Acasa » Features » White noise

White noise

Postat in 3 mai 2010
/
Comments are off for this post

Subiect: Alfa Romeo MiTo

Incadrare: hatch de talie mica, usor picant

Adversari directi: MINI Cooper/Cooper S si viitorul A1

Foto: Daradics Csaba

Ziua 1

Ora 11:00
Sediul AutoItalia

“Cred ca asta e�, intuieste Dragos intre doua ture de volan si trei incercari de a gasi un loc in meschina parcare a importatorului FIAT. E alba, ceea ce inseamna ca vertebrele cervicale vor continua sa trozneasca atata vreme cat masina va ramane (relativ) curata. Mai tarziu, aveam sa aflu ca o tabla vopsita in culoarea laptelui ofera, totusi, si alte avantaje (prietenii fotografi stiu de ce).

Momentan, stiu doar un lucru: asa arata o Alfa Romeo MiTo pregatita sa demonstreze si altceva decat talentul designerilor italieni. Respectiv, avantajele tehnologiei Multiair. Imi place. Mult.

Ora 11.10
B-dul Timisoara

Bila alba pentru plasticul de pe bord. Stiu ca suntem in secolul XXI, iar MiTo este un produs premium, insa nu o data urmasii Romei au dezamagit cand a venit vorba de materialele si/sau finisarile propuse in habitaclu.

De data aceasta, 8 din 10 oameni vor fi satisfacuti atat de aspectul “texturii�, cat si de faptul ca buricele degetelor nu sunt afectate in urma lovirii usoare si repetate a suprafetei sintetice. Ceilalti doi vor acuza faptul ca povestea nu se repeta si la nivelul portierelor, dar hei – daca nu faci cost-cutting in ziua de azi esti pierit, nu?

Ora 11.15
B-dul Timisoara

Sistemul Stop&Start are prima ocazie sa-si demonstreze utilitatea. Principiul de functionare e binecunoscut: cand stationezi la semafor (sau in trafic), alimentarea cu combustibil este intrerupta pentru economisirea benzinei si protejarea mediului inconjurator. La aparitia culorii verzi, este necesara o simpla apasare a pedalei de ambreiaj pentru ca agregatul sa fie trezit la viata. Avem nevoie de asa ceva? Probabil.

Personal insa, nu pot spune ca sunt un fan al acestor mici “tertipuri� de a cadea la pace cu organismele ecologiste, mai ales atunci cand ele intra in componenta unei masini cu o evidenta tusa sportiva. In plus, butonul de intrerupere a activitatii sistemului, plasat in stanga volanului, ma face sa cred ca grupul torinez este cam de aceeasi parere. Il apas fara prea multe ezitari si, pe moment, scap.

Ora 11.30
B-dul Timisoara

La inceput a fost doar o impresie, insa acum este o certitudine: timoneria cutiei de viteze nu este dintre cele mai stralucite. Pacat, pentru ca, din cate imi amintesc, Alfa Romeo ofera pe mai-marele 159 o transmisie excelenta din acest punct de vedere.

S-ar putea ca, pe masura ce voi acoperi kilometrii, sa ma obisnuiesc cu trecerea dintr-o treapta in alta; totusi, nu bag mana in foc ca, pana la final, ma voi impaca si cu incapatanarea levierului de a refuza, cand si cand, cuplarea primului raport.

Ora 11.45
Cotroceni

Bancheta din spate este ideala atunci cand simti nevoia sa-ti faci noi dusmani: ii inghesui acolo ca pe sardele si ii pedepsesti cu un voiaj de vreo 200 km. Ca urmare, hotaram sa o “desfiintam� temporar prin rabatarea spatarului.

Inevitabil, notam o surpriza placuta: daca pleci in luna de miere sau oricare alt gen de calatorie in doi, vei avea posibilitatea sa iei cu tine inclusiv lucrurile de care nu vei avea niciodata nevoie. Aeroterma, televizorul, sapte-opt baxuri de hartie igienica – lasa-ti imaginatia sa zburde.

