Acasa » Features » BMW 530D über alles!

BMW 530D über alles!

Postat in 16 septembrie 2010
/
Comments are off for this post

BMW s-a hotarat sa rescrie istoria in clasa mare a sedanurilor de lux si arunca in lupta ceea ce pare a fi varful de lance in ofensiva de vanzari a bavarezilor. BMW 530D.


Am vazut noul BMW Seria 5 intr-o reclama pe Internet la inceputul anului acesta si mi-a atras atentia, desi nu mai sunt fan BMW de ceva vreme.


La vremea respectiva, proiectul iCar era doar o idee care zburda vesela prin mintea mea si a lui Dragos Stoica, dar stiam ce masini vrem sa testam, iar noul Serie 5 era una dintre ele.

Iata-ma, jumatate de an mai tarziu in fata faptului implinit. Am testat noul BMW serie 5, in versiunea echipata cu motor diesel de 3 litri, 530D.

Trebuie sa spun din capul locului ca nu imi plac motoarele diesel nici daca mi se dau gratis.
Nu imi place trancanitul detonatiilor de sub capota, nici suieratul turbinelor, care stau si se gandesc cand sa intre in sarcina, ori modul cum se scutura toata masina cand opresti motorul.

Din nefericire, sunt extrem de multi covrigari, adica oamenii care doar tin de volan/covrig, dar se cred mari experti auto, dar nu stiu ca atunci cand opresti un motor diesel, de fapt intrerupi alimentarea cu motorina a motorului, iar acesta continua sa mai functioneze cateva ture, in care da niste rateuri de toata frumusetea, dupa ce ai dat comanda de oprire.

De aici respectivul tremurat al motorului, care se transmite intregii caroserii, iar in momentul ala nu stii ce sa faci: iei copilul din scaunul lui si fugi, sau mai astepti un pic sa moara animalul de sub capota motorului…


Nu este un mister pentru nimeni ca inginerii BMW fac unele dintre cele mai reusite motoare cu ardere interna din lume, daca nu chiar cele mai reusite, dar un motor diesel este un motor diesel.
Indiferent cum pui problema, nu poti scapa de datele initiale.

Motorina este un produs secundar rezultat din rafinarea petrolului pentru obtinerea benzinei. Punct.
Ei bine, aici intervine BMW 530D. Nu stiu cum au facut si nici nu cred ca vom afla prea curand, dar motorul Diesel al bavarezilor nu se aude ca un diesel si, cu siguranta, nu se conduce ca unul.
Nici pe departe.

Adio trancanitul de tractor, zgomotul interior care te face sa tipi la sotia aflata pe scaunul din dreapta, in timp ce stai la semafor, pentru ca altfel nu te auzi, sau depasirile pe care trebuie sa le programezi cu 5 minute inainte de a le face, doar ca sa fii sigur ca nu-ti da rateuri masina.

||||
30 August 2010
Ora 20:30
Ma intalnesc cu Dragos Stoica in Baneasa, care a venit sa imi aduca masina de test. Eu nu am putut ajunge in timp util la BMW Romania pentru ca a trebuit sa fac un blitz-trip Bucurest-Constanta si retur.


Bineinteles ca il asteptam unde nu trebuie si a venit el dupa mine, iar eu sper sa nu ma injure prea mult ca alearga dupa mine in loc sa fie acasa.

In timp ce il asteptam si ma uitam la toti dobitocii care alearga pe podurile din Baneasa cu indiferent ce masina au, de la cotete de 45 de cai putere pana la bolizi cu motor 1.9 TDI, vad un set de Angel-Eyes.Nu stiu de ce se cheama asa ca aia numai privire de inger nu e…

Mi s-a parut ca sunt mai speciale lampile astea. Au ceva deosebit. Cand ajunge in dreptul meu, era Dragos Stoica cu noul BMW 530D. Ma uit la faruri si imi dau seama de ce sunt altfel. Acum sunt cu LED si au o culoare alba, diferita de cea galbuie de la generatia anterioara.

Dupa ce merg cu el sa isi recupereze masina, plec spre casa, timp in care Dragos ma pune la curent cu observatiile lui despre masina.

Ora 20:45
Intru pe DN 1 sa ma indrept spre casa si apas acceleratia brusc, asteptand sa bag primul glont pe teava indreptata spre 530D, si anume turbolag. Aici mi-am luat leapsa.

Baietii din Munchen au luat o cutie de viteze cu 8 trepte care cupleaza incredibil de rapid si de lin.
Tot ce imi aduc aminte din momentul ala este ca mi s-a aprins HUD-ul, iar bordul clipea ca un pom de Craciun : Speed Limit Warning, semne de exclamare pe parbriz, sunete de avertizare.
All the bells and whistles, dar la propriu de data asta!!!

