Acasa » Features » The newest X-machine: BMW X3

The newest X-machine: BMW X3

Postat in 2 iulie 2011
/
Comments are off for this post

Titlul nu face referire la prototipurile aviatiei americane ce poarta uzual numele de cod X. Ci la cel mai nou model BMW, X3.
Aflat deja la a adoua generatie, noul model arata asa cum ar trbui: matur, echilibrat si puternic.
Generatia anterioara a fost deseori criticata pentru designul dezechilibrat, mai ales pentru ca arata ca un Serie 3 Touring alungit si inaltat. Iar interiorul pastra elemente luate parca de la vechea Serie 5 (manerele usilor), in timp ce consola centrala arata pur si simplu aiurea.

Dar toate acestea sunt de domeniul trecutului si se vede ca bavarezii si-au facut temele si nu lasa loc de greseala. Nici macar pentru concurenta!

Forma exterioara este masiva, dar dinamica in acelasi timp, iar designul este unitar si ajuta noul model sa se integreze armonios in gama de modele BMW. Din orice unghi il privesti emana esenta BMW.
Consolele sunt scurte, proportiile sunt corecte, iar dimensiunile exterioare il incadreaza perfect in segmentul premium al SUV-urilor compacte, unde are de infruntat concurenta noului val de pretendenti: Audi Q5, Mercedes-Benz GLK, Volvo XC60 si Land Rover Freelander 3.

Daca tot am amintit de minusurile primei generatii, trebuie sa vorbesc despre plusurile celei de-a doua.
In primul rand mi-a placut interiorul spatios, aerisit, foarte bine luminat datorita suprafetelor vitrate mari. Finisajele sunt la ani lumina in comparatie cu vechea generatie, iar consola centrala, masiva dar eleganta in acelasi timp, inspira esenta BMW: lux si sportivitate.

Vreau sa vorbesc putin de interior. Ceasurile par luate de la noul BMW Seria 5, ceea ce ma face sa cred ca si viitorul Serie 3 va avea acelasi display pt computerul de bord care se intretaie cu partea inferioara a ceasurilor analogice.

Apoi vine consola centrala usor inclinata spre sofer, suficient de mult incat sa gadile orgoliul fiecaruia, dar nu atat de mult incat sa nu sa fie si la indemana pasagerului de pe scaunul din dreapta.
||||
Ornamentele din lemn arata si sunt finisate extraordinar de bine, iar atmosfera calda si primitoare din interior, transforma habitaclul intr-un living motorizat si orice drum intr-o excursie.

Ca sa intelegeti mai bine la ce ma refer, interiorul noului BMW X3 este la fel de frumos si primitor precum un living dintr-o cabana de munte unde lemnul peretilor si focul care arde mocnit in semineu creeaza o atmosfera calda si familiala celor care stau si se uita pe geam la zapada de pe partie, in timp ce sorb incet o cafea aburind.

Este cea mai buna comparatie la care ma pot gandi, pentru ca testul a avutloc in luna Martie. Pe zapada si ger.
Nu stiu cat are sens sa vorbesc de echipamente, care sunt deja arhicunoscute: sistem de climatizare automat cu control separat pentru sofer si pasagerul din dreapta, sistem de navigatie cu display de 11 inci si un sistem audio profesional care citeste aproape orice format.
Cred ca puteam sa-i dau si un disc de vinil!

In ceea ce priveste sistemele de siguranta, amintesc bateria de airbaguri care transforma habitaclul noului BMW X3 in, poate, cea mai sigura locatie in care ar putea cineva sa se afle in cazul unui nefericit accident auto, camere de luat vederi pentru parcarea cu spatele si parcarea laterala, indicator de unghi mort, sistem ISOFiX, centuri pretensionate, tetiere active samd.