Ora 12.35
Baneasa

Prima groapa. Si primul semn ca suspensiile lui MiTo nu au de gand sa-mi menajeze organele interne. Confirmarea vine imediat, asortata cu injuratura de rigoare (nu spun cui adresata; persoana importanta).

Lucrurile se mai amelioreaza atunci cand trenul de rulare citeste o portiune de drum presarata cu denivelari mici si dese, insa nu am timp sa apreciez masajul: activitatea articulatiilor este destul de intruziva la nivel acustic.

Avand in vedere faptul ca nici sound-ul motorului nu este mai bine filtrat, probabil ca trebuie sa dau vina pe intreaga operatiune de izolare fonica. Noroc ca agregatul “unu-patru� Multiair are un timbru vocal de nota 10.

Ora 13.15
DN1

1.4 Multiair. Tine minte numele asta daca ai decis sa cheltuiesti o mica avere pe o Alfa Romeo MiTo. Probabil, individul care va incerca sa ti-o vanda te va bombarda cu o groaza de informatii referitoare la avantajele unui sistem ce “stie� cu exactitate cand si cat aer trebuie sa patrunda in camera de ardere, insa crede-ma: nu e nevoie de o poliloghie tehnica ametitoare pentru a te convinge ca investitia merita.

10% mai multa putere, 15% mai mult cuplu la turatii mici sau minus zece procente in privinta consumului de combustibil (si al emisiilor) comparativ cu un motor turbo de aceeasi cilindree sunt chestiuni care nu trebuiesc induse in subconstient, ci experimentate pe viu, cu sistemul DNA in modul Dynamic.

Conform fisei tehnice, agregatul nu are decat 135 CP si 180 Nm (producatorul milanez are in oferta si o versiune de 170 CP si 230 Nm), dar elasticitatea sa incredibila (poti rata linistit o treapta: motorul pur si simplu refuza sa se sufoce chiar si-atunci cand turometrul indica doar 1.000 rpm) si vigoarea cu care se indreapta spre plajele superioare de turatie m-au determinat nu o data sa contest valabilitatea cifrei trecuta in dreptul cilindreei.

Pe romaneste, trage “de jos� ca un diesel de capacitate medie (cuplul maxim este livrat la doar 1.750 rpm) si urca cu dezinvoltura unuia de hot-hatch japonez, fredonand in tot acest timp o partitura pe care orice pasionat de motorsport o va savura cu nesat. Spectacol total, si asta inca inainte de a consuma prima serpentina.

Ora 14.30
Spre Sinaia

In urma cu cinci minute, bodoganeam vizavi de faptul ca MiTo are “mintea� scurta (daca opresti motorul, electronica masinii anuleaza setarile efectuate la nivelul sistemului Stop & Start sau tehnologiei DNA); acum, mi-a trecut. Pelicula de bitum ce serpuieste spre cea mai populara statiune din Bucegi ii da sansa lui MiTo sa-si confirme vocatia sportiva, raspunsul prompt al motorului si ruliul tinut in lesa de suspensia ferma fiind consolidate cu o directie satisfacatoare din punct de vedere al preciziei.

Din pacate, nu acelasi lucru se poate spune si despre calibrarea acesteia. Asa dupa cum avea sa constate si amicul Csaba a doua zi, “intarireaâ€? volanului in modul Dynamic este mai mult de ochii lumii. Italienii au crezut ca, daca fac un volan mai \”greu\”, vor da soferului sentimentul ca primeste un feedback mai bun din partea rotilor din fata; din pacate, ramai mai mereu cu impresia ca te lupti cu masina.

Nota: Csaba nu este departe de un scaun de pilot. Ceea ce inseamna ca vei ajunge sa te plangi de directie doar daca transformi inclusiv drumul pana la hypermarket intr-un mic raliu.