Ma uit la viteza proiectata pe parbriz: 136 km/h! What the f@#$?
Ceva nu e in regula aici. Sigur e 530D?

Opresc la semaforul de la Primaria Sectorului 1 si ma conving. Se aude un trancanit diesel surd, filtrat masiv de materialele fonoabsorbante.
Ce bine ca eram singur in masina. Daca as fi fost cu Raluca, sigur se dadea jos si nu mai mergea cu mine niciodata.

Am stat o clipa si m-am gandit la ce s-a intamplat mai devreme.
Chiar m-a luat prin surprindere masina asta.
Am mers sute kilometri si cu Audi A6 3.0 Tdi si cu noul BMW X5 3.0 D.
Dar nu m-am asteptam la Seria 5 sa puna pe asfalt atat de repede si eficient cei 245 CP, iar daca ma gandesc bine, cuplul de 540 Nm ar fi mai adecvat unui camion mediu decat unei berline de lux.

||||
Dupa ce metabolizez surprinderea, ma gandesc ca in ritmul asta, voi ajunge la Brasov cu amenzi de vreo 3000 de RON si va trebui sa mai dau inca vreo 3 examene de permis, doar ca sa compensesc anularile de permis ce le voi primi cadou pe drum de la baietii in albastru.
Cuplez sistemul care avertizeaza soferul cand masina paraseste banda de mers (Lane Departure Warning System si Lane Assist).
Calculatorul imi spune ca intra in actiune de la 70 km/h.
Nu trebuie decat sa merg mai repede si gata. Dupa ce am mers cu 136 de km/h la Ikea, 70 km/h e doar o plimbare lejera in pantaloni scurti.

Nici nu apuc sa ajung la Fantana Miorita si trag usor dreapta.
Instantaneu tremura volanul, clipeste si bordul (inclusiv HUD-ul) si, colac peste pupaza, se aprinde si indicatorul de unghi mort din oglida laterala.
Era un taxi la vreo 2 metri in spate, pe care oricum il vazusem. Dar a fost misto.

Cred ca taximetristul m-a injurat printre dinti pentru ca la semaforul de la Arcul de Triumf masura masina din priviri si nu se uita tocmai prietenos catre mine.
Noroc ca nu am nici eu cea mai prietenoasa aparitie, asa ca am trecut repede peste episodul asta usor penibil.

Ora 21:15
Ajung acasa. Parchez si opresc motorul. In momentul ala imi vin o avalansa de ganduri in cap.
Primul este ca am stat prea mult pe dreapta, in ceea ce priveste presa auto.
Al doilea gand este ca sunt sanse foarte mari ca BMW 530D sa fie una dintre cele mai misto masini de pe Terra in momentul de fata. Din punctul meu de vedere, evident.
Eu fac parte din categoria de jurnalisti auto care chiar au masina lor, chiar de lux, si stiu sa aprecieze si alte lucruri la o masina, decat cele soptite in ureche de PR doar pentru a avea moka o masina de mers la mare.

Trebuie sa fac o pauza si sa va spun punctul meu de vedere.
De cand s-a nascut fiul meu am inceput sa respect regulie de circulatie, pe cat e omeneste posibil.
Incerc sa respect toate limitele de viteza, nu mai sunt eu cel mai rapid, sau zmeul zmeilor cand plec de la semafor, iar in afara localitatilor merg cu maxim 120 km/h daca limita de viteza mi-o permite.

Ce am facut in Baneasa a fost o exceptie. Prima si ultima.
Cand merg cu familia in masina, primeaza siguranta si prefer sa merg cu 5-10 km/h mai incet si sa pot evita un dobitoc, decat sa incerc sa ajung cu 10 minute mai devreme
.
Prefer sa plec mai devreme de acasa si am rezolvat dilema. Dar sa revenim la test.

||||

Ora 21:30

Am terminat de apasat toate butoanele din interior si am butonat toate optiunile meniului iDrive, unde am apreciat aparitia butoanelor ajutatoare gen Radio, Map, Back, Option etc.
Ii arat masina vecinului si prietenului meu, Dragos Moisescu.
Se urca la volan si porneste motorul. Sta un minut si apoi, din senin, imi arunca bomba:poti sa vorbesti cu cine ti-a dat-o sa-mi trimita maine o factura proforma pe mail?.

Sunt 100% sigur ca daca nu intra in sedinta cu sotia lui, la ora la care scriu randurile acestea, masina ar fi fost deja parcata in fata casei.
Asta e semn ca ii place, zic eu. Atunci m-a lovit. BMW 530 D e o masina care daca iti place intr-adevar, trebuie sa o ai. Nu exista jumatati de masura. Nici teste comparative, consultari ori alte optiuni. Nimic.

1 Septembrie 2010
Ora 11:30
Vorbesc cu Csaba, care imi spune ca vremea e mohorata in Brasov, dar forecastul e totusi OK pentru partea a doua a zilei.
Instalez copilul in masina, bag caruciorul in portbagaj langa scaunul scoica si vad ca mai ramane spatiu pentru un geamantan.
Inca un punct pentru Seria 5. Este o masina mare, cu spatiu suficient pentru toate locurile, dar are in acelasi timp un „quelque chose�, un sentiment de caldura si intimitate, care iese din cromatica interioara, materialele folosite si iluminarea ambientala de mare efect.

Ma urc la volan, unde imi ia ceva timp sa ma acomodez cu pozitia de sofat. Sunt obisnuit sa merg in SUV, si sa vad drumul de sus.
Acum, ca sa o citez pe Raluca, sotia mea, am impresia ca stau direct pe bordura, iar in fata am o capota enorma. Noroc ca este curbata in jos si diminueaza putin din prima impresie.
Reglez afisajul HUD-ului sa pot vedea si indicatiile sistemului de navigatie si plecam la drum.

||||

Ora 13:00

Am dezactivat sistemul de avertizare a parasirii benzii de mers imediat ce am intrat pe DN1. Era deja enervant.
Imi dau seama ca este util doar cand esti obosit si ai tendinta sa mergi pe toate benzile de-odata.
In schimb am apreciat sistemul de evitare a coliziunilor cu autovehiculele care merg in fata.
Nici nu am iesit bine din Bucuresti, ca tipul din fata mea pune o frana mega-brusca. Instantaneu, bimmerul meu franeaza singur si imi arata pe parbriz ca a facut-o el, aproape cu mandrie, daca ar fi putut. Cand am luat masina nici macar nu stiam ca are sistemul asta instalat.

In secunda urmatoare imi dau seama ce inseamna un test cu o masina a unei marci premium. BMW Romania a luat o masina foarte bine echipata si au dat-o presei.
Vorbim aici de navigatia profesionala cu display de enspe inci cu optiune de afisare a informatiilor in split-screen, iDrive, cutie automata cu 8 trepte, Head Up Display, Lane Departure Warning System, Lane Assist, Adaptive Cruise Control, padele pe volan (pe care nu le-am atins decat din greseala – imi place prea mult sa conduc fara sa schimb vitezele), sistemul Adaptive Drive, faruri bi-xenon, si cred ca lista ar continua prea mult deja.
Nu de alta, dar are tehnologie in ea cat U.S.S. Enterprise.
Stiu ca pentru a fi full-options ii lipseste sistemul Night Vision cu infrarosii, sistemul Area View, camera de luat vederi pentru mersul inapoi si trapa. A, si scaunele cu masaj, sistemul dual climatronic pentru locurile din spate si sistemul multimedia pentru aceleasi locuri din spate. Daca ar fi avut optiunile astea, cred ca era deja o nava BORG.

Daca tot am adus vorba, trebuie sa vorbesc putin de sistemul Adaptive Drive.
Acesta este un sistem care include sistemele Dinamic Drive, Dinamic Damper Control si Integral Active Steering.
Acestea sunt sistemele de gestiune electronica a amotorului, cutiei de viteze, sistemului de directie (da este integral electronica) si al suspensiilor.
Trebuie subliniat faptul ca BMW 530D este o masina totalmente drive-by-wire, adica toate comenzile sunt electronice, nemaiexistand nicio legatura mecanica sau hidraulica intre sistemelle de comanda si cele comandate.
Sistemul Adaptive Drive are patru moduri de functionare: Comfort, Normal, Sport, Sport Plus.
In functie de modul selectat, computerele masinii modifica parametrii de functionare ai sistemelor susmentionate pentru a creea tinuta de drum ceruta de modul selectat.

Trebuie sa marturisesc ca am mers 350 km doar in modul Comfort.
De mult timp nu mai imi place sa alerg cu masina in curbe, ci prefer sa merg linistit si comod.
Am mers, insa, doar de dragul testului, si pe modul Normal, care nu aduce nicio modificare parametrilor initiali ai masinii.
In modul Sport se modifica parametrii motorului, care se tureaza mai usor, cutia de viteze schimba mai repede, iar amortizoarele se intaresc, in timp ce directia devine mai incisiva.

In modul Sport Plus se decupleaza ESP-ul pentru a face pilotii ocazionali fericiti cand ajung pe serpentine.
Evident ca nu am mers decat vreo 500 de metri in modul Sport Plus. Nu de alta, dar riscam sa-mi trezesc copilul de la toate gropile din drum.

||||
Ora 15:15
Ajung la Brasov si ma intalnesc cu Csaba, prietenul nostru care are blogul pe www.treidem.ro.
Il las pe el sa conduca si mergem sa-mi las familia la Centrul Comercial Magnolia pentru a merge apoi sa facem sedina foto.