Scaunele sunt foarte confortabile si ofera un sprijin corect pentru un om de statura mea, in special pe partile laterale, ceea ce tradeaza latura sportiva a modelului.
Partea buna este ca nu numai locurile din fata sunt confortabile. Cele trei locuri ale banchetei din spate sunt primitoare si ofera spatiu suficient pentru genunchi si cap, chiar si persoanelor inalte (>1.87 m).

Compartimentul pentru bagaje este foarte mare si ofera spatiu pentru bagaje, caruciorul copilului, caine (de preferat Labrador pentru a se asorta cu interiorul bej) si ceva maruntisuri, avand o forma regulata si o podea perfect plana daca se rabateaza bancheta.

||||
Daca la lux se asteapta oricine vede emblema bavareza, nu putini vor fi cei care vor ramane surprinsi cand vine vorba de sportivitate.Nu pentru ca BMW-urile nu ar fi sportive. Au contraire!
Ma refer la momentul cand se vor aseza pentru prima data la volan, dupa ce au vazut emblema cu 20d pe haion si vor ramane muti in primele 8.5 secunde de la plecarea de pe loc, daca au nesansa sa apase pedala de acceleratie la podea.
Pentru ca vor vedea ca deja ruleaza cu 100 km/h si masina poate mai mult! Asta se datoreaza noului motor, care pentru mine este echivalentul auto al unui ceas elvetian, creat de un maestru ceasornicar, si care dezvolta 184 CP dintr-o cilindree de doi litri.

Cei care se pricep la masini sau sunt fani BMW, vor recunoaste imediat cifrele astea: este exact puterea primului motor diesel bavarez de 3 litri. In 2011 au reusit sa ofere aceeasi putere dintr-un motor cu o cilindree cu 33% mai mica si care consuma cu 50% mai putin decat motorul amintit mai sus.
Cand vad cifrele astea nu inteleg de ce mai fac nemtii din Munchen modele hibrid… Daca vor continua trendul actual de dezvoltare tehnologica a motoarelor cu ardere interna, cred ca in 30 de ani, undeva prin perioada cand, teoretic ar trebui sa fiu un tanar pensionar. motoarele BMW vor produce combustibil, in loc sa il arda!

Dupa cum spuneam, piesa de rezistenta a lui BMW X3 20d este, cum este si normal, grupul motopropulsor. Este vorba despre motorul diesel cu cilindreea de 2 litri, care produce nu mai putin de 184 CP si un moment motor enorm, ce atinge o valoare maxima de 380 Nm.


Valori greu de crezut pentru un motor de 2 litri,cu 10 ani in urma. Sa nu mai vorbim de unul diesel.

Iar asta vine din partea unui om care este, in esenta, anti-diesel. Dar am ajuns la momentul in care trebuie sa imi descopar capul si sa il inclin in fata altarului inchinat tehnologiei construit de bavarezi.
Nu am ce comenta. Este silentios, puternic si economic. Un paradox pe hartie, dar care este palpabil in viata reala.

Cand am apasat pedala de acceleratia, am simtit toti Newton-metrii cum se pun la treaba si misca cele aproape doua tone de metal si om ,cu usurinta cu care un tata isi impinge copilul ce doarme in carucior.
Imi aduc aminte ca un Range Rover 4.6 HSE avea un motor de 4.6 litri care producea putin peste 200 CP si un moment maxim de 410 Nm. Si era considerat o bijuterie tehnologica!

||||
Revin la subiectul acestui test, al carui motor este cuplat la o cutie de viteze robotizata cu 7 trepte, care este, pur si simplu, un vis.
Vitezele se schimba lin, de parca inauntrul cutiei de viteze nu ar fi roti dintate ci un motor electric a carui turatie este variata cu ajutorul unui potentiometru. Nicio vibratie, nicio smucire, nimic. Totul a fost lin si calm.

Pana la momentul in care am vrut sa vad ce stie masina. Si m-am calmat rapid. BMW X3 20d stie! Kick-down-ul poate retrograda doua trepte de viteza, sau oricate ai nevoie pentru a mentine regimul dinamic cerut de soferul mai mult sau mai putin constient de ceea ce comanda masinii sa faca!