Ora 16.00
Brasov

Au trecut cateva minute de cand Multiair-ul a amutit, marcand finalul alergaturii de 170 km. In mod miraculos, colbul a stat departe de caroseria bombastica, limitandu-se in a intina doar minunatele jante de 16 inch. Poate parea ciudat, dar atat eu, cat si Dragos, consumam abia acum prima oportunitate de a scruta “panza� de otel imaculata, zugravita ici si colo cu elementele care atesta prezenta unui produs Alfa Romeo.

Calandrul in forma de scut? Bifat. Capota, farurile si stopurile a la 8C Competizione? Bifat. Da, este o Alfa. Nu neaparat una in fata careia sa ne scoatem palaria – in definitiv, ii lipseste charisma lui Brera sau 159, iar daca o studiezi “pe bucatiâ€? gasesti destui purici in branza –, ci mai degraba una care-i va face pe cei ce-o vor intalni in treacat sa si le agite pe-ale lor. De la un mititel alb si “zgomotosâ€?, e greu sa ceri mai mult…

Verdict

Poate ca nu este la fel de incisiva precum alte oferte la 17.500 de euro, iar designul iti lasa impresia ca, pe ici-pe colo, lucrurile au fost fortate; totusi, Alfa Romeo MiTo Multiair ramane, fara doar si poate, pata de culoare de care avea nevoie segmentul “piticilor� premium.

Ceva mai spatios decat un MINI Cooper si excelent echipat la acesti bani (vezi fisa tehnica de mai jos), mezinul casei milaneze are drept arma secreta unul dintre cele mai reusite motoare din clasa sa de cilindree, ce nu-ti va strica placerea de a conduce decat atunci cand, inevitabil, va solicita reumplerea rezervorului.

Epilog

Ziua 2
Undeva pe drumul spre Poiana Brasov

Viraj dreapta. Retrogradare cu heel-and-toe, linistea e facuta tandari de mugetul Multiair-ului, iar roata dreapta fata atinge apex-ul. Peisajul din jur se transforma intr-o pelicula redata pe fast-forward, singurul element ce pastreaza o oarecare tangenta cu serenitatea fiind omul din spatele volanului.

Mai multe, pe treidem.ro.

Fisa tehnica

Motor

Configuratie: 4 cilindri in linie

Amplasare: transversal fata

Cilindree: 1.368 cmc

Putere maxima: 135 CP/5.000 rpm

Cuplu maxim: 180 Nm/1.750 rpm

Emisii de CO2: 129 g/km

Transmisie

Manuala cu cinci trepte

Tren de rulare

Suspensii fata: independente, tip MacPherson

Suspensii spate: semi-independente

Frane fata: discuri ventilate

Frane spate: discuri

Roti: jante de 16 inch, anvelope de 195/55 R16

Caroserie

Format: hatchback

Numar de usi: 3

Numar de locuri: 4 (2+2)

L/l/h: 4.063 x 1.721 x 1.446 mm

Ampatament: 2.511 mm

Capacitate portbagaj: 270 de litri

Capacitate rezervor de combustibil: 45 de litri

Performante

Acceleratie 0-100 km/h: 8,4 secunde

Viteza maxima : 207 km/h

Consum: urban – 7,4 litri

extraurban – 4,5 litri

mixt – 5,6 litri

Dotari

Computer de bord

Geamuri fata cu actionare electrica si senzor de obstacol

Inchidere centralizata cu telecomanda

Oglinzi retrovizoare exterioare reglabile electric si incalzite

Sistem “Follow me home�

Airbag pentru sofer si pasager

Airbag-uri laterale

Airbag-uri pentru genunchi

Sistem “Start&Stop�

Volan si schimbator imbracate in piele

Jante din aliaj “Sport�, cu diametrul de 16 inch

Aer conditionat bi-zona

Sistem Blue&Me

Senzor de ploaie

Sistem de navigatie cu ecran de 6,5 inch

Pret: 17.500 de euro cu TVA

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed