sinteti inapoiati rau cu tehnologia :si acuma va explic in modul cel mai simplu voi care vedeti totul negativ si complicat eu va zic ca este simplu si pozitiv ; in univers exista energie infinita adica inepuizabila ca sati explic tie care ai scris primul si ne crezi pe toti idioti : universul este pozitivul si pamântul negativul si deja americani au formula aparatului cu antena ce capteaza energia din univers asa ca numai trebuie sa apese pe buton si tot ce ai spus tu devine zero absolut

    • Dragos Grigore spune:

      Va multumesc pentru iluminare. Chiar aveam nevoie de cineva, precum dumneavoastra, care sa ma scoata din intunericul nestiintei. Va rog, dupa ce va duceti sa va dati coiful din staniol jos de pe cap, care stim toti ca v aprotejeaza de extraterestrii rai si cititori de ganduri geniale, precum ale dumneavoastra, sa studiati o carte intitulata “Gramatica Limbii Romane”. Va va explica si ortografia.
      In ceea ce priveste calculele, sunt menite doar sa indice magnitudinea operatiunii.
      De exemplu, Marea Britanie a lansat la apa cel mai mare portavion al lor: HMS Queen Elizabeth. Toti au spus ca puntea este suficienta cat pentru trei terenuri de fotbal. DAca ar fi sa ma pun l amintea dumneavoastra, sunt sigur ca veti combate aceasta comparatie pentru ca nu au unde sa puna tribuneel si vestiarele pentru trei terenuri… AStfel ca ratati intreaga idee. Va multumesc pentru interesul acordat textului. Cu deosebita (lipsa de) consideratie.

  4. Marghescu bogdan spune:

    Articolul nu numai ca este tendentios dar si lipsit de o minima imteligenta a alcatuirii. Sa vedem: un automobil tesla are o baterie de 85kw si o autonomie de 480 km cu un “plin”. Asta inseamna 17.7 kw per 100 km. In Romania sunt 7 milioane de km si, potrivit studiilor, fiecare face 2500 km/luna. Asta inseamna 2500x7000000x12 luni=210,000,000,000 km per an in romania. Asta inseamna un necesar de 42,000,000,000 kw. Adica 42,000,000 mw. Acum o eoliana cu o putere instalata de 2Mw atentie are nevoie , ca sa fie rentabila de 4000 de ore de fumctionare pe an. Si sumt vreoo 80000 de km petrati in romania care se preteaza la montat eoliene care sa fie rentabile. Dar sa revenim. 42 mil mw /an impartit la 4000 ore rezulta ca avem nevoie de 10500 de eoliene. Inmultind chiar cu 0.5 ha/ eoliana desi cred ca autorul nu a vazut in viata lui o eoliana rezulta 5750 ha. Ca sa acoperi tot consumul TUTUROR MASINILOR DIN ROMANIA. Mai documenteaza-te nene.

    • Dragos Grigore spune:

      1. Respect opinia, desi sunt inclinat sa nu respect autorul comentariului.
      Spre deosebire de dumneavoastra, nunumai ca am vazut o eoliana si am urcat pana in nacela rotorului, dar am participat si in trei proiecte eoliene.
      Randamentul unei turbine eoliene, conform Comisiei Europene pentru Energie este de 24-27%. In ceea ce priveste “rentabilitatea” probabil ca nu stiti ce inseamna. Inseamna sa “treaca prin 0”. Adica sa inceapa sa produca mai multi bani decat consuma.
      Mai mult, toate parcurile eoliene sunt dotate cu generatoare de curent, deseori diesel, care sunt pornite cand nu bate vantul, pentru a nu dezechilibra reteaua.
      In ceea ce priveste Tesla, am mers cu Tesla S, standard. Dupa 310 Km am incarcat-o.
      Pe viitor, va recomand mai multa retinere in exprimare. Cu stima.

  5. Cristian G spune:

    O intrebare: hibridele? Fara a fi specialist, par o solutie buna de tranzitie de la fosili la energie.

    • Dragos Grigore spune:

      Personal, cred ca hibridele sunt solutia ideala pentru tranzitie. Cum consider ca electricele sunt viitorul. Si mai sunt constient ca viitorul TREBUIE sa inceapa azi.
      Peste 15 ani va fi alta poveste cand vorbim de automobil. Ramane de vazut ce facem cu sursele de poluare care contribuie cu 98% din poluarea planetei: industria, transportul aerian si maritim.

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed