Acasa » Features » Citroen C5, la a doua tinerete

Citroen C5, la a doua tinerete

Postat in 14 iulie 2011
/
Comments are off for this post

Citroen a fost intotdeauna o marca avantgardista. Au lansat primul autoturism de serie cu tractiune fata, care se numea chiar Traction Avant.
Apoi a reinventat notiunea de automobil prin crearea unui automobil cult – 2CV, care a marcat un punct de cotitura in istoria companiei franceze, dar si al

industriei auto globale.

Nici nu s-a terminat bine Al Doilea Razboi Mondial, ca francezii au facut-o din nou.

De data asta cu cel mai frumos si inovator automobil produs in lume in acei ani, si multi care au urmat. Este vorba despre DS. Un model legendar, care isi

pastreaza nota de avangarda chiar si in prezent.

Trebuie sa marturisesc ca sunt adeptul confortului inaintea sportivitatii. Prefer oricand o suspensie confortabila in locul uneia sportive, chiar daca pe

virajele de munte masina se inclina precum o barca. Eu stiu ca rotile sunt pe asfalt si asta e tot ceea ce conteaza.

Dar e cazut sa revin la testul cu Citroen C5 2.0 HDI Exclusive.

Vazandu-l de departe, Citroen C5 are proportii de sedan compact, dar cand am ajuns langa el mi-am dat seama ca este o berlina de clasa medie superioara.

Noul C5 are 4779 mm lungime, 1860 mm latime si 1451 m inaltime, in timp ce ampatamentul masoara 2815 mm. Daca aceste cifre nu spun mare lucru, pentru

comparatie voi spune ca BMW Seria 3 are 4531 mm lungime, 1815 mm latime, 1421 mm inaltime, iar ampatamentul sau masoara 2760 mm.

Care e concluzia?
Citroen C5 chiar este un automobil mare. Si spatios. Desi nu sunt un fan inrait al designului Citroen actual, care are reminiscente din bio-designul anilor

’80 si ’90, C5 se prezinta un design curat, usor germanizat cu accente high-tech ambalat intr-un sedan clasic, fara nici cea mai mica urma de dorinta de a

reinventa apa calda.

Singurul detaliu á la Citroen este luneta concava, care este foarte dificil de realizat, din punct de vedere tehnologic, pentru

ca trebuie sa nu se comporte precum o lentila, care distorsioneaza imaginea vazuta prin ea.

Farurile au acum lampi de pozitie cu LED si completeaza calandrul cu design inspirat, care gazduieste emblema Citroen incorporata acum in cele doua linii

cromate. Urmeaza partea laterala ce are cateva lini de forta ce subliniaza o caroserie musculoasa, daca mi se permite sa o caracterizez astfel, in timp ce

liniile partii posterioare vin ca o continuare fireasca a partii frontale, datorita designului lampilor stop care folosesc diode electroluminiscente

(LED-uri).

Odata urcat la volan am remarcat portiera masiva. Si mi-am adus aminte ca generatia precedenta a fost primul automobil testat de institutul european de

siguranta rutiera Euro NCAP care a avut un scor de 100% protectie la testul de impact lateral.

Pentru ca, da, Citroen-urile au 5 stele la EuroNCAP. Nu doar Renault-urile.

Deschid portbagajul care este mai incapator decat si-ar putea imagina cineva cand priveste masina din exterior, pun gentile cu bagaje inauntru si il inchid

cu un zgomot sec si infundat. Apoi il deschid si il masor, ochiometric, dandu-mi seama ca are o capacitate suficienta pentru o familie obisnuita. Desi nu am

verificat, sunt sigur ca e capabil sa inghita fara probleme un carucior plin cu varf de la orice hipermarket bucurestean.

Ma asez la volan si ma simt imbratisat de un fotoliu din piele cu spatarul reglabil in doua segmente dotat cu o tetiera activa, sistem de incalzire cu

potentiometru si sistem de masaj!. Pret de cateva clipe am identifica toate sistemele de bord de care am nevoie in clipa in care voi incepe sa conduc.

Dar notez repede pe fisa de test ca este confortabil. Vizibilitatea laterala este foarte buna, in special datorita suprafetelor vitrate mari si celui

de-al treilea geam lateral.
Acesta si-a dovedit utilitatea pe strazile din statiunile Litoralului romanesc. In plus, sistemul de monitorizare a unghiului mort semnalizeaza cu ajutorul

unui LED incorporat in oglinda retrovizoare laterala prezenta unui obstacol aflat in vecinatatea automobilului, iar asta a ajutat de cateva ori.

Citroen C5 este asamblat cu un volan cu butucul fix, care cred ca nu s-a dovedit a fi o solutie prea populara, dat fiind ca nu se regaseste la noile modele

C3 si C4, dar este iesita din comun, ceea ce este tipic Citroen.
Credeam ca va fi dificil de folosit, dar dupa 30 de minute stiam instinctiv ce face

fiecare buton montat pe el.

||||

Dupa ce imi reglez totul , imi dau seama de o problema. Butonul de actionare a luminilor de avarie este depaaaarte de tot, in dreptul pasagerului. Abia ca

puteam sa-l ating. Iar display-ul sistemului de navigatie, care este identic cu cel folosit la DS3 si este comandat de aceeasi unitate standard 1 DIN, este

undeva in partea dreapta a consolei centrale.

Este un lucru stiut ca imi plac bordurile simetrice, aranjate frumos. Ei bine, consola centrala a lui C5, cu display-ul alunecat parca spre copilot, ma

deranjeaza. Dar nu atat de mult incat sa nu imi placa, ci suficient cat sa ma stresez pentru ca trebuia sa iau ochii de la drum pentru a vedea harta

digitala.

Pun contactul si urmaresc, placut surprins, spectacolul care mi se desfasoara in fata ochilor si al care nu m-am asteptat deloc. Cele trei ceasuri de bord

includ trei display-uri LCD, iar cel din mijloc poate afisa orice informatie ceruta de sofer, de la navigatie pana la sistemele automobilului si ma simt

prost pentru ca m-am enervat mai devreme displayul principal al sistemului de navigatie. Deci m-am enervat degeaba…

Apoi trebuie sa marturisesc ca imi plac butoanele. Nu sunt un fan al sistemelor gen iDrive sau MMI. Sunt old-school. Prefer un buton pentru fiecare functie,

gen VW Phaeton sau Porsche Panamera.

Pornesc motorul si raman surprins de finetea cu care functioneaza. Adio trepidatii si socuri in caroserie. Aud doar un murmur fin, metalic, asemanator cu o

pisica ce toarce pe fotoliu.

Mai petrec cateva clipe mangaind cu privirea interiorul si imi dau seama ca am o problema, anticipata oarecum… Suportul pentru pahare. Mai bine spus, lipsa

unui suport pentru bauturi accesibil.

Cine ma cunoaste, stie ca nu plec la drum fara o cafea la bord. Adica in masina. Am oprit la benzinaria de la intrarea pe autostrada A2 de unde am cumparat

un CD cu jazz pentru ca am anticipat ca C5 are aceeasi instalatie audio ca si DS3, care nu a fost proiectata pentru hip-hop-eri, si un pahar cu cafea de la

automatul din interior si am plecat la drum.

De fapt am vrut sa plec, dar nu am putut s-o fac pentru ca aveam nevoie de o mana sa tin paharul cu cafea. Pe care nu puteam sa-l pun decat IN interiorul

cotierei centrale…

Probabil ca C5 este facut pentru cei care beau cafeaua la cafenea/bistro si care mananca tot acolo. Nu pentru cei grabiti ca mine care fac totul in mers.

Dupa ce am petrecut 5 minute in parcare pentru a putea termina cafeaua fierbine, am plecat la drum chitit sa observ orice chichita si

sa-i dau doua palme virtuale lui C5.

||||
Am remarcat ca sistemul audio este de capabil, citeste bine discurile audio si cele MP3, dar are o problema cu puterea maxima. Dar mi-am dat seama de ce, dupa ce mi-am amintit

imaginile vazute in mapele de presa, in care erau infatisate cupluri imbracate casual, trecute de 40 de ani.

In momentul in care am pus un CD-ul cumparat cu 10 minute in urma, care a si ramas in CD player 80% din timpul petrecut la volan, totul a devenit roz.

Claritatea pianului si a saxofonului m-a inconjurat ca o lenjerie fina de matase si m-a facut sa ma simt prost, din nou, pentru ca m-am enervat mai devreme

cu cafeaua…

Practic nu m-am enervat din cauza modelului de test, ci din cauza asteptarilor mele. Daca aveam rabdare sa ma uit prin masina, observam

cum sta treaba si ma asezam frumos la o masa sa imi beau cafeaua…
Am devenit calm, aproape ZEN, si mi-am continuat traseul, care a insumat 900km (!) cu o mina de om intelept si un stil de condus care imi putea tine copilul

adormit ore intregi.

Am apreciat in mod special sistemul de climatizre automat cu dubla comanda pentru temperatura, care a facut fata cu brio temperaturii care depasea des

valoarea de 34 de grade Celsius.

Dupa ce am intrat pe autostrada A2, la nici 15 minute am folosit limitatorul de viteza, de teama sa nu ma citeasca vreun radar de Militie.

Da, Militie, pentru ca nu am avut parte de un politist de circulatie decent in ultimii 2 ani. Ci doar de jmechieri cu uniforma si atitudine tipica de

militian din anii \’80.
Revenind la condus, am mers perfect legal, in parte datorita folosirii sus-amintitului limitator de viteza, setat la 120km/h.

Singurul neajuns a venit de la faptul ca in momentul in care vroiam sa depasesc aveam nevoie de o fractiune de secunda sa inteleg de ce nu trage motorul cum

trebuie…
Pana cand imi aminteam ca are gazul taiat pentru a-mi limita viteza de deplasare. Fiecare depasire pe A2 a fost precedata de dezactivarea limitatorului de

viteza, care intra in functiune imediat ce depasirea a fost efectuata.
Cutia de viteze este foarte bine etajata avand primele rapoarte dimensionate pentru un stil de condus eficient, in timp ce treptele superioare favorizeaza

clar obtinerea performantelor dinamice necesare cu un consum cat mai redus de combustibil. Din acest motiv, treapta a 6-a este foarte lunga, fiind ideala

pentru croazierele pe autostrada.
Directia este putin prea asistata pentru gustul meu, insa ofera o experienta de condus precisa si relaxanta. In plus, are si asistare variabila, in functie

de viteza de deplasare..

||||
Toate au fost bune si frumoase, mai ales cand m-am uitat cum creste valoarea autonomiei maxime, de la 500 km, pana undeva la 960… si apoi 1000. Nu am

inteles de ce, pana cand am setat computerul de bord sa-mi afiseze consumul instantaneu. Am ramas paf! Iar!

4,3 l/100 km/h la viteza de 100km/h. O viteza decenta care mi-a permis sa stau linistit 3 zile de mini-concediu la mare. Timp in care am plecat din Olimp

spre Mamaia doar pentru a bea o cafea. Adica 75 km doar pentru a bea o cafea….

Nu am mai ajuns in Mamaia si ne-am intors in timp ce eram inca in Constanta, la vreo 2 km de statiunea sus mentionata, pentru ca in orasul-stat sunt prea

multi cretini cu drept de circulatie.

Dar nu suficient de multi cat sa ma enerveze. Am devenit de ne-enervat cu aceasta masina. Si, in plus, am avut noroc sa prindem eclipsa de luna, pe care am

observat-o in timp ce ne indreptam spre hotel si ne intrebam care e treaba cu norul ala ciudat care acopera luna asa, doar intr-o parte…

Am fost si la Vama Veche. De doua ori, doar de dragul de a ne plimba si de a cauta o locatie pentru fotografii.

Trebuie sa fac o observatie.

99% din timp, suspensia Hydractive a avut modul Sport dezactivat. In acest fel, cursa suspensiei ofera un confort incredibil, dar are un neajuns, in special

pentru Schumacheri – la demarajele bruste, motorul care produce 160 CP si 380 Nm, tinde sa descarce puntea fata si ajuta soferul sa vada putin cerul.

Daca se selecteaza modul sport, C5 nu devine chiar sportiv, in schimb creste fermitatea suspensiei si imbunatateste comportamentul dinamic, in special pe

viraje precum si la viteza ridicata, care poate ajunge pana la 208km/h.