BMW X3 20d este perfect capabil sa se strecoare cu agilitatea unei berline de clasa medie pe strazile oricarui oras, ceea ce este si normal daca tinem cont de faptul ca este construit pe platforma viitorului Serie 3.

Tinuta de drum este, evident, excelenta, iar aici trebuie sa marturisesc faptul ca am o mare problema fundamentala…

Nu inteleg nici in ziua de azi cum naiba reusesc sa faca inginerii de la BMW niste masini care au o tinuta de drum impecabila, sunt confortabile, sportive, dar economice in acelasi timp, cand ne referim la consumul de combustibil, iar concurenta nu e in stare… Sincer!

Adica, vorbim de bugete similare, de cultura similara si de sedii aflate in orasele aceleiasi tari. Deci ar trebui sa poata… Si totusi nu!
Pe strazile Bucurestiului,BMW X3 s-a descurcat exemplar, in parte datorita suspensiei care filtreaza foarte bine vibratiile produse de trecerea peste obstacolele urbane, precum si datorita motorului.

||||
Cand am vrut sa merg incet, nu a fost nicio problema: curba de moment a motorului ii permite sa ruleze precum un velier pe ape line.
Cand am vrut sa fiu un fel de zmeu sau Greuceanu, mai ales la plecarea de pe loc, am putut s-o fac fara probleme. Motorul urca in ture fara niciun efort aparent, iar sunetul turbinei este un acompaniament placut, chiar si cu geamul coborat.
In afara Bucurestiului, in speta, pe drumul spre Brasov, unde n-am mai ajuns pentru ca ne-am oprit la Sinaia, surprizele au continuat sa apara.

Ma refer aici la stabilitate. Atat cea longitudinala, cat si la cea laterala. Sau tangaj si ruliu, desi este jargon marinaresc.

Este un lucru stiut ca orice SUV are o suspensie mai moale decat un sedan/break si, implicit, la apasarea brusca a pedalei de acceleratie are tendinta sa tina nasul sus, adica sa isi modifice asieta. Daca tot folosim cuvinte marinaresti…
Ei bine, BMW X3 nu face asta indiferent cat de hotart apasa soferul pedala de acceleratie. Cine a mers cu, Range Rover, de exemplu, stie ca daca accelerezi brusc, risti sa vezi cerul, nu soseaua!


Apoi am ramas extrem de placut surprins si cvasi-indragostit de BMW X3 20d cand am ajuns undeva pe langa Posada, judetul Prahova. Imaginati-va urmatorul tablou: suprafata de rulare era o combinatie de zapada cu asfalt presarat cu pete de gheata, la care se adauga Grigore la volan, o viteza de deplasare care se intersecta des cu limita legala, iar BMW-ul statea pe drum ca trenul pe sine! Bravos!

Asta nu inseamna ca este o masina de curse. Departe de acest gand. Cine vrea asa ceva, are optiunea unui M3, pentru ca X3 nu este , in niciun caz un model sportiv. Este MAI sportiv decat concurenta. Iar asta spune tot.
Am ajuns la benzinaria mea preferata de pe DN1, de unde imi iau de fiecare data cafeaua cand fac un test. Nu va ganditi la O EM FAU . E un Lukoil care are un automat de cafea instant la iesirea din Sinaia.

Mi-am luat cafeaua regulamentara si am stat pret de 10 minute sa ma gandesc la BMW X3 20d.
Concluzia mea: BMW X3 20d este masina ideala pentru familiile care isi petrec viata in oras si au nevoie de o masina cu dimensiuni de clasa medie si cu o suspensie care sa permita navigarea printre gropile romanesti, isi permit un model de lux si au nevoie de un SUV/SAV pentru a-si face concediile prin tara noastra si cele invecinate ei.
Plus ca este o masina excelenta in oras, si pot dovedi asta. Sau mai bine las pe fiecare sa descopere.

Articole similare