Ora 15:30
Desi nu mai ploua, iar lumina ambientala e chiar faina 🙂 , stam stresati pentru ca am putea avea parte de ploaie in orice clipa.

Pentru pozele cu masina in mers a trebuit sa lucram ceva, si am reusit, o singura data in trei zile, sa rup aderenta cu puntea spate, la plecarea de pe loc.
In incercarea de a ne face drum printre autocarele cu turisti, si brasovenii grabiti cu treburile lor, am accelerat brusc pe o portiune de asfalt ud. Rezultatul a fost cat de poate de surprinzator si placut.
Puntea spate a dansat lateral stanga/dreapta si s-a infipt apoi in drum ca un rechin care vaneaza o momeala pusa de baietii de la Discovery Channel.
Momentul asta a durat vreo secunda pentru ca sistemele de control au preluat problema si au remediat-o prompt. Deci BMW 530D poate si de-astea…
Sortii ne-au fost favorabili si apucam sa facem pozele in timp util.
Fiind un tip (ultra)perfectionist, Csaba ar fi vrut sa mai aiba timp si de alte poze, pentru ca nu e multumit de rezultat, dar din pacate nu se poate.
Jonathan, fiul meu, nu mai are stare in mall, iar eu trebuie sa bag ceva in ghiozdan inainte de a pleca spre casa.

Ora 17:35
Ajung la centrul comercial Magnolia si ma intalnesc cu Raluca la bistro-ul Bocaccio din interior.
Sunt foarte bine dispus pentru ca imi dau seama ca am facut niste poze reusite (date fiind conditiile meteo) cu masina, iar colaborarea cu Csaba este una de bun augur.
Raluca nu este la fel de binedispusa pentru ca Jonathan este obosit si prost dispus deja.
Mananc o portie de spaghete carbonara excelente, strang jucariile (caruciorul pentru copil, scaunul auto si landoul, in care a si dormit de altfel, precum si nelipsitul Tiger), bag doua cafele la pachet, de la automatul de cafea, si pun cap compas adresa de acasa, inclusiv pe sistemul de navigatie.

Drumul de intoarcere a fost momentul oportun pentru verificarea calitatilor de mers ale masinii. Am setat-o, evident, pe modul Comfort si am plecat la drum pe o ploaie cu stropi marunti si insistenti.

Ce am reusit sa apreciez in mod special, a fost sistemul de directie cu comanda electrica.
Desi pare artificial la inceput, si nu ofera feedback-ul cu care sunt obisnuit, mi-a comunicat tot ce trebuia sa stiu despre drum.
In plus, ajuta modul de bracare a rotilor in care nu trebuie sa ti sucesti mainile pentru o bracare completa,indiferent in ce parte vrei sa o faci, iar daca vrei sa se duca intr-o directie, se va duce cu siguranta, nemaitinand cont de caracterul subvirator al masinii cu tractiune spate.

||||
Ora 21:30
Am ajuns in fata casei dupa un drum relativ greu, si spun asta pentru ca am facut 172 de kilometri in trei ore, pe o vreme de cacao si cu un copil mic pe bancheta din spate pe care nu-mi permiteam sa-l trezesc cu vreo manevra brusca sau un claxon, cand boul din fata mea il merita.

Revin la traseu. Am avut o viteza medie de deplasare de 57 km/h cu un consum de 6,6 litri de motorina pentru 100 km. Asa spune computerul de calatorie.
Practic am consumat jumatate de rezervor cu aventura Bucuresti-Brasov si retur. Daca stau sa ma gandesc as fi putut sa dau o fuga pana la Constanta si inapoi si tot ar mai fi ramas motorina pentru o saptamana de alergaturi prin oras si la cumparaturi.

2 Septembrie 2010
Ora 9:30
Sunt in parcarea subterana din complexul de birouri unde are sediul BMW Romania si arunc o ultima privire masinii care mi-a daramat impresia proasta despre motorizarile Diesel in doar doua zile.
E un BMW, cu tractiune spate, motor diesel si un pret de catalog, cu optiunile din dotare, de vreo 65.000 de euro. Plus TVA.
Stiu, noblesse oblige, dar, cred eu, este un pret putiiin cam mare pentru vremurile cenusii in care traim.
Cu banii astia poti cumpara un apartament cu 4 camere intr-o zona civilizata din Bucuresti.

Dar aici vorbim despre masini, nu despre investitii astfel incat concluzia e simpla: daca vrei un sedan premium cu adevarat, nu doar cu numele, si esti dispus sa platesti 65.000 de euro plus TVA pentru asa ceva, BMW 530 D merita toti banii, pana la ultimul eurocent.

Visit Us On TwitterVisit Us On FacebookVisit Us On YoutubeCheck Our Feed