Mai mult nu a vrut, nu a putut sau nu am avut timpul necesar pentru a o atinge.
In ceea ce priveste confortul suspensiei, am putut sa il analizez cum trebuie cu ocazia celor 30 de minute petrecute in timp ce rataceam prin Medgidia,

pentru ca sistemul de navigatie de la bord credea ca sunt pe un camp…

Asta s-a intamplat pentru ca vorbeam la telefon, cu hands-free, si am intrat din greseala in Medgidia pentru ca am vazut un panou care arata ca pot sa o iau

pe acolo pentru a ajunge in Olimp, destinatia mea.

La nici 5 minute dupa ce am intrat in oras, am terminat discutia si mi-am dat seama ca habar nu am unde sunt!!

! M-am oprit, si mi-am dat seama ca in loc sa fac un viraj de 90 de grade pentru a continua drumul spre Constanta, am mers drept inainte si am intrat

in oras. Si aici incepe partea amuzanta.
||||
Am avut parte de cele mai imbecile indicatoare auto intalnite in viata mea! Am fost nevoit sa merg pe niste ulite, pentru ca alea nu sunt strazi, indiferent

de definitia strazii, inguste, dinamitate si decorate din plin cu masini parcate de jmechierii de 12 bani de acolo care-si parcau biamveurilii incat sa

blocheze strada cu totul!!!!

Si nu era un caz singular… Am avut noroc cu faptul ca am simt de orientare si am gasit pana la urma iesirea din oras, dar am fost nevoit sa dezactivez

modul Sport pentru ca simteam aproape fiecare pietricia si groapa din suprafata de rulare. Si a fost vorba de multe gropi. Cred ca nici in macar in Jalalabad

nu sunt atatea gropi, chiar si dupa un bombardament Aliat!

A fost prima, si ultima, data cand am fost in Medgidia…
Dupa ce am intrat pe drumul arhicunoscut, am inceput sa imi dau seama ca am mers prin niste cratere mai mari decat cele de pe Luna, si totusi masina nu a

comentat nimic.

Si nu am simitit nimic, cu exceptia unui balans ce imi amintea de plimbarile facute cu barca plimbata pe lacul Cismigiului.
De aici raman putine de spus. Am ajuns in Olimp, ne-am cazat, si ne-am relaxat.

A doua zi dimineata, am luat C5-ul si am plecat pe plaja din Neptun pentru a vedea cum pica lumina pe caroseria lui Si a picat foarte bine. Atat de bine

incat am stat mai mult timp sa fac poze masinii decat sa fac plaja!

Am facut pozele de exterior si apoi mi-a venit o alta idee. M-am intors in Olimp si am refacut sedinta foto. De data asta a iesit mult mai bine.

Cu o singura mentiune. Am ramas impotmolit in nisip! Norocul meu a fost sa am avut un C5 cu suspensie Hydractive, pentru ca altfel ma faceam de cacao.
Ghinionul a venit de la faptul ca nisipul era foarte fin, iar anvelopele de sosea, dupa cum o spune si denumirea, nu s-au descurcat aproape deloc pe, mai

bine spus in, nisipul fin al plajei

||||

As putea sa scriu inca multe pagini cu impresiile mele despre C5, dar nu vreau sa fac un articol exhaustiv, ci un test drive.
Am fost intrebat de cativa prieteni ce parere am despre noul C5.

Sunt de parere ca este unul dintre cele mai bune, daca nu chiar cel mai bun model din clasa medie. Ofera un spatiu interior generos, este foarte bine

finisat, cu exceptia catorva panouri din plastic folosite la portiunile inferioare ale bordului si usilor.

Este perfect pentru oras, in ciuda dimensiunilor exterioare generoase, pentru ca este foarte economic si manevrabil, iar sistemele de asistare ajuta soferul

sa parcheze chiar si in cele mai greu accesibile locuri.

Este perfect pentru evadarile din oras, care pot fi de 50 de kilometri sau de 1500. Nu conteaza distanta, mai ales cand luam in considerare consumul

de combustibil inregistrat. 7,8 litri de motorina pentru fiecare suta de kilometri parcursa in regim urban (Bucuresti) si 4,3 litri per 100 km in regim

extraurban

In plus, la un pret de 29.630 Euro, cu TVA inclusa, este greu de gasit un concurent real.Poate ca este unul la fel de mare. Poate ca la fel de puternic si

economic, dar cu siguranta nu la fel de bine dotat.

Dar niciunul nu are suspensia Hydractive care face toti banii si il separa C5 de orice competitor din clasa sa. Punct.

